Utmarks-Loke skrev:
Grejen med låsbultar är att de skall vara svåra att få lös utan nyckel, en av åtgärderna är just att härda dom så de ej går att borra ur. Det är därför jag slutat använda låsbult, jag hade samma problem en gång och det slutade med att jag fick sabba fälgarna för att kunna kapa skruvskallarna med vinkelslip. Då hade jag redan lagt MÅNGA timmar på att försöka få ut de två som var sönderdragna.
Precis så är det. Vanliga bultar är sällan härdade, men låsbultar är ett helt annat kapitel. Givetvis finns det en hel uppsjö av olika låsbultar, allt från wish.com som man drar av med en polygrip till... well, "inbrottssäkra"

Sen spelar ju typen av fälgar stor roll också hur lätt/svårt det är att få bort en bult.. T ex en plåtfälg där hela bulthuvudet med kona är blottat är ju inga större problem, men alu-fälgar där huvudet är försänkt ner i fälgen är ju "lite" värre....

Att svetsa kan funka, men det har ju sina egna risker... Dels att det krävs duktigt med värme för att få någon som helst genombränning, och till följd av det så riskerar man att sabba alu-fälgarna då alu har betydligt lägre smältpunkt än stål... Och dels kanske det inte finns plats för en mutter+större hylsa att svetsa fast pga. fälgens konstruktion.
Ett annat verktyg som kan fungera är en vinkel-/filmaskin("die grinder") med diamantslip/fräs, dom tuggar i sig det mesta i relativt snabb fart... Men det är väl inget alla har på hyllan direkt.
Jag använder inte heller låsbultar då jag anser att risken att något sånt här händer är större än att någon snor fälgarna för mig... Dessutom, vill dom ha fälgarna så tar dom fälgarna oavsett, med mer eller mindre skador på bilen i övrigt.