2737
Sök

Turbokonvertering Vw vento 1.8l 1995

Jag ville turbokonvertera en bil, ja varför inte? För att det är fränt! Just vad för bil spelade egentligen ingen roll. Jag ville ha en gammal bil utan massa krånglig elektronik, som även har gott om utrymme under huven. Då blev... Visa mer

28 237 Visningar
Uppdaterades senast 2 april 2023
54 Inlägg
25 december 2021
Trådstartare
#1
såhär såg den ut vid inköp, väldigt fräsh, lite rost fanns det såklart men inte mycket för att vara en 95a.  Denna bil har mono motronic ( eller jetronic? ). den mäter insugstemp, varvtal, hastighet, gasspjäll, vattentemp och lambda för att justera hur mycket bränsle som ska sprutas in i motorn. Många bilar mäter motorns undertryck också för att veta hur mycket soppa som ska sprutas in, men inte denna bil. Därför är detta en perfekt bil att köra med turbo då han inte vet om att det är övertryck. Han märker alltså att bilen går magert när jag överladdar via lambdasonden och sprutar då in mer soppa, (till en viss gräns såklart). Kommer även att använda kallstartsventiler från 740 som extrasprut.

.https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-fbcc27ce22a114f25cb73dcaa99b042e.jpg
Senast redigerat av Turbotokig (17 oktober 2022)


54 Inlägg
25 december 2021
Trådstartare
#2
Först måste man ju självklart göra det tråkiga innan man börjar med det roliga. Byta tröskelplåt. Svetsa med pinne på bilplåt är inte lätt.


https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-b94207f4e8a0bb4433fd8f7bbce656c1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-e232da34365e0d4370ae0438288f7f7d.jpg
Senast redigerat av Turbotokig (17 oktober 2022)


54 Inlägg
25 december 2021
Trådstartare
#3
Toppen är av. Rengjort kleggiga ventiler och passade även på att slipa in dom.

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-e20d3516be10d21b6c7b84a695ba8e5a.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-7acf463918cc6c9faf012fc872b49faf.jpg
Vassa kanter i förbränningsrummet vill vi inte ha i en turbomotor, det slipar vi bort!
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-81401cf7554bdfa762dfb352c7f7c357.jpg
Senast redigerat av Turbotokig (27 mars 2023)


54 Inlägg
26 december 2021
Trådstartare
#4
Beställde ett grenrör som egentligen är till en turbodiesel, passa perfekt! Provmontering av snurbon för första gången.

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-18e9b50fed53e6a4bad7c6fee9e27074.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-c8248b2082deddcb7ca84bf50169c309.jpg

Av någon anledning är inte ytan plan på denna turboflänsen. Då får vi bygga denna "platta"
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-d8793be7f4db8ea397ddfd9384a663de.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-dff37dfcd32d414ce8eef72c0d797f4f.jpg
Senast redigerat av Turbotokig (27 mars 2023)


54 Inlägg
26 december 2021
Trådstartare
#5
Jag var tvungen att vända på insugsidan av turbon 180 grader, tyvärr passade ju ej wastegate armen längre då . Då fick jag bygga eget fäste till den . Även förlänga armen fick jag göra. Utsticket på pinnen lämnade jag kvar, då jag kom på att det blir lite lättare att haka av av armen när allt sitter på plats i bilen sen.

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-2ba143e47086fff785afc72a1ec5f470.jpg
Senast redigerat av Turbotokig (27 mars 2023)


54 Inlägg
26 december 2021
Trådstartare
#6
Provmontering på bilen. Första böjen av downpipen köpte jag färdig, en rostfri saab 9000 downpipe med  en väldigt skarp böj, precis vad jag behövde ha. Här märkte jag att motorfästet kommer krocka med downpipen. Då fick jag bygga eget motorfäste, kapa av den och korta ner den. Ren jäkla tur att lamban fick plats!! Här ser ni även att det blir trångt på turbons trycksida, Kan inte vrida upp den mer än så då slår den i insuget.

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-03b7eaed79265f5f1f9f8503d95f2a1e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-0a4cb574d34db9674de2227078ea01ea.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-bb1d10f5565b730b542e4d24a90c2626.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-9e6368962ae8b17901afd6f330a6ef0a.jpg
Senast redigerat av Turbotokig (27 december 2021)


54 Inlägg
26 december 2021
Trådstartare
#7
projekt downpipe. Ser lite fånigt ut att gå från 3" till 2". Men katalysatorn är 2 tum anslutning så då fick det bli så. Slutresultatet av svetsningen får ni inte se då det är inget jag är stolt över wink.
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-037c18a67a51aa33cfa67a28736b26cd.jpg


54 Inlägg
26 december 2021
Trådstartare
#8
Oljereturen. (här syns mina dåliga svetsskills iallafall)


https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-3a548817446796a2bb0578b11af32973.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-f86caa14f29ca5fc0a1989a91be4d1f0.jpg
Senast redigerat av Turbotokig (17 oktober 2022)


54 Inlägg
26 december 2021
Trådstartare
#9
Då jag hade rostfria rör hemma så fick det bli rostfria tryckrör!

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-95e086b74bc90b9e9a11001d23bfeeff.jpg
Senast redigerat av Turbotokig (17 oktober 2022)


54 Inlägg
26 december 2021
Trådstartare
#11
såhär långt har jag kommit nu, Bilen laddar 0.5 bar. Låter nästan lite för mycket med den där dumpventilen big_smile men coolt ljud. . nästa steg är mer bränsle. tanken är att ha några kallstartsventiler på insuget som styrs av tryckvakter, hade tänkt att ha en kallstartsventil som öppnar vid varje hektobar, eller det kanske blir för mycket? Det svåra är att veta hur många som behövs. Här behöver jag gärna tips!
Senast redigerat av Turbotokig (26 december 2021)


54 Inlägg
13 januari 2022
Trådstartare
#12
SuperGnaget skrev:
Kul bygge! Älskar turbobyggen på gamla bilar utan megabudget tongue
Ang besiktning så måste turbon bort om du inte gömmer den väl, kan bli tråkigt med regbes i värsta fall.

Turbon är rätt gömd där bakom. jag kommer att ta bort tryckrör vid besiktning och låta turbon sitta kvar, och sätta tillbaka orginal luftburk på insuget då kommer ju bilen gå som en vanlig sugis. Men det är många månader kvar tills besiktning.


54 Inlägg
13 januari 2022
Trådstartare
#13
5 stycken kallstartsventiler hittade jag hemma i farsans gamla gömmor. smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-be04dfeb105fd0812df3b543922024ec.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-17333cce59fdd8f4e60b13f89237a609.jpg


54 Inlägg
19 januari 2022
Trådstartare
#14
Första provturen med kallstartsventilerna. Provisoriskt inkopplad (3st) till en brytare i kupen som jag håller i med högerhanden medans jag kör. Shiit! Stor märkbar skillnad när jag jag laddar mina 0.5bar och håller inne brytaren. Håller nu på att löda ihop allt så det blir lite snyggare.

Även reläer och tryckbrytare ska dit. Jag vill ju inte att alla kallstartsventiler ska öppna samtidigt, de ska "stega upp" med laddtrycket. Tex att första öppnar vid 0.2 bar, nästa vid 0.3 bar osv... Mycket kablar blir det! bild kommer när allt sitter på plats.

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-c75707ebab47bf8a10347c540c4afdfc.jpg
Senast redigerat av Turbotokig (27 mars 2023)


54 Inlägg
21 januari 2022
Trådstartare
#15
amazinjoey skrev:
Ett tips, T5 konvertera styrsystemet så blir det lätt att trimma och styra allt smile

Hmm hur fungerar det?  Jag ska läsa på lite om det! Själva idén här e ju egentligen att "bonnatrimma"   men men;).


54 Inlägg
22 januari 2022
Trådstartare
#16
Kör även med dubbla topplockspackningar för att sänka kompressionsförhållandet. Original är 10:1. Med dubbla är den nu ungefär 8,7:1.


54 Inlägg
22 januari 2022
Trådstartare
#17
Berglund_89 skrev:
Coolt projekt! Dock fattar jag inte varför du inte bara tog en färdig AWT-motor lol

Då får jag ju en jätte fin motor över som tar plats, lite roligare också att göra något unikt . Har inte sett många som har satt en turbo på en sån här motor;).


54 Inlägg
5 februari 2022
Trådstartare
#18
Slutresultatet av kallstartsventilerna. Här ser man alla reläer och tryckbrytare som styr när kallstartsventilerna ska öppna.
just nu har jag ställt in tryckbrytarna såhär:

sprut 1 öppnar vid 0.15 bar
sprut 2 öppnar vid 0.2 bar
sprut 3 öppnar vid 0.3 bar
sprut 4 och 5 öppnar vid 0.45 bar

Detta är förstås bara en grundinställning till en början, Har provkört och det märks tydligt vid 0.15bar att bilen får mer soppa av spridare nr 1. Jag ska försöka justera så den redan kickas in vid 0.01 bar. Men dessa tryckbrytare är väldigt känsliga och 0.15 bar var ungefär det lägsta jag kunde ställa in.


https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-56bc385e11b6194b6a8fc20b1a3a1b52.jpg

Här ser man slangen som kommer från insuget
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-8a72bf41d1aacfd3cba2fb1778ab3c94.jpg

Mööe kablar. De färgade smala trådarna ska gå till 5 stycken lampor i kupen, för att kunna övervaka när spridarna kickar in.
https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-8025990b5099e7b77766a5e25599a8f4.jpg


54 Inlägg
29 mars 2022
Trådstartare
#19
Har köpt mig en bränsletrycksregulator som jag ska koppla in till mina extra spridare, nu kör jag ju mina extrasprut med original BTR vilket bara är typ 1 bar vilket är lite lågt. Kommer även bli en ny bränslepump enbart till mina extra spridare. Bilder kommer snart.


54 Inlägg
3 april 2022
Trådstartare
#20
Blev fyra hål här för lite mer kylning, och för att det ska se coolt ut.

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-bd76013bc59bc25da744a259841255d5.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/242/241690/241690-85a4b7c5df8aa2552da0ff659ff0730b.jpg
Senast redigerat av Turbotokig (17 oktober 2022)



Sök