Ta bort växelspaksknopp med overdrive

Lucask
30 september 2022 · 25 Inlägg

Tjena!
Jag har velat tagit bort min växelspaksknopp för att byta till nå mer snyggare. Har en m46 låda med overdrive knapp. Men eftersom bilen är en EPA så kan jag ändå inte använda överdriven för växlarna är spärrade. Har försökt rycka o allting men den lossnar aldrig. Så nån som har gjort dehär innan eller vet hur man gör så skulle de vara tacksamt med lite hjälp.
Mvh Lucas

Steff240
30 september 2022 · 1 005 Inlägg

Knoppen sitter bara dittryckt har jag för mig... Men den kan sitta HÅRT om den aldrig varit demonterad förut. Testa att sätta en fast öppen nyckel under knoppen och knacka med en klubba så bör den släppa.

Tänk på att kablarna upp till knoppen inte är jättelånga, så att du inte sliter sönder dem när knoppen släpper.

Lucask
1 oktober 2022 · 25 Inlägg

Steff240 skrev:
Knoppen sitter bara dittryckt har jag för mig... Men den kan sitta HÅRT om den aldrig varit demonterad förut. Testa att sätta en fast öppen nyckel under knoppen och knacka med en klubba så bör den släppa.

Tänk på att kablarna upp till knoppen inte är jättelånga, så att du inte sliter sönder dem när knoppen släpper.

Ajjamensan har hållit på nu att försöka få bort den men den sitter som berget så får väl se hur jag gör. Tack för svar

MickeEng
1 oktober 2022 · 475 Inlägg

Hallå!
Kan det vara så att den sitter som på V50, man trycker hårt neråt och vrider motsols så lossnar den.

Ford Taunus (1978)
Volvo V50 "MrWhite" (2004)
Steff240
1 oktober 2022 · 1 005 Inlägg

Om knoppen varit bortplockad flera gånger så kan den svår att få fast ordentligt igen, så någon tidigare ägare kanske använt lim eller nåt liknande för att den ska sitta kvar... Då kan det bli problem att ta bort den tongue
Enklast isåfall är nog att skära/såga sönder knoppen.

Lucif3r
1 oktober 2022 · 2 183 Inlägg

Vill du aldrig mer ha orginalknoppen så är det bara att såga upp den.
Den "ska bara" dras rakt upp, men som sagt och som du märkt kan den sitta utav bara h-e... Risk att buckla taket när den väl släpper wink

Lucask
2 oktober 2022 · 25 Inlägg

Steff240 skrev:
Om knoppen varit bortplockad flera gånger så kan den svår att få fast ordentligt igen, så någon tidigare ägare kanske använt lim eller nåt liknande för att den ska sitta kvar... Då kan det bli problem att ta bort den tongue
Enklast isåfall är nog att skära/såga sönder knoppen.

Jajjamensan lyckades få bort den efter nån timme av att bara dra hahaha men den har nog aldrig blivit borttagen förut så de va somsagt därför den va hårt ditsatt. Men tack för all hjälp.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang