3297
Sök

9/10-25 försökt besikta. BMW E34 525i turbo!!

Turbokonvertering e34 525i manuell oxfordgrön. Garrett GT2860rs Siemens Deka 630cc ECU Master EMU classic

13 659 Visningar
Uppdaterades senast idag 12:56
42 Inlägg
torsdag 13:14
#41
h3nrys skrev:
nossxela skrev:
Vad har du för lambda på tomgång och 2500 rpm? Katalysatorn fungerar bara nära lambda 1 (AFR 14.7)

Lambdan hamnade på 1,031 vid 2500. Men sonden ser ny ut dock är kabeln skarvad. Så funderar på att köpa ny lambda så man slipper har skarvad kontakt.

Första gången jag besiktade fick jag 1,1 på co värdet men 0,99 på lambdan. Då var dock inte bilen jättevarmt.

Tankade 25% etanol så de ligger väl kvar i tanken.

Ja en skarvad lambda kan påverka hur exakt den är. 25% etanol i tanken förklarar att den går snålt om den inte är mappad för det. Prova att hålla 2500 rpm på tomgång och öka VE i mappen tills bredbandslambdan visar 1.00 så kommer katalysatorn göra ett bättre jobb nästa gång (speciellt om du varmkör den ordentligt).

87 Inlägg
för 3 timmar sedan
Trådstartare
#42
nossxela skrev:
h3nrys skrev:
nossxela skrev:
Vad har du för lambda på tomgång och 2500 rpm? Katalysatorn fungerar bara nära lambda 1 (AFR 14.7)

Lambdan hamnade på 1,031 vid 2500. Men sonden ser ny ut dock är kabeln skarvad. Så funderar på att köpa ny lambda så man slipper har skarvad kontakt.

Första gången jag besiktade fick jag 1,1 på co värdet men 0,99 på lambdan. Då var dock inte bilen jättevarmt.

Tankade 25% etanol så de ligger väl kvar i tanken.

Ja en skarvad lambda kan påverka hur exakt den är. 25% etanol i tanken förklarar att den går snålt om den inte är mappad för det. Prova att hålla 2500 rpm på tomgång och öka VE i mappen tills bredbandslambdan visar 1.00 så kommer katalysatorn göra ett bättre jobb nästa gång (speciellt om du varmkör den ordentligt).

Nu har jag ju återställt bilen med orginal ECU och då kan jag ju inte ställa nåt.
Tanken är att få den besiktad och sen tillbaka med turbon.


Sök