Vad betyder Anti-sladd service erfodras - bromstrycksensor 2 felkod 0133 - Volvo V70 D5 -06

Abbe1234
11 juni 2022 · 123 Inlägg

Hej
Jag har ett meddelande på display som säger, anti sladd service erfodras.
Jag kopplade den till felkodsläsare och den säger, bromstrycksensor 2, har för låg signal. Koden är 0133
Vad kan det vara?

Tack på förhand
MVH Abbe



Hjälpte dig den här gången med rubriken..

Mvh mod

Mack Forum- och sitemoderator
11 juni 2022 · 26 154 Inlägg

Hittade något liknande i en annan tråd: https://www.jagrullar.se/forum/viewtopic.php?t=124981
Kanske kan vara något?

För övrigt..inget illa menat men det kanske snart är dags att börja jobba lite på rubrikerna?
Du kan inte bara döpa dem till vad bilen heter..läs forumreglerna.

3§ Rubriksanvisningar
Informativt och beskrivande - Det är viktigt att läsaren snabbt kan bilda sig en uppfattning om vad tråden handlar om innan man läst inlägget. Därför är det viktigt att få med trådens syfte direkt i rubriken genom en tydlig formulering. Det ger dig bästa möjliga respons. Var övertydlig!
Ej kort och generellt - Rubriker som "Hjälp", "Trim?", "Nån som vet?" eller annat intetsägande som "Kolla in den här" är inte godkända.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mossan1
12 juni 2022 · 2 828 Inlägg

Det sitter två tryckgivare på huvudbromscylindern.
Det är en av dom.  Vet ej utantill vilken som är nr1.
Tryckskillnad mellan dom, och då nr1 som har (mäter) lägst tryck.

Ofta dålig kontakt vid dom.

Kan vara igenkladdade om man slarvat med bromsvätskebyten.

Kan vara trasig givetvis.

Naturligtvis kan det vara just Tryckskillnad också, men det skulle du känna i pedalen tycket jag.  Svampig.

Senast redigerat av Mossan1 (12 juni 2022)

Abbe1234
12 juni 2022 · 123 Inlägg

Mossan1 skrev:
Det sitter två tryckgivare på huvudbromscylindern.
Det är en av dom.  Vet ej utantill vilken som är nr1.
Tryckskillnad mellan dom, och då nr1 som har (mäter) lägst tryck.

Ofta dålig kontakt vid dom.

Kan vara igenkladdade om man slarvat med bromsvätskebyten.

Kan vara trasig givetvis.

Naturligtvis kan det vara just Tryckskillnad också, men det skulle du känna i pedalen tycket jag.  Svampig.

Jag tycker att det är jättedåligt med Volvo därför att jag behöver att ta bort alla bromsrör som sitter på bromsenheten. JAG HAR INGET UTRYMME FÖR ATT FIXA DET FELET.jag vet inte heller om jag måste lufta bromsarna efter det.

Mossan1
14 juni 2022 · 2 828 Inlägg

Abbe1234 skrev:
Jag tycker att det är jättedåligt med Volvo därför att jag behöver att ta bort alla bromsrör som sitter på bromsenheten. JAG HAR INGET UTRYMME FÖR ATT FIXA DET FELET.jag vet inte heller om jag måste lufta bromsarna efter det.

Att du tycker det är dåligt av Volvo betyder bara att du inte har erfarenhet av andra tillverkares vansinnigheter.
Volvo är inte värst.

Börja med att rengöra kontakternas ytor så gott det går. Chansen är stor att det är så enkelt.
Bara lossad kontakt behövs inte luftas för

Tar du loss bromsrör ELLER en av givarna ur huvudbromscylindern behöver det luftas. Svar ja!


Detta är faktiskt ofta ett följdfel av underlåtenhet att byta bromsvätska.
Bildas vitt kladd som sätter igen givaren i dom fall det inte är kontaktproblem eller direkt trasig givare.

Abbe1234
14 juni 2022 · 123 Inlägg

Mossan1 skrev:

Abbe1234 skrev:
Jag tycker att det är jättedåligt med Volvo därför att jag behöver att ta bort alla bromsrör som sitter på bromsenheten. JAG HAR INGET UTRYMME FÖR ATT FIXA DET FELET.jag vet inte heller om jag måste lufta bromsarna efter det.

Att du tycker det är dåligt av Volvo betyder bara att du inte har erfarenhet av andra tillverkares vansinnigheter.
Volvo är inte värst.

Börja med att rengöra kontakternas ytor så gott det går. Chansen är stor att det är så enkelt.
Bara lossad kontakt behövs inte luftas för

Tar du loss bromsrör ELLER en av givarna ur huvudbromscylindern behöver det luftas. Svar ja!


Detta är faktiskt ofta ett följdfel av underlåtenhet att byta bromsvätska.
Bildas vitt kladd som sätter igen givaren i dom fall det inte är kontaktproblem eller direkt trasig givare.

Det står på dekumentationer att verkstaden kunde inte byta bromsvätskan därför att det är nipplarna på bromsok bak är rostiga och att de bytte bromsvätskan på ett annat sätt 🤔
Nu förstår jag varför fick jag felen.

Mossan1
15 juni 2022 · 2 828 Inlägg

"Bytt på annat sätt: är troligen att som sög ur koppen och bytte så.

Mindre bra, men vad som kan göra i det fallet.
Dock, är det fullt tillräckligt för givarna i fråga. Men der kan ju ha varit för långa intervaller över tid.
Geggan försvinner inte med ett byte om det gått för långt.
Samt, att felet kan vara dålig kontakt eller trasig givare också

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang