Tjena!
Har tänkt att installera olika accessoarer i bilen, bla olje tryck/temp mätare, dashcam, osv. Jag vill gärna dra el direkt från batteri till dessa grejer så att allt inte går på cigg uttagets kablar, ser inte så snyggt ut när man öppnar plastpanelerna plus att det är skönt att ha gjort det redigt från början.
Min tankegång är att dra plus samt minus från batteri in till kupén. Ha någon sorts säkring nära batteriet på pluskabel, skall räkna ut hur stor säkring som behövs. Helt enkelt dra in de två kablarna i kupén och låta dem hänga bakom stereon. När jag vill koppla på något så kopplar jag accessoarens plus till pluskabeln samt minus till minuskabeln. Förmodligen med skarvklämmor, super simpelt helt enkelt. Remote kabel tar jag ifrån cigg uttaget.
Skall man hellre ta minus från någon skruv i kupen? (isf varför?) Eller funkar det fint med minus från batteri? Tror ej jag kommer behöva ha någon nämnvärd stor strömförbrukning igenom kabeln. Lite LED som skall lysa upp, kanske för att ladda dashcamen. That's it.
Era tankar och åsikter uppskattas, behöver lite perspektiv!