Köpråd

iTact
8 maj 2022 · 115 Inlägg

Nån som kan rekommendera en stor och billig familjebil. budget runt 150k. kommer senast från en v70 2.5ft men den drack lite för mycket. 

automat och kombi är krav samt billigare än en v70 2.5ft

Senast redigerat av iTact (8 maj 2022)

spillolja
8 maj 2022 · 4 025 Inlägg
Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
iTact
8 maj 2022 · 115 Inlägg

spillolja skrev:
https://www.blocket.se/annons/stockholm/ford_mondeo_kombi_1_5_ecoboost_selectshift_euro_6_160hk/100412542

skulle du säga att den är större än en v70 invändigt. behöver ha in 2st stora bakåtvända barnstolar.

kom på ett till krav. avstängningsbar airbag på passagerarsidan (har väl alla bilar nu) dock inte nuvarande saab ng9-3 kombin.

MrHyde
8 maj 2022 · 654 Inlägg

iTact skrev:
Nån som kan rekommendera en stor och billig familjebil. budget runt 150k. kommer senast från en v70 2.5ft men den drack lite för mycket. 

automat och kombi är krav samt billigare än en v70 2.5ft

Om inte bensin är ett krav så kanske denna?
https://www.blocket.se/annons/vasterbot … k/96276204

Live long, and prosper.
spillolja
8 maj 2022 · 4 025 Inlägg

Har tyvärr ingen erfarenhet av Mondeo, men man kan gå hit och slå in ett bilnummer och sedan titta på
"Trunk"  https://www.car.info/en-se/license-plate/S/BFO571#specs

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
Noobnisse
8 maj 2022 · 181 Inlägg

Har du några tankar kring bensin/diesel?

Det är lätt att bara titta på bränslekostnad som snabbt kan bli en ganska liten del av den totala driftkostnaden.
Får ni plats i en "liten" bil som en Civic Tourer?
https://www.blocket.se/annons/stockholm … /100738818
Riktigt billig bil att äga, dessutom lågmilad.

Andra alternativ är ju klassiker som Avensis, Mazda 6 eller en i40 osv osv.

iTact
8 maj 2022 · 115 Inlägg

opel har jag inte kollat på. ska överlägga med mig själv big_smile

bensin eller diesel spelar väl eg inte nån större roll. kollat lite passat och där är det ju 99% diesel.
men som det är just nu så kanske bensin är mer fördelaktigt? går ju hitta bilar med 360:- i skatt på bensinsidan.. kanske ska tilläggas att jag inte kör mer än 1000mil per år och mestadels stadskörning.

bilar jag kikar på är Passat 2.0TDI B7. gillar dock inte utseendet såvida det inte är R-line, då blir den kanske lite mindre ful. kan man säga så. men verkar väl rätt så vettig i övrigt med utrymme. + är att det flesta/alla är AWD. lite hög skatt kanske men drar ju inte så mycket om man jämför med tidigare volvon.

alt. 2 är Golf kombi. först och främst 1.4 bensin. billig skatt, drar relativt lite men är vad jag misstänker mindre än sin storebror passaten. känns i regel mindre utrustade än de flesta passater. även här är nog R-line ett måste.

har kollat lite på V70 d4 awd. men vetifan om v70 var så mycket för mig.. + är storleken - är väl att dem känns dyra. även kollat lite på T4f? heter den så? åter igen så var v70 inte så jäkla upphetsande. =/

mazda 6. 2.2de noll koll. känns ok på papper. lite mycket mellanmjölk över den dock.. kanske är supertrevlig? nån som har en input?

Seat leon bensin och diesel. kanske kan nöja mig med en FR men dåligt utbud i min prisklass.

civicen kändes tyvärr lite liten.

Jokabsson
9 maj 2022 · 1 177 Inlägg

iTact skrev:
opel har jag inte kollat på. ska överlägga med mig själv big_smile

bensin eller diesel spelar väl eg inte nån större roll. kollat lite passat och där är det ju 99% diesel.
men som det är just nu så kanske bensin är mer fördelaktigt? går ju hitta bilar med 360:- i skatt på bensinsidan.. kanske ska tilläggas att jag inte kör mer än 1000mil per år och mestadels stadskörning.

bilar jag kikar på är Passat 2.0TDI B7. gillar dock inte utseendet såvida det inte är R-line, då blir den kanske lite mindre ful. kan man säga så. men verkar väl rätt så vettig i övrigt med utrymme. + är att det flesta/alla är AWD. lite hög skatt kanske men drar ju inte så mycket om man jämför med tidigare volvon.

alt. 2 är Golf kombi. först och främst 1.4 bensin. billig skatt, drar relativt lite men är vad jag misstänker mindre än sin storebror passaten. känns i regel mindre utrustade än de flesta passater. även här är nog R-line ett måste.

har kollat lite på V70 d4 awd. men vetifan om v70 var så mycket för mig.. + är storleken - är väl att dem känns dyra. även kollat lite på T4f? heter den så? åter igen så var v70 inte så jäkla upphetsande. =/

mazda 6. 2.2de noll koll. känns ok på papper. lite mycket mellanmjölk över den dock.. kanske är supertrevlig? nån som har en input?

Seat leon bensin och diesel. kanske kan nöja mig med en FR men dåligt utbud i min prisklass.

civicen kändes tyvärr lite liten.

Rymlig, tillräckligt kvick, logisk och trevlig interiör. Gravt underskattad modell i mitt tycke.

Mellanmjölkens moder är ju annars Golf kombi/Passat och Volvo 😂

Skämt åsido, Mazda är duktiga på att tillverka motorer både vad gäller driftsäkerhet och förbrukning och interiörkvalitén har tagit ett stort steg i rätt riktning sedan 2012<. Läs på lite om modellen så lär du se att många är nöjda och att svindyra typfel lyser med sin frånvaro.

Slutligen, du ska ta mitt (och andras) ord med en nypa salt för vi alla är partiska åt något håll wink

Mazda 6 Sport 2.5 MZR "Gubben" (2008)
amazinjoey
9 maj 2022 · 1 139 Inlägg

V70 D4 AWD, finns en anledning de håller sitt pris

torsen
10 maj 2022 · 7 238 Inlägg

Honda CR-V, Toyota RAV-4, Mazda CX-5 är bilar med större bagagerum än t ex nya Volvo V90 - och dessutom alla 3 lättare att "lasta" barn i- och ur bilbarnstolar än vanliga kombibilar.

zemet
10 maj 2022 · 4 041 Inlägg

iTact skrev:
opel har jag inte kollat på. ska överlägga med mig själv big_smile

bensin eller diesel spelar väl eg inte nån större roll. kollat lite passat och där är det ju 99% diesel.
men som det är just nu så kanske bensin är mer fördelaktigt? går ju hitta bilar med 360:- i skatt på bensinsidan.. kanske ska tilläggas att jag inte kör mer än 1000mil per år och mestadels stadskörning.

bilar jag kikar på är Passat 2.0TDI B7. gillar dock inte utseendet såvida det inte är R-line, då blir den kanske lite mindre ful. kan man säga så. men verkar väl rätt så vettig i övrigt med utrymme. + är att det flesta/alla är AWD. lite hög skatt kanske men drar ju inte så mycket om man jämför med tidigare volvon.

alt. 2 är Golf kombi. först och främst 1.4 bensin. billig skatt, drar relativt lite men är vad jag misstänker mindre än sin storebror passaten. känns i regel mindre utrustade än de flesta passater. även här är nog R-line ett måste.

har kollat lite på V70 d4 awd. men vetifan om v70 var så mycket för mig.. + är storleken - är väl att dem känns dyra. även kollat lite på T4f? heter den så? åter igen så var v70 inte så jäkla upphetsande. =/

mazda 6. 2.2de noll koll. känns ok på papper. lite mycket mellanmjölk över den dock.. kanske är supertrevlig? nån som har en input?

Seat leon bensin och diesel. kanske kan nöja mig med en FR men dåligt utbud i min prisklass.

civicen kändes tyvärr lite liten.

Hoppa över de 2 första bilarna du nämde, Passaten för att den är diesel och golfen för att det är 1.4l motorn.

Du vill inte ha diesel med din beskrivna körcykel. Avgas efterbehandlingen kommer fungera dåligt, bilen kommer försöka regererera utan framgång och därmed ligga och regenerera konstant och dra massa extra bränsle pga detta.
Du späder också ut motoroljan med diesel pga detta mm.

Samt att snabb kupevärme och moderna dislar inte går speciellt bra ihop. Så du kommer sitta och frysa eller köra dieselvärmare för att vara varm.
Och det kommer dra ut batteriet som du antagligen inte får laddat speciellt bra med din körning. (om du inte parkerar i varmgarage)

1,4L motorn är ju ökänd för kamkedje haveri, så den hade jag undvikit om jag var du. 

Jag funderar också på om den motorn inte är för liten för en golf kombi. Lär vara riktigt slö och säkert ganska törstig också eftersom du kommer behöva varva den mycker för att få fart på bilen.( ren spekulation från min sida, har ingen erfarenhet av den)

Vill du ha en bil som fungerar så är väll japaner och koreaner det man skall titta på just nu. Hyundai I30/ Kia Ceed  kanske hade passat. Lite mindre än v70 men stora nog skulle jag gissa.

V70 D4a AWD/XC70 är dyra för att dem är så jävla bra. Hade jag behövt en familjebil hade jag köpt en sådan. Tveksamt om du skall ha diesel med din körning dock.

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang