KÖPRÅD: Är denna 744 värt 38 tusen kr?

Xebers76
14 april 2022 · 2 271 Inlägg

Men tjenare vad nivån gick nedåt sedan jag läste här senast för ca en timme sedan lol

Min cykel är bättre än din cykel för min är blå och det är inte din! big_smile

Kom igen grabbar, visa åldern.


Följer en kille på youtube som heter Kevin Talbot. Han håller främst på med radiostyrt och där är det ännu jobbigare med kommentarer då åldern är lite väl låg bland många av dem som kollar. Men han brukar säga som så att köp den RC-bil som ger dig det största leendet! Och det får väl också passa in här kan jag tycka.

Har själv inget direkt intresse i 740 men uppskattar hur lättkörda dem är. Man får försöka se saker ur en bredare synvinkel.


Edit: kolla vilka två bilar jag har på min profil, helt olika typer av bilar och jag gillar att köra dem båda. Jag känner att många inom bilhobbyn behöver öppna sina ögon.

Senast redigerat av Xebers76 (14 april 2022)

jaka54
14 april 2022 · 5 733 Inlägg

Visst har du rätt! Vill man ha en speciell bil så go a head! Men lite råd i alla välmening är väl inte så farligt. wink

Brådhis * Voff voff *
14 april 2022 · 10 280 Inlägg

jaka54 skrev:
Skulle inte ta i den med tång ens!

jaka54 skrev:
Bra mycket bättre än en trött gammal Volvo 740/940 i alla fall.

jaka54 skrev:
Men lite råd i alla välmening är väl inte så farligt. wink

Bra råd! roll

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Lucif3r
15 april 2022 · 2 215 Inlägg

38k är väldigt mycket pengar för en 740. Speciellt när den inte ens är i orginalskick utan är skruvad på av massa olika människor. Törs nästan lova att finns minst 1 rejäl fullösning gjord någonstans på den bilen.
Några saker jag reagerar på som varningsflaggor är den hårdare kopplingen och chippade tändningen... Den kombinationen gör man bara av en enda anledning på en sugis: Sladda och varva skiten ur.
Det saknas ju en del, i min mening, viktig information också.. T ex, hur långt har den gått?(förtydligande; jag vet att man enkelt att söka genom reg.nr., men som säljare bör man väl ändå läga manken till och skriva ut sådan info..?)

Nä, ska man begära 38k för en 740 lär det vara något utöver det vanliga.... Det är inte det där.

Senast redigerat av Lucif3r (15 april 2022)

Brådhis * Voff voff *
15 april 2022 · 10 280 Inlägg

Lucif3r skrev:
38k är väldigt mycket pengar för en 740. Speciellt när den inte ens är i orginalskick utan är skruvad på av massa olika människor. Törs nästan lova att finns minst 1 rejäl fullösning gjord någonstans på den bilen.
Några saker jag reagerar på som varningsflaggor är den hårdare kopplingen och chippade tändningen... Den kombinationen gör man bara av en enda anledning på en sugis: Sladda och varva skiten ur.
Det saknas ju en del, i min mening, viktig information också.. T ex, hur långt har den gått?(förtydligande; jag vet att man enkelt att söka genom reg.nr., men som säljare bör man väl ändå läga manken till och skriva ut sådan info..?)

Nä, ska man begära 38k för en 740 lär det vara något utöver det vanliga.... Det är inte det där.

Instämmer här. Det luktar sladda och varva lång väg.

Fler varningsflaggor är ju att nackstöden saknas, säljaren kan inte ens plocka i ordning inuti bilen inför ett foto, röd- och oxblodsinredning är blandad, svartsprayade rutlister som flagnar osv...

38 känns som sagt dyrt för den. För dom pengarna ska det vara en bil i mer originalskick, eller iaf en som är lika fin in som utvändigt.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
dwadw
15 april 2022 · 292 Inlägg

Lucif3r skrev:
den hårdare kopplingen och chippade tändningen... Den kombinationen gör man bara av en enda anledning på en sugis: Sladda och varva skiten ur.

Får man fråga varför man gör så för att sladda?

Brådhis * Voff voff *
15 april 2022 · 10 280 Inlägg

dwadw skrev:

Lucif3r skrev:
den hårdare kopplingen och chippade tändningen... Den kombinationen gör man bara av en enda anledning på en sugis: Sladda och varva skiten ur.

Får man fråga varför man gör så för att sladda?

Kopplingen tål då mer misshandel och chippet ger mer effekt, vilket behövs för att sladda.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Nybergrobin
15 april 2022 · 2 381 Inlägg

Brådhis skrev:

dwadw skrev:

Lucif3r skrev:
den hårdare kopplingen och chippade tändningen... Den kombinationen gör man bara av en enda anledning på en sugis: Sladda och varva skiten ur.

Får man fråga varför man gör så för att sladda?

Kopplingen tål då mer misshandel och chippet ger mer effekt, vilket behövs för att sladda.

Får man mera effekt med tändchip på en sugis 740?  När jag höll på med 740 så var det enbart för att höja varvstoppet som man laborerade med tändningen ;P   Men det är ett årtionde sedan

dwadw
15 april 2022 · 292 Inlägg

Brådhis skrev:

dwadw skrev:

Lucif3r skrev:
den hårdare kopplingen och chippade tändningen... Den kombinationen gör man bara av en enda anledning på en sugis: Sladda och varva skiten ur.

Får man fråga varför man gör så för att sladda?

Kopplingen tål då mer misshandel och chippet ger mer effekt, vilket behövs för att sladda.

Jaha okej. Svårt att bestämma sig om det verkligen är något att köpa. Den är ju uppenbarligen inte värd 38 000kr men jag slipper samtidigt skaffa sänkningssats och grejer själv, samt högtalare i dörrarna. Enda jag skulle behöva skaffa till den där är några finare fälgar sen är jag helt nöjd med bilens utseende.

Kommer ju troligtvis dra några sladdar med bilen själv.

Är det svårt att fixa såna där chip och shortshift själv?

amazinjoey
15 april 2022 · 1 139 Inlägg

Vad är det du vill få ut med bilen ?  Vill du ha en bil som är trimmad, vill du sladda?  vill du ha en bil som är snabb eller vad ?

Bilen ser ruskigt sliten ut

dwadw
15 april 2022 · 292 Inlägg

amazinjoey skrev:
Vad är det du vill få ut med bilen ?  Vill du ha en bil som är trimmad, vill du sladda?  vill du ha en bil som är snabb eller vad ?

Bilen ser ruskigt sliten ut

Ruskigt sliten vet jag inte, var väl förarstolen som var slitet och dem där listerna.

Jag vill ha en snygg bil iallafall, så är inte så jätteintresserad utav en hel original egentligen. Listerna skulle jag kunna fixa själv sen om det går att sy ihop sätet vet jag inte. Tycker verkligen om utseendet på bilen, speciellt invändigt.

Annars vet jag att jag kommer bli sugen på att sladda och köra fort osv. Man är ju ändå ungdom.

amazinjoey
15 april 2022 · 1 139 Inlägg

dwadw skrev:

amazinjoey skrev:
Vad är det du vill få ut med bilen ?  Vill du ha en bil som är trimmad, vill du sladda?  vill du ha en bil som är snabb eller vad ?

Bilen ser ruskigt sliten ut

Ruskigt sliten vet jag inte, var väl förarstolen som var slitet och dem där listerna.

Jag vill ha en snygg bil iallafall, så är inte så jätteintresserad utav en hel original egentligen. Listerna skulle jag kunna fixa själv sen om det går att sy ihop sätet vet jag inte. Tycker verkligen om utseendet på bilen, speciellt invändigt.

Annars vet jag att jag kommer bli sugen på att sladda och köra fort osv. Man är ju ändå ungdom.

Du kan se på lacken mm att den är sliten,  om du nu vill ha en snygg bil som är rolig att köra så kolla på

BMW e39 530-540
Saab 9-5 aero 04-05
Saab 9-3 03-12
Honda Accord

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
15 april 2022 · 14 056 Inlägg

amazinjoey skrev:

dwadw skrev:

amazinjoey skrev:
Vad är det du vill få ut med bilen ?  Vill du ha en bil som är trimmad, vill du sladda?  vill du ha en bil som är snabb eller vad ?

Bilen ser ruskigt sliten ut

Ruskigt sliten vet jag inte, var väl förarstolen som var slitet och dem där listerna.

Jag vill ha en snygg bil iallafall, så är inte så jätteintresserad utav en hel original egentligen. Listerna skulle jag kunna fixa själv sen om det går att sy ihop sätet vet jag inte. Tycker verkligen om utseendet på bilen, speciellt invändigt.

Annars vet jag att jag kommer bli sugen på att sladda och köra fort osv. Man är ju ändå ungdom.

Du kan se på lacken mm att den är sliten,  om du nu vill ha en snygg bil som är rolig att köra så kolla på

BMW e39 530-540
Saab 9-5 aero 04-05
Saab 9-3 03-12
Honda Accord

Saab och Honda är väl FWD båda två och är därmed inte lika kul på vintern som RWD.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
dwadw
15 april 2022 · 292 Inlägg

amazinjoey skrev:

dwadw skrev:

amazinjoey skrev:
Vad är det du vill få ut med bilen ?  Vill du ha en bil som är trimmad, vill du sladda?  vill du ha en bil som är snabb eller vad ?

Bilen ser ruskigt sliten ut

Ruskigt sliten vet jag inte, var väl förarstolen som var slitet och dem där listerna.

Jag vill ha en snygg bil iallafall, så är inte så jätteintresserad utav en hel original egentligen. Listerna skulle jag kunna fixa själv sen om det går att sy ihop sätet vet jag inte. Tycker verkligen om utseendet på bilen, speciellt invändigt.

Annars vet jag att jag kommer bli sugen på att sladda och köra fort osv. Man är ju ändå ungdom.

Du kan se på lacken mm att den är sliten,  om du nu vill ha en snygg bil som är rolig att köra så kolla på

BMW e39 530-540
Saab 9-5 aero 04-05
Saab 9-3 03-12
Honda Accord

Just 744 jag är sugen på just nu smile Men en Saab 9-5 aero hade inte varit helt fel heller, dock fwd sad

Brådhis * Voff voff *
15 april 2022 · 10 280 Inlägg

Nybergrobin skrev:

Brådhis skrev:

dwadw skrev:

Får man fråga varför man gör så för att sladda?

Kopplingen tål då mer misshandel och chippet ger mer effekt, vilket behövs för att sladda.

Får man mera effekt med tändchip på en sugis 740?  När jag höll på med 740 så var det enbart för att höja varvstoppet som man laborerade med tändningen ;P   Men det är ett årtionde sedan

Jag läste uppenbarligen inte så noga... Du har säkert rätt. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Lucif3r
16 april 2022 · 2 215 Inlägg

Högre varvstopp har ju potential att ge ett bredare effektregister, men det ska ju kompletteras med en motor byggd för det också(framförallt ventilfjädrar). Att bara höja varvstoppet på en orginalmotor gör inget mer än att skicka motorn till en tidig död.
Många TROR att mer varv per automatik innebär högre effekt, och till viss mån kan det kanske kännas så... Men verkligheten är inte riktigt så simpel tyvärr - speciellt inte på en sugmotor.

Det är just därför jag anser att den chippade tändningen är en röd flagga på just den här bilen, och en indikation på att (någon av) ägaren/-na inte riktigt vet vad dom sysslar med smile (eller brytt sig i dom konsekvenser som kan bli)

Senast redigerat av Lucif3r (16 april 2022)

caromania Forummoderator
16 april 2022 · 9 296 Inlägg

Kul tråd. Såna här diskussioner blir alltid kul med de olika kombattanterna i respektive ringhörna.

Jag älskar tanken att köra skattefritt. Nu är båda mina ”nya” hobbybilar skattefria men fortfarande fullt körbara. De är som vilken nyare bil som helst vad gäller bekvämligheter, acceleration och pålitlighet. De drar däremot mer soppa, baksidan av äldre bilar i segmentet high performance.

Mitt bidrag till denna cat fight blir rådet att ändå sikta på en originalbil. En muggig bil med 30år på nacken kommer alltid bara vara en påse skit i andras ögon. Är den hel och ren så kommer folk höja på ögonbrynen - och även du som ägare mår betydligt bättre av det.

I frågan om en Audi eller Volvo från ca -90 så vinner Audi i alla lägen. Definitivt. Men det är min godtyckliga högst personliga åsikt.

Jag tycker min senaste Rover från -88 är kul. Praktisk med krok och halvkombi. 0-100 på ca 7-7.5s och en teoretisk toppfart på 240km/h. På det skattefri och helt unik. Dessutom har jag eget kassaskåp i bakluckan. 🤓

Bilen kostade mindre än en barncykel på Biltema och senast jag såg en till salu i Tyskland så var priset 10.000euro. Så det går ju åt rätt håll. Ytterligare ett skäl att satsa på en äldre bil av rätt sort. De stiger i värde.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.
dwadw
16 april 2022 · 292 Inlägg

Blir nog inte den där ändå. Ska försöka få tag på en polerad röd istället med kromlister runtom.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang