Hur mycket pengar borde man lägga ned på sin bil?

dwadw
14 december 2021 · 292 Inlägg

Jag går alltid runt och funderar på hur mycket pengar man borde lägga ned att styla sin bil osv. Jag har ju en golf 2a, jag vet inte hur länge jag kommer att ha kvar den då jag vet att jag vill ha andra bilar. Någon bil jag verkligen vill ha är en w124, just nu hittade jag denna men jag får inte mer pengar för ens slutet av månaden så den lär nog bli såld innan.

Jag tycker ju om min golf, vill göra den snyggare också men jag vet inte om det är värt det eftersom jag förmodligen kommer att sälja den för någon annan skönhet. Har egentligen velat haft en gammal sedan såsom en w124, 240 eller någon 90-tals e39.

Vad tycker ni? Jag köpte den för 7000kr av min farmor. Skulle tippa på att jag får iaf 15 för den. Jag har ju bytt slitage delar och ska även fixa raka rör. Planerar även att skaffa nya bumpers till den men det kostar som fan..

EDIT: Dessutom är jag student så det kanske inte alls är värt att byta bil utifall den nya går sönder. Då har man ju gett sig av med en pålitlig bil.

Senast redigerat av dwadw (14 december 2021)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 december 2021 · 17 478 Inlägg

Ju mer du ändrar på den ju mindre värd blir den. Ha detta i åtanke. En fulstajlad Golf II är inte värd många kronor.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 december 2021 · 13 742 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Ju mer du ändrar på den ju mindre värd blir den. Ha detta i åtanke. En fulstajlad Golf II är inte värd många kronor.

det där beror på..  så enkelt är det inte.. framför allt när det gäller gamla volvosar och golfar..  men visst kan mycket saker döda värdet helt..

tex är ju raka rör ett väldigt prissänkande åtgärd..  medans tex ett komplett g60 paket med kofångare trösklar och skärmbreddare mycket väl kan öka värdet förutsatt att man inte sätter fast det som en mupp med skruvar eller poppnitar rätt genom skärmarna.. 


sen ska man inte bry sig så mycket om vad man får för en bil när man säljer den.  man ska ha den som man själv vill ha den för sin egen skull..   för mig är i regel en bil en del av mig själv.      jag verkligen hatar opersonliga bilar.  ju nyare ju mer opersonliga blir dom tyvärr..

Senast redigerat av Growe (14 december 2021)

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
14 december 2021 · 17 478 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Ju mer du ändrar på den ju mindre värd blir den. Ha detta i åtanke. En fulstajlad Golf II är inte värd många kronor.

det där beror på..  så enkelt är det inte.. framför allt när det gäller gamla volvosar och golfar..  men visst kan mycket saker döda värdet helt..

tex är ju raka rör ett väldigt prissänkande åtgärd..  medans tex ett komplett g60 paket med kofångare trösklar och skärmbreddare mycket väl kan öka värdet förutsatt att man inte sätter fast det som en mupp med skruvar eller poppnitar rätt genom skärmarna.. 


sen ska man inte bry sig så mycket om vad man får för en bil när man säljer den.  man ska ha den som man själv vill ha den för sin egen skull..   för mig är i regel en bil en del av mig själv.      jag verkligen hatar opersonliga bilar.  ju nyare ju mer opersonliga blir dom tyvärr..

Med all respekt för TS är är denna herre ung med nytaget körkort och har begränsad budget/kunnande. Det kan bli tokigt vilket jag ville påpeka då han i nuläget säkerligen kan få 15k för sin Golf Manhattan istället för att sumpa den möjligheten.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
xXSammy
14 december 2021 · 6 571 Inlägg

Att byta slitage delar måste ju ändå göras, det höjer inte värdet utan du slipper att någon drar av för åtgärd istället

Oftast, som sagt, är det bättre att låta en bil vara original om du vill behålla värdet

De/Dem
SportPilot Ubåtsingenjör
14 december 2021 · 7 232 Inlägg

Raka rör på en golf 2 är nog ingen bra idé.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
VictorNavara
15 december 2021 · 152 Inlägg

Apropå prisökning så har jag fått min a traktor att öka i värde rätt rejält. Från 95 tusen till att jag har bud på 130 tusen wink

dwadw
15 december 2021 · 292 Inlägg

SportPilot skrev:
Raka rör på en golf 2 är nog ingen bra idé.

Varför inte? Avgassystemet läcker, tänkte att det kanske är roligare med raka rör istället då.

torsen
15 december 2021 · 7 238 Inlägg

VictorNavara skrev:
Apropå prisökning så har jag fått min a traktor att öka i värde rätt rejält. Från 95 tusen till att jag har bud på 130 tusen wink

Fortsatt o t.......
Köp en beg Jimny 3 för 30.000:-.
Gör om den till A-traktor och det begärs 130.000:-  på Blocket!

Jokabsson
15 december 2021 · 1 177 Inlägg

Det är ett ständigt avvägande att äga en bil som är smart kontra en som är rolig. Särskilt svårt är det i din ålder (antar att du är runt 18?) om du dessutom fått överta en bil från en släkting och du vet att den är väl omhändertagen.

Jag var i liknande situation då jag fick köpa familjens Citroen C3 när jag var 18. Det slutade med att jag sålde tillbaka den till min far och köpte en Audi A3 1.8T som jag tyckte passade mig bättre. Hann äga den i två veckor innan ett motorfäste gick och kamremmen skadades till följd. Fick som gymnasiestudent hosta upp 7000kr för att byta rem, vattenpump och nytt motorfäste, ouch…

Du har fått chansen att överta en historisk kärra som saknar lullull och teknik som kan gå sönder. Det är en ynnest att få lära sig köra i en bil som saknar tekniska hjälpmedel och som du kan laga och serva själv med ett enkelt verktygskit från Biltema. Det är få förunnat. Betydligt fräckare förstabil än Citroën C3 och Audi A3 1.8T tillsammans! Dessutom borde den väl vara skattebefriad snart?

Behåll den original och lägg pengarna på att laga och fixa upp den så kommer du tacka dig själv när det blir dags att sälja i framtiden!

Alternativt: Styla, kapa fjädrar, bröta på med raka rör och se värdet gå ner. Men om det är det DU vill köra runt med så ska ingen annan bestämma vad du ska lägga DINA pengar på.

Är väl medveten om att jag inte hjälpte till särskilt mycket men det är i slutändan ditt beslut smile

Senast redigerat av Jokabsson (15 december 2021)

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
SportPilot Ubåtsingenjör
15 december 2021 · 7 232 Inlägg

dwadw skrev:

SportPilot skrev:
Raka rör på en golf 2 är nog ingen bra idé.

Varför inte? Avgassystemet läcker, tänkte att det kanske är roligare med raka rör istället då.

För att den motorn låter inte speciellt roligt ändå, det bara väsnas. Laga avgassystemet istället.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
torsen
15 december 2021 · 7 238 Inlägg

Svar på rubriken: Man blir aldrig nöjd hur mycket man än kostar på/bygger om en bil för.
På en Wrangler kan man börja med lite större och grövre däck.
Om man puckar upp 2" får man på ännu större däck.
Byter man till 3"-höjningssats får ännu större däck plats.
Kostar man på en 6" höjningssats borde man vara nöjd med de däck som får plats.
Men nu måste man ha stenkrypare eller andra axelutväxlingar.
När man ändå byter axelutväxlingar kan man passa på och sätta in diffspärrar fram och bak.
För att skydda monterar man skydd för styrstag, motor, fördelningslåda, tank och axelklumpar.
Efter ett tag märker man att man behöver rocksliders eller treesliders.
De töntiga originalkofångarna byts mot ARB-bumpers.
Frambumpern kompletteras med winsch.
Bakbumpersen kompletteras med "swing away" reservhjulshållare.
Reservhjulshållaren kompletteras extratankar för vatten och bränsle.
In- eller utvändigt monteras burbåge/rullningsskydd.
Rullningsskyddet komplettera med stort takräcke.
Takräcket komplettera med taktält.
Naturligtvis en massa extraljus åt alla håll och kanter.
Puh!

Det tar ALDRIG slut inom offroadhobbyn.

Förr, i min ungdom, stylade man sin typ 1 genom att plocka bort navkapslarna, kryssa strålkastarglasen med eltejp samt ett par Marchal Fantastic.
Möjligen även Marchal strålkastarinsatser och en Abarth ljuddämpare med 4 slutrör.
Personligen satte jag även in en Porsche 1600 motor med rensad ljuddämpare(skäms för det sista).

Låt fantasin skena och plöj ner mer pengar i biltillbehör än på Tailandresor - tycker jag - som aldrig kan sluta gynna/försörja eftermarknadsindustrin.
Överst i sedelbunten ligger pengarna till hunden, men sen kommer bilarna - för många bilar är inte nog.

Så t s - styla din bil som du vill - nöjd blir du aldrig - mycket vill ha mer!
Men räkna inte med att du får tillbaka pengarna - om du inte hittar någon som du själv!

Välkommen i klubben!

mb_pucken
15 december 2021 · 5 087 Inlägg

Bilhobbyn är som ett svart hål för plånboken. Finns ingen övre gräns i kronor man kan lägga ner på bilarna, om man har råd. Annars lägger man ut det man kan och vill. Som tidigare nämnts kan man inte direkt räkna med att få tillbaka pengarna.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Skitungen
15 december 2021 · 199 Inlägg

dwadw skrev:
Jag går alltid runt och funderar på hur mycket pengar man borde lägga ned att styla sin bil osv. Jag har ju en golf 2a, jag vet inte hur länge jag kommer att ha kvar den då jag vet att jag vill ha andra bilar. Någon bil jag verkligen vill ha är en w124, just nu hittade jag denna men jag får inte mer pengar för ens slutet av månaden så den lär nog bli såld innan.

Jag tycker ju om min golf, vill göra den snyggare också men jag vet inte om det är värt det eftersom jag förmodligen kommer att sälja den för någon annan skönhet. Har egentligen velat haft en gammal sedan såsom en w124, 240 eller någon 90-tals e39.

Vad tycker ni? Jag köpte den för 7000kr av min farmor. Skulle tippa på att jag får iaf 15 för den. Jag har ju bytt slitage delar och ska även fixa raka rör. Planerar även att skaffa nya bumpers till den men det kostar som fan..

EDIT: Dessutom är jag student så det kanske inte alls är värt att byta bil utifall den nya går sönder. Då har man ju gett sig av med en pålitlig bil.

Men det där är ju en W201 wink

Brådhis * Voff voff *
15 december 2021 · 10 280 Inlägg

torsen skrev:
Överst i sedelbunten ligger pengarna till hunden, men sen kommer bilarna - för många bilar är inte nog.

Håller helt med där! Hundarna -> båten -> bilarna... tongue

Annars så är det ju som folk skrivit, stajlar du sönder bilen tappar den i värde. Å andra sidan njuter du kanske inte av den om du inte stajlar sönder den, och då är det ju bortkastade pengar att ens äga den. smile

Avvägningsfråga där, som bara du själv kan svara på. tongue

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
granadadr
16 december 2021 · 7 289 Inlägg

har flera bilar med vråltrimmade maskiner,, jag bygger dem för att ha KUL,,  åka på träffar, tävlingar mm,,  aldrig en helt orginal bil,, BOOOORING wink

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Lucif3r
16 december 2021 · 2 215 Inlägg

Man lägger ner så mycket pengar man själv tycker det är värt. Inte ett öre mer eller mindre. smile Finns dom som skrotar/säljer bilen så fort batteriet tar slut, och sen finns det dom som börjar med en rostig plåtbit och återställer en hel bil.

Men, det är sällan man någonsin får tillbaka pengarna man lagt på en bil vid en ev. försäljning. Undantag här verkar vara såvida man inte förstör bilen och gör den till a-traktor.... Det verkar ju öka värdet på bilen med 400% typ... sjukt...

Bilar är, har varit och kommer troligen alltid vara en urusel investering, med några få undantag.

dwadw
16 december 2021 · 292 Inlägg

Skitungen skrev:

dwadw skrev:
Jag går alltid runt och funderar på hur mycket pengar man borde lägga ned att styla sin bil osv. Jag har ju en golf 2a, jag vet inte hur länge jag kommer att ha kvar den då jag vet att jag vill ha andra bilar. Någon bil jag verkligen vill ha är en w124, just nu hittade jag denna men jag får inte mer pengar för ens slutet av månaden så den lär nog bli såld innan.

Jag tycker ju om min golf, vill göra den snyggare också men jag vet inte om det är värt det eftersom jag förmodligen kommer att sälja den för någon annan skönhet. Har egentligen velat haft en gammal sedan såsom en w124, 240 eller någon 90-tals e39.

Vad tycker ni? Jag köpte den för 7000kr av min farmor. Skulle tippa på att jag får iaf 15 för den. Jag har ju bytt slitage delar och ska även fixa raka rör. Planerar även att skaffa nya bumpers till den men det kostar som fan..

EDIT: Dessutom är jag student så det kanske inte alls är värt att byta bil utifall den nya går sönder. Då har man ju gett sig av med en pålitlig bil.

Men det där är ju en W201 wink

Haha kanske det är, har inte bra koll men den är lik iaf.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
16 december 2021 · 17 478 Inlägg

Hm? En MB 190E som går till sommaren 2023. En 2,3 Liters dessutom. Jag hade nog slått till där om bilen är ok. Finns säkerligen pyssel på den men vafan...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
dwadw
16 december 2021 · 292 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Hm? En MB 190E som går till sommaren 2023. En 2,3 Liters dessutom. Jag hade nog slått till där om bilen är ok. Finns säkerligen pyssel på den men vafan...

Vill nästan ha den, ligger så långt bort dock.

Det här kanske kan vara något? https://www.blocket.se/annons/jamtland/ … 0/98773822

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang