Laga rost på bil med rostätare och rostskyddande grundfärg

Jonatan36
13 maj · 5 Inlägg

Tjena, tänkte kolla om det finns någon här som kan tänkas hjälpa en nybörjare när det kommer till att laga rost på bilen!

Som ni kan se på bilderna så har plåten blivit angripen till höger om de båda bakre hjulen och rosten verkar ha ätit sig in ändå en bit (av egen bedömning så skulle jag med andra ord inte benämna detta som ytrost?).

I alla fall, jag har nu både köpt sandpapper och stålborstar som jag har använt för att försöka skrapa och sandpappra bort rosten så mycket som möjligt på ena sidan med minst skada (bild 2), vilket jag har läst att man ska innan man försöker behandla det.

Jag har även köpt både rostätare och en grundfärg som ska fungera som rost-stopp (se länkar).
https://www.thansen.dk/bil/olie-og-kemi … 227200573/
https://www.thansen.dk/bil/olie-og-kemi … 628535107/

Det jag undrar nu är vad jag ska göra härnäst? Om jag vill vara säker på att rosten försvinner, kan det vara en bra ide att först applicera rostätaren och låta den verka, och sedan grundfärgen?
Är det något som jag behöver tänka på innan/när jag gör detta? ¨
Räcker den rost-stoppande grundfärgen jag har köpt för att fylla igen den plåt som rosten har ätit upp eller behöver jag spackel också (något som jag inte har)?

Det står att rost-stopparen ska appliceras direkt på fast rost så jag tänker att man kanske ska använda rostätaren innan för att vara på den säkra sidan?

Ps. Betyder bubblorna i lacken att det är rost under även där?
Bild 1:
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240867/240867-8e7556250ba20de0851a3d5ba50de640.jpg
Bild 2:
https://www1.garaget.org/gallery/images/241/240867/240867-bee1d679e96a65f2254b4d05d85530e8.jpg

Brådhis * Voff voff *
13 maj · 8 489 Inlägg

Jag är absolut ingen expert, men du måste slipa/kapa tills du bara har frisk plåt. Annars är det ogjort jobb ganska snart igen.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Volvo 480 Turbo "The only way is up" (1988)
mb_pucken
13 maj · 4 912 Inlägg

Där behövs det helt klart ny plåt. Ser ut att vara flera lager plåtar. "Bara" kapa och svetsa :-) glöm inte rostskydda mellan plåtarna :-)

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965
Mercedes C250DT "BabyBenz" (1997)
Steff240
13 maj · 668 Inlägg

Ser inte ut att finnas nån frisk plåt kvar under det bruna sad
Ska du få till en långvarig reparation är det nog kap och svets som gäller, men det går ju att skjuta problemet på framtiden med dom verktyg du har.

Och ja, bubblorna i lacken betyder förmodligen att det är rost därunder.

Jonatan36
13 maj · 5 Inlägg

Tack för svar,
Är det på båda sidorna ni menar att det inte finns någon hel plåt under eller bara på den värsta?

Lucif3r
13 maj · 1 314 Inlägg

Båda. Kommer inte bli nå plåt kvar att tala om när man börjar slipa.

Nybergrobin
13 maj · 2 291 Inlägg

Rostätare är ett bra komplement efter att du slipat bort all rost och det enbart är små prickar kvar som inte försvinner med slipskiva/roterande borste. 

I ditt fall så är det ny plåt som gäller (precis som föregående skriver).

Är det en bakskärm? sad

husseman
14 maj · 1 385 Inlägg

Hmm, byt plåt- långt extra säkerhetsavstånd. Finns inga rostätare som funkar..- finns det rostporer kvar, synliga eller inte så får du cancern tbx.
Lycka till /husse

torsen
14 maj · 5 829 Inlägg

Går inte att "laga" bortrostad plåt.
Bäst är att svetsa i ny plåt.
Näst bäst är att göra plåtrent en bra bit utanför det bortrostade och bygga upp nytt med glasfiberspackel och glasfibernät.
Omsorgsfullt gjort kan det hålla flera år - men det blir aldrig en "lagning" - endast ett sätt att dölja en skada.

jaka54
14 maj · 4 847 Inlägg

Det där kallas gravrost! Rostätare funkar inte på så grov rost utan du måste kapa bort en bit av skärmen med vinkelslip och svetsa in ny plåt eller byta hela skärmen ( enklast och bäst enligt mig).
Bubblor i lacken betyder oftast gravrost  (att rosten har gjort hål rakt igenom låten).
Sen ser man på dina bilder att någon har tydligen lagat/täckt över rosthålet med plastik padding  (det vita) tidigare ...Inte bra!

Senast redigerat av jaka54 (14 maj )

uhlin
15 maj · 2 320 Inlägg

jaka54 skrev:
Det där kallas gravrost! Rostätare funkar inte på så grov rost utan du måste kapa bort en bit av skärmen med vinkelslip och svetsa in ny plåt eller byta hela skärmen ( enklast och bäst enligt mig).
Bubblor i lacken betyder oftast gravrost  (att rosten har gjort hål rakt igenom låten).
Sen ser man på dina bilder att någon har tydligen lagat/täckt över rosthålet med plastik padding  (det vita) tidigare ...Inte bra!

Att byta hela bakskärmen lär väl va betydligt svårare än att kapa ur den rostiga biten och svetsa dit en ny?

jaka54
15 maj · 4 847 Inlägg

Hej!
Visst har du rätt!  Om det är  bakskärm är det enklare /lättare att bara kapa bort en bit och svetsa i ny plåt. Om det är en framskärm kan det vara enklare att byta hela skärmen.

torsen
15 maj · 5 829 Inlägg

Kolla om det inte finns "eknomibitar"!
D v s mindre delar av t ex bakskärmar.
Fanns förr t bl a OPEL, som jag jobbade med då.
Endera fäste man en hel bit över hjulhuskanten och popnitade fast, samt "försänkte" popnitarna och spacklade över skarven.
Eller så tog man bara en mindre del av "ekonomibiten".

Men det gäller att behandla plåten under så att den är "rostfri".
Annars blommar rosten upp igen på något år.

Men det beskrivna är ingen reparation/lagning!
Endast ett sätt att dölja en rostskada några år!

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang