Hjulmutterdragare, elektrisk - gör jag något fel?

volatyle
16 april 2022 · 6 Inlägg

Hej forumet,

Ny här, tänkte få till min första fråga smile.

Jag byter däck på båda våra bilar själv, och har alltid gjort-  ett arbete jag uppskattar. För en sådär 6 år sedan investerade jag i en av biltemas billigaste hjulmutterdragare (den för typ 250kr) som kopplas till 220V. Den klarade sällan/aldrig att få loss bultarna men underlättade ändå jobbet en del vid byte.. Utöver att den inte klarade få upp bultarna störde jag mig såklart på kabeln som skulle med överallt runt bilarna... Det blev både kabel och ett manuellt hjulmutterverktyg för att "förlossa" bultarna. Ofta kunde jag hamna i situationen där jag dratt upp bilen med domkraft och sen hade någon bult missats förlossa - eller så var den inte förlossad tillräckligt - och när det då inte gick med den elektriska hjulmutterdragaren fick jag hissa ner bilen igen för att förlossa ytterligare en gång... Sen upp på domkraft på nytt - ja ni hör, inte supersmidigt.

Så, i år tänkte jag att jag skulle investera i en sladdlös batteridriven hjulmutterdragare som faktiskt klarar av hjulbultar. Jag googlade runt och fann rätt mkt omdömen på en Makita DTW300Z. Denna kändes som klippt och skuren för mig, då jag dessutom råkar ha en Makita skruvdragare med dubbla batterier, så jag kunde köpa den här utan batterier och köra med samma uppsättning/laddare.

Sagt och gjort, hittade ett erbjudande online och köpte den och har nästan sett fram emot däckbytet till våren för att få köra sladdlöst och framförallt slippa hålla på och förlossa.

Den här Makitan är specad att ha ett lossningsmoment på 580Nm - något jag kände bör räcka med marginal. Enligt alla specar jag läst är den "idealisk för industrielllt arbete eller t.ex däckbyten. Perfekt tänkte jag och slog som sagt till.

Idag var det dags att sätta igång - den här gången tog jag inte ens fram mitt manuella hjulmutterverktyg då jag visste jag hade köpt rejäla grejer, utan drog upp bilen på domkraften direkt och började köra... Första bulten. Nope.. Andra bulten, nope.. provade alla 5.. Ingen rörde sig.

Finns lite olika lägen (4st, min med, high, och max) - provat alla.. Ner med bilen igen, gick på bakhjulen.. En bult lossnade, dom andra 4 satt som berget. Det var bara att snällt ta ner bilen igen, ta bort domkraft - ta fram det manuella hjulmutterverktyget och förlossa på alla fyra hjulen. Ett verktyg jag trodde jag skulle kunna kasta i stort sett...

Riktigt tråkigt/trist.. Jag kan inte i mitt liv förstå hur 580Nm _inte_ räcker att lossa hjulbultarna? Funderar på om jag gör något fel eller om det är jag som har haft fel förväntningar? En sak jag klurar på är om hylsan kan påverka hur mkt jag får ut? Jag använder samma krafthylsor som "ingick" i den biltema hjulmutterdragaren jag köpte.. Tänker om stålet i dom är mjukt så den inte får tillräckligt med "hårda" vibrationer - dvs, jag kanske skulle vara mer lyckosam med en krafthylsa modell finare från t.ex Bahco - kan det vara så att kraften i knackaren fördelas dåligt på grund av att jag kör med en dålig krafthylsa? Den har ett visst litet glapp känner jag, kanske skulle fungera om den satt "tightare" så vibrationen fick mer 'fäste' så att säga?

Ja, vad vet jag.. Är såklart oerhört besviken. Så nu blev det en tråd här - jag är ju en glad amatör i detta, men noterar att här finns proffsen.. Skulle uppskatta lite input i detta, kanske är det något jag gör galet, eller så har jag som sagt haft fel förväntningar.

... Samtidigt, det jag inte för ihop är att läser man om den här maskinen så verkar det ju vara just hjulmuttrar den är avsedd för, hittar videos på folk som använder den för att dra hjulmuttrar på lastbilar och allt möjligt och det ser ut att lossa som om ingenting. Kan verkligen inte förstå vad det är som går snett i mitt fall...

Stort tack för input! smile

Vol

mb_pucken
16 april 2022 · 5 087 Inlägg

Då är ju frågan, hur hårt drar du efter hjulbyte? Har en billig ryobi och den får lös sjulskruvar och muttrar utan problem om man inte dragit dom för kung och fosterland innan :-) drar med 110nm efter bytet :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
volatyle
16 april 2022 · 6 Inlägg

mb_pucken skrev:
Då är ju frågan, hur hårt drar du efter hjulbyte? Har en billig ryobi och den får lös sjulskruvar och muttrar utan problem om man inte dragit dom för kung och fosterland innan :-) drar med 110nm efter bytet :-)

Det är möjligt dom var för hårt åtdragna (hört att detta är vanligt).. Detta var en tanke som slog mig, så det jag gjorde var att jag nu när jag monterade på sommarhjulen drog på dom med "medium" med den nya maskinen för att sedan direkt efter försöka lossa. Det gick ej heller....

volatyle
16 april 2022 · 6 Inlägg

Skulle det kunna ha med batteriet att göra? Jag valde ju dom "minsta" batterierna till skruvdragaren, de på 1,5Ah - 18V, som jag nu då använder till hjulmutterdragaren.

Mig veterligen påverkar detta bara hur långt dom räcker dock, väl? Inte den enskilda kraften i batteriet? Jag har givetvis sett till att dom är fullt laddade.

Vol

MickeEng
16 april 2022 · 481 Inlägg

Hallå!
Har också en Makita mutterknackare måste i vissa fall lossa hjulbultarna lite först. På min V50 med muttrar funkar det utan problem, däremot på min V60 med skruvar måste man i vissa fall lossa dessa lite är ju så att med skruvar kommer ju vägsalt och så åt gängorna men ändå sliper man ju gänga ut dessa i sin fulla längd.
Underlättar ju lite iaf.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
simlar
16 april 2022 · 5 526 Inlägg

Batterimaskiner blir starkare med större batteri då större batteri tillåter större effektuttag.

Som exempel har jag själv haft en Meec multiseries 1/2" maskin.
Medföljande 2Ah batteri orkade den inte dra lös hjulbult dragna med 120Nm.
Med ett 4Ah batteri orkade den precis dra lös dom.

Senast redigerat av simlar (16 april 2022)

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
volatyle
16 april 2022 · 6 Inlägg

MickeEng skrev:
Hallå!
Har också en Makita mutterknackare måste i vissa fall lossa hjulbultarna lite först. På min V50 med muttrar funkar det utan problem, däremot på min V60 med skruvar måste man i vissa fall lossa dessa lite är ju så att med skruvar kommer ju vägsalt och så åt gängorna men ändå sliper man ju gänga ut dessa i sin fulla längd.
Underlättar ju lite iaf.

Vilken modell har du? Tycker fortfarande det är fascinerande att 580Nm ej räcker... även om den skulle vara extremt hårt åtdragen känns det som det borde finnas marginal att få loss det?..

Vol

granadadr
16 april 2022 · 7 289 Inlägg

jag själv använder biltemas,, aldrig eller mkt sällan problem,,jag har dock en liten förlängare på när jag monterar,, detta ger snäppet mindre åtdragningsmoment,, plus jag använder kopparpasta så skiten ej rostar fast smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Lucif3r
16 april 2022 · 2 215 Inlägg

Med ett fjuttigt 1.5ah batteri blir det inte mycket kraft ur maskinen inte. Det krävs rejälare batterier för det.

Robban_F Avstängd
16 april 2022 · 301 Inlägg

granadadr skrev:
jag själv använder biltemas,, aldrig eller mkt sällan problem,,jag har dock en liten förlängare på när jag monterar,, detta ger snäppet mindre åtdragningsmoment,, plus jag använder kopparpasta så skiten ej rostar fast smile

Kopparpasta är ett måste för seriösa hjulbytare!

volatyle
16 april 2022 · 6 Inlägg

Lucif3r skrev:
Med ett fjuttigt 1.5ah batteri blir det inte mycket kraft ur maskinen inte. Det krävs rejälare batterier för det.

Kan du förklara detta så jag förstår? Är nyfiken.
Min lilla kunskap säger att Ah är hur mkt batteriet går att ladda. Effekten utgörs av spänning gånger ström (watt) - den bör vara samma på ett 1.5Ah batteri, eller?

Robban_F Avstängd
16 april 2022 · 301 Inlägg

Effekt P = Spänning (U) gånger Ström (I)
P = U x I

Effekt mäts i Watt (P), spänning i Volt (U) ström i Ampère (I)

volatyle
16 april 2022 · 6 Inlägg

Robban_F skrev:
Effekt P = Spänning (U) gånger Ström (I)
P = U x I

Effekt mäts i Watt (P), spänning i Volt (U) ström i Ampère (I)

Precis, så hur kan fler amperetimmar betyda högre effekt om batteriet fortf är på 18V?

Vettemannen >>>>>JÄNKEBILSIDIOT<<<<<
16 april 2022 · 14 058 Inlägg

Jag hittade en mutterdragare på Jula av märket Bacho som drivs med tryckluft. Den klarar 825 Nm och kräver 250 l/min luft. Priset är strax under 2000 kr så det känns lockande faktiskt.

/Benny

Jag har en paroll--Long live rock'n'roll!!!
Jag säger som Rännhola Rockers:
Ni som kör européer, Ta era kärror med er och ställ dom där dom hör hemma, i cykelstället!!!
Min youtubekanal!
Pontiac Trans Am GTA "PIZZARÄCERN" (1987)
Chevrolet Corvette C4 "RÖDA FARAN" (1986)
simlar
16 april 2022 · 5 526 Inlägg

volatyle skrev:

Robban_F skrev:
Effekt P = Spänning (U) gånger Ström (I)
P = U x I

Effekt mäts i Watt (P), spänning i Volt (U) ström i Ampère (I)

Precis, så hur kan fler amperetimmar betyda högre effekt om batteriet fortf är på 18V?

För du kan ta ut mer watt ur ett batteri med högre Ah.
Fler battericeller som energin kan tas ut ur samtidigt.

Ah har egentligen inget med effekökningen med större batteri att göra utan det är det större antalet battericeller som resulterar i att batteriet kan ge ut mer energi på samma tid.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Utmarks-Loke
16 april 2022 · 5 841 Inlägg

Om man kollar på Verktygsvaruhuset, där jag brukar köpa mina makitagrejer, så har DTW300Z något de kallar "Vrid- / lossningsmoment 580 Nm" men det verkliga vridmomentet är 330Nm. Det är nog det man får gå efter. Jag har själv Makitas mindre mutterknack DTW251Z som klarar 230Nm i verklig kraft och det räcker inte heller för att lossa hårt åtdragna hjul. Jag förlossar alltid hjulen innan jag hissar upp och gör resten med maskinen. Sedan vill jag ju ändå hårddra för hand efteråt så jag vet hur hårt det är draget, så krafthandtaget är ändå med ute. Jag har en riktig tryckluftsdriven mutterknack jag skulle kunna använda men jag tycker ändå det är enklare med Makitan för att det ger mer "känsla".

Robban_F Avstängd
16 april 2022 · 301 Inlägg

volatyle skrev:

Robban_F skrev:
Effekt P = Spänning (U) gånger Ström (I)
P = U x I

Effekt mäts i Watt (P), spänning i Volt (U) ström i Ampère (I)

Precis, så hur kan fler amperetimmar betyda högre effekt om batteriet fortf är på 18V?

Inte. Det handlar mer om hur mycket "pulver" batteriet orkar med vid hög belastning,
Ett klent batteri orkar lika mycket som ett starkare sådant men under en kortare tid, Om belastningen är hög så pallar det lilla batteriet betydligt kortare tid (typ sekunder).

MammDiin
16 april 2022 · 2 019 Inlägg

volatyle skrev:

Lucif3r skrev:
Med ett fjuttigt 1.5ah batteri blir det inte mycket kraft ur maskinen inte. Det krävs rejälare batterier för det.

Kan du förklara detta så jag förstår? Är nyfiken.
Min lilla kunskap säger att Ah är hur mkt batteriet går att ladda. Effekten utgörs av spänning gånger ström (watt) - den bör vara samma på ett 1.5Ah batteri, eller?

När du lägger belastning på ett batteri så sjunker spänningen i batteriet.
Och ett större batteri (mera Ah) har vanligen mindre spänningsfall än ett mindre vid samma belastning så man får ut mer effekt.

Dessutom kan exempelvis skillnaden mellan ett 2Ah och ett 4Ah vara att det större har likadana celler som det mindre men dubbelt mera av dem.
Och därför kan man enkelt sagt ta ut dubbelt mera effekt ur dem.

Så exempelvis om du har ett verktyg som drar 20A vid 19V vid full belastning med ett stort batteri så med ett mindre så orkar batteriet inte hålla spänningen lika bra utan sjunker till kanske 17V och strömmen sjunker till 18A och du får mindre motoreffekt.

dan-kristian
16 april 2022 · 518 Inlägg

det är för hårt draget.köp momentstavar till mutterdragaren så inga problem att lossa nästa gång.

torsen
16 april 2022 · 7 238 Inlägg

Varför tror ni proffsen INTE har batterimutterknackare?
Inte heller nätanslutna dito?
Jo för att ingenting slår en pneumatisk mutterknackare!
Nackdelen är slangen och att man måste ha en kompressor som levererar 300 - 400 minutliter vid 6 bar.
Kolla Scorpio(Verktygsboden) - slår t o m IR vid prov - när det gäller vridmoment - till 1/3 av priset för en IR.
Även mindre, lättare och smidigare än IR = bättre åtkomlighet på "knepiga/trånga" ställen.
IR är bra grejor, ingen tvekan om det.
Förmodligen vanligaste verkstadsmaskinen - men priset!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang