Stålkvalitet vid rambygge - var finner jag något annat är E235 för kvadratiska precisionsstålrör??

Fredrik_1
21 januari 2022 · 4 Inlägg

Hej!

Jag sitter och skall bygga om framramarna på min E-type FHC 1969. De är hårdlödda i Reynolds 531, dvs sådant som användes för racercykelramar på 50-60talet. Så länge jag inte rör dem är allt bra - men jag håller på med ett motorbyte och vill ha mer plats plus lite bredare spårvidd. Dimensionen är 25x25 fyrkantsrör och jag hade väldigt gärna fått tag på SSAB Form Tube 320 alt 420 eller Docol R8 rör i rätt dimension, 1.5mm till 2mm gods, beroende på vad som finns tillgängligt. Alternativt motsvarande från någon konkurrent. Har ringt runt till drygt tio olika stålfirmor i veckan och alla kan plocka fram rör i E235. ME Racing i Borlänge har runda Docol-rör men jag vill väldigt gärna bibehålla lite orginallook med fyrkantsrör. Så, är det någon som vet var det kan finnas på lager? SSAB vill gärna att du beställer min 50ton och det blir 34km rör i min dimension...lite mycket... Behöver 4st 6m längder.

(Ja, det kan komma att bli en byggtråd, men jag behöver säkra upp bl a detta för att göra den intressant!)

Mvh,

//Fredrik

nucken
22 januari 2022 · 94 Inlägg

Montano har KKR25x25 i S355 men då är det 3mm gods.

Volvo 340 DL "Stig" (1987)
Fredrik_1
22 januari 2022 · 4 Inlägg

nucken skrev:
Montano har KKR25x25 i S355 men då är det 3mm gods.

Bra, då har jag ett namn till att ringa! 3mm känns tjockt dock, men jag hör med dem. Tack!

//F

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang