Köpråd: Ferrari SF90 - en bra vardagsbil?

Dayg63
3 december 2021 · 2 Inlägg

Hej,

Jag undrar om det finns liknande bilar i samma klass som denna bil fast som är nyare?

Skulle denna bil bli en bra vardagsbil?




Redigerade rubriken en aning..
Mvh mod

torsen
3 december 2021 · 7 189 Inlägg

Dayg63 skrev:
Hej,

Jag undrar om det finns liknande bilar i samma klass som denna bil fast som är nyare?

Skulle denna bil bli en bra vardagsbil?

Ypperlig för småbarnsfamilj att montera ett par bilbarnstolar i.
Du blir snabbast till dagis.
Också en perfekt hundbil för ett par stora schäfrar.

NEJ - ingen bra vardagsbil.

Kolla in en Porsche Cayenne i stället!

Dayg63
3 december 2021 · 2 Inlägg

torsen skrev:

Dayg63 skrev:
Hej,

Jag undrar om det finns liknande bilar i samma klass som denna bil fast som är nyare?

Skulle denna bil bli en bra vardagsbil?

Ypperlig för småbarnsfamilj att montera ett par bilbarnstolar i.
Du blir snabbast till dagis.
Också en perfekt hundbil för ett par stora schäfrar.

NEJ - ingen bra vardagsbil.

Kolla in en Porsche Cayenne i stället!

Okej, jag varken har familj eller hund eller barn, jag är ung man dessutom.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 december 2021 · 13 644 Inlägg

jag skulle inte fundera på den typen av sportbilar som en vardagsbil..     du kommer bara vara förbannad att kopplingen inte klarar av den typen av körning och att bilen står mer på verkstaden än i garaget.   motor ska ur i stort sätt vid varje service..

jag skulle utan att tveka välja en Porsche 911turbo s   4wd 0-100 2.7sec       ja det kanske inte är lika fränt och exklusivt märke som en Ferrari.    men ska man ha den som vardags bil så måste man se det mer ur en praktisk synvinkel.    och där är nog en 911turbo s det bästa man kan hitta i den klassen.      den måste fungera i alla lägen.. sommar som vinter   och det är just där en 911turbo s är optimal som vardags bil åt sportbilshållet..        men visst det är ju ingen Ferrari.. men vad är viktigaste märket än funktionen?

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
torsen
4 december 2021 · 7 189 Inlägg

Bör väl upplysas om att Porsche leder statistiken skyhögt över skador som av försäkringsbolagen utbetalats på maskinskadeförsäkringen.
Och då omfattas endast skador på bilar yngre än 10 år som rullat mindre än 10.000 mil.
En typisk VAG-produkt.

Sök dig hellre en japansk sportbil - eller varför inte en Mustang?

Utmarks-Loke
4 december 2021 · 5 791 Inlägg

Eller nya Corvetten, den borde vara ett gångbart budgetalternativ till en Ferrari

torsen
4 december 2021 · 7 189 Inlägg

Utmarks-Loke skrev:
Eller nya Corvetten, den borde vara ett gångbart budgetalternativ till en Ferrari

Jaaaaa - ursäkta jag glömde den!

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 december 2021 · 17 345 Inlägg

Hade varit en syn att se en sådan Ferrari tassa fram på dubbdäck mitt i vintern... Min första tanke hade varit att "här kommer någon som köpt något denna inte har råd med och inte kan ha en vettig vinterbil".

En granne kör runt i en ny Ford Mustang Bullitt på sommaren. Nu på vintern åker han runt i en kanonfin Volvo 740 GL...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
4 december 2021 · 10 206 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hade varit en syn att se en sådan Ferrari tassa fram på dubbdäck mitt i vintern... Min första tanke hade varit att "här kommer någon som köpt något denna inte har råd med och inte kan ha en vettig vinterbil".

En granne kör runt i en ny Ford Mustang Bullitt på sommaren. Nu på vintern åker han runt i en kanonfin Volvo 740 GL...

Lustigt! Min första tanke hade varit, här kommer en skön lirare och finsmakare som inte behöver köpa vinterbil för han vill njuta varenda mil i sin drömbil. smile

För övrigt är tråden rätt kul... Alla tittar i trådskaparens plånbok och ska, som lite småförtäckt svensk avundsjuka, "spara pengar" åt honom. big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
4 december 2021 · 17 345 Inlägg

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:
Hade varit en syn att se en sådan Ferrari tassa fram på dubbdäck mitt i vintern... Min första tanke hade varit att "här kommer någon som köpt något denna inte har råd med och inte kan ha en vettig vinterbil".

En granne kör runt i en ny Ford Mustang Bullitt på sommaren. Nu på vintern åker han runt i en kanonfin Volvo 740 GL...

Lustigt! Min första tanke hade varit, här kommer en skön lirare och finsmakare som inte behöver köpa vinterbil för han vill njuta varenda mil i sin drömbil. smile

För övrigt är tråden rätt kul... Alla tittar i trådskaparens plånbok och ska, som lite småförtäckt svensk avundsjuka, "spara pengar" åt honom. big_smile

En ung kille som är ny medlem och ska ha en Ferrari för 6 miljoner som året-runt-bil? Seriöst... Troligen en drömmare.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Brådhis * Voff voff *
4 december 2021 · 10 206 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:
Hade varit en syn att se en sådan Ferrari tassa fram på dubbdäck mitt i vintern... Min första tanke hade varit att "här kommer någon som köpt något denna inte har råd med och inte kan ha en vettig vinterbil".

En granne kör runt i en ny Ford Mustang Bullitt på sommaren. Nu på vintern åker han runt i en kanonfin Volvo 740 GL...

Lustigt! Min första tanke hade varit, här kommer en skön lirare och finsmakare som inte behöver köpa vinterbil för han vill njuta varenda mil i sin drömbil. smile

För övrigt är tråden rätt kul... Alla tittar i trådskaparens plånbok och ska, som lite småförtäckt svensk avundsjuka, "spara pengar" åt honom. big_smile

En ung kille som är ny medlem och ska ha en Ferrari för 6 miljoner som året-runt-bil? Seriöst... Troligen en drömmare.

Som sagt... wink Den tolkningen får stå för dig. smile

Kanske är det en drömmare, kanske är det en person med pengar och bilintresse. Vem vet? Ingen av oss iaf...

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
5 december 2021 · 13 644 Inlägg

Brådhis skrev:

Hybrid_ skrev:
Hade varit en syn att se en sådan Ferrari tassa fram på dubbdäck mitt i vintern... Min första tanke hade varit att "här kommer någon som köpt något denna inte har råd med och inte kan ha en vettig vinterbil".

En granne kör runt i en ny Ford Mustang Bullitt på sommaren. Nu på vintern åker han runt i en kanonfin Volvo 740 GL...

Lustigt! Min första tanke hade varit, här kommer en skön lirare och finsmakare som inte behöver köpa vinterbil för han vill njuta varenda mil i sin drömbil. smile

För övrigt är tråden rätt kul... Alla tittar i trådskaparens plånbok och ska, som lite småförtäckt svensk avundsjuka, "spara pengar" åt honom. big_smile

inte jag..  tänker mer praktist än vad skiten kostar..   tror att en sf90 är en pissdålig bil att använda hela tiden..   utan att igentligen veta det.  men tanke på hur andra modeller verkar vara så antar jag att det är svårt att använda en sån bil hela tiden om man inte åker väldigt väldigt lite.. 

1000mil är otroligt mycket på en Ferrari medans det är otroligt otroligt lite på en volvo 940.. 
så jag tror att det är svårt att ha Ferrarin just pga underhållet kommer döda upplevelsen totalt.  eftersom den kommer behöva mer service  vilket gör att det är svårt att bara ha den bilen.    i min värld är en vardags bil en bil som iallfall rullar ett par tusen mil om året.  fungerar lika bra mitt i sommarn som i 2dm snö och -30        jag säger inte att det inte går..  men tror just att den behöver så omfattade servicar hela tiden gör det omöjligt att enbart ha den bilen..  det är inte så att man kommer undan med att serva den var 3000mil som en normal bil


skulle jag fritt få välja mellan olika bilar som jag ska använda jämnt skulle jag välja en Porsche 911 turbo s   just av den anledningen att jag tror den klarar det men är sportig nog för att klassas som en sportbil.     sen sätt till prisskillnaden gör ju att Ferrarin helt klart platsar i en högre kategori.. utan tvekan.

men ibland måste man se det ur en praktisk synvinkel..   


finns säkert andra alternativ oxå..  sen är det ju något visst med tex en Ferrari eller en Lamborghini så är det ju..   men ingen av dom är praktiska bilar..

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang