Värt å köpa 765 d24t?

Albin_k2 Avstängd
3 oktober 2022 · 24 Inlägg

Tjenare går i tankarna på att köpa en 765 d24tic. Skulle vilja veta lite för och nackdelar och ett tippat pris som man borde kolla efter. Tänkte köpa en fräsch 765 med minimalt med rost.

// Albin

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 oktober 2022 · 17 380 Inlägg

Priset bör ligga på 40-60k för en fin i gott skick. Sen är ju D24 en riktig skräpmotor så överväg ett köp noga. Hittar man någon som gått lugnt och fint med få ägare och du kommer som -gissar jag- en ung herre som vill varva och ha kul så kommer motorn att gå sönder inom en månad.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Albin_k2 Avstängd
3 oktober 2022 · 24 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Priset bör ligga på 40-60k för en fin i gott skick. Sen är ju D24 en riktig skräpmotor så överväg ett köp noga. Hittar man någon som gått lugnt och fint med få ägare och du kommer som -gissar jag- en ung herre som vill varva och ha kul så kommer motorn att gå sönder inom en månad.

Vad är problemet med d24 ?
Inte så insatt i just problemen med dem.

Senast redigerat av Albin_k2 (3 oktober 2022)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 oktober 2022 · 17 380 Inlägg

Albin_k2 skrev:

Hybrid_ skrev:
Priset bör ligga på 40-60k för en fin i gott skick. Sen är ju D24 en riktig skräpmotor så överväg ett köp noga. Hittar man någon som gått lugnt och fint med få ägare och du kommer som -gissar jag- en ung herre som vill varva och ha kul så kommer motorn att gå sönder inom en månad.

Vad är problemet med d24 ?
Inte så insatt i just problemen med dem.

De var inte så kraftigt konstruerade som exempelvis dieselmotorerna från Mercedes och franska bilar. Efter ett antal mil vilket vi nog kan räkna med att en sådan bil har rullat så tappar de kompression och blir i princip helt omöjliga att få igång utan motorvärmare i minusgrader. Jag har haft några i mina dagar...

Sen att varva en gammal D24 runt Donken i den lokala byn brukar rätt snart sluta med motorras. En sak jag faktiskt gillar med dessa är dock det goa dieselknattret från den gamla 6:an.

De är rätt törstiga.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Albin_k2 Avstängd
3 oktober 2022 · 24 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Albin_k2 skrev:

Hybrid_ skrev:
Priset bör ligga på 40-60k för en fin i gott skick. Sen är ju D24 en riktig skräpmotor så överväg ett köp noga. Hittar man någon som gått lugnt och fint med få ägare och du kommer som -gissar jag- en ung herre som vill varva och ha kul så kommer motorn att gå sönder inom en månad.

Vad är problemet med d24 ?
Inte så insatt i just problemen med dem.

De var inte så kraftigt konstruerade som exempelvis dieselmotorerna från Mercedes och franska bilar. Efter ett antal mil vilket vi nog kan räkna med att en sådan bil har rullat så tappar de kompression och blir i princip helt omöjliga att få igång utan motorvärmare i minusgrader. Jag har haft några i mina dagar...

Sen att varva en gammal D24 runt Donken i den lokala byn brukar rätt snart sluta med motorras. En sak jag faktiskt gillar med dessa är dock det goa dieselknattret från den gamla 6:an.

De är rätt törstiga.

Okej smile

Vad ligger förbrukningen på en d24 tic?

Du har helt rätt om att de låter gött. Är ej ute främst för att stå och tomvarva men det är lite fränt å.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 oktober 2022 · 17 380 Inlägg

Den vill säkert ha närmare 1 L/milen. Men går att köra på strax över 0.8 L/mil

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Albin_k2 Avstängd
3 oktober 2022 · 24 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Den vill säkert ha närmare 1 L/milen. Men går att köra på strax över 0.8 L/mil

Okej lär ju dra lite extra om man ställer på pumpen.

Lucif3r
3 oktober 2022 · 2 183 Inlägg

D24 är väl inte fel ur hållbarhetsperspektiv, men det är fortfarande en skräp motor utan någon effekt. Det enda d24 har som....eh... "Fördel".... Är att den kan ryka svart så inutah-e.....

Albin_k2 Avstängd
3 oktober 2022 · 24 Inlägg

Lucif3r skrev:
D24 är väl inte fel ur hållbarhetsperspektiv, men det är fortfarande en skräp motor utan någon effekt. Det enda d24 har som....eh... "Fördel".... Är att den kan ryka svart så inutah-e.....

är d5252t bättre än d24 ?

Den är ju nyare och mer å köra med.
Och så kan den sota me

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 oktober 2022 · 17 380 Inlägg

Köpte en fin Volvo 740GL Sedan -88 för många år sedan av en gubbe i trakten. Hade väl rullat 22000 mil då. Ställde på pumpen ett halvt varv och jodå... Den rök så man såg inte bakåt... Väl hemma igen efter några mil så var bakluckan och baklampan på avgassidan helt svart. Bytte spridare, alla bränsleslangar och glödstift på den (Volvo-verkstad gjorde detta) det blev lite bättre. Däremot rök lite efter det även om pumpen skruvades tillbaka.

Bilen såldes till en ung herre med kepsen på svaj och en vecka senare fick jag höra att maskin rasat...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Albin_k2 Avstängd
3 oktober 2022 · 24 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Köpte en fin Volvo 740GL Sedan -88 för många år sedan av en gubbe i trakten. Hade väl rullat 22000 mil då. Ställde på pumpen ett halvt varv och jodå... Den rök så man såg inte bakåt... Väl hemma igen efter några mil så var bakluckan och baklampan på avgassidan helt svart. Bytte spridare, alla bränsleslangar och glödstift på den (Volvo-verkstad gjorde detta) det blev lite bättre. Däremot rök lite efter det även om pumpen skruvades tillbaka.

Bilen såldes till en ung herre med kepsen på svaj och en vecka senare fick jag höra att maskin rasat...

Tragiskt sad 

så här ser den ut

https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244429/244429-3650f129c9384f3a98733f4e374a42a9.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/245/244429/244429-ce6e7de1c9636789d9184b84b7220b55.jpg

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 oktober 2022 · 17 380 Inlägg

Enligt transportstyrelsen sitter det en bensin V6 i den...

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Albin_k2 Avstängd
3 oktober 2022 · 24 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Enligt transportstyrelsen sitter det en bensin V6 i den...

aha  på biluppgifter så står det drivmedel diesel

Senast redigerat av Albin_k2 (3 oktober 2022)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 oktober 2022 · 17 380 Inlägg

Albin_k2 skrev:

Hybrid_ skrev:
Enligt transportstyrelsen sitter det en bensin V6 i den...

aha enligt ägaren så är den nydligen inreggad med d24

Ah, sorry. Ja, det är riktigt.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Albin_k2 Avstängd
3 oktober 2022 · 24 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Albin_k2 skrev:

Hybrid_ skrev:
Enligt transportstyrelsen sitter det en bensin V6 i den...

aha enligt ägaren så är den nydligen inreggad med d24

Ah, sorry. Ja, det är riktigt.

sen så  har den bara haft 4 ägare sen ny

Albin_k2 Avstängd
3 oktober 2022 · 24 Inlägg

Albin_k2 skrev:

Hybrid_ skrev:

Albin_k2 skrev:
aha enligt ägaren så är den nydligen inreggad med d24

Ah, sorry. Ja, det är riktigt.

sen så  har den bara haft 4 ägare sen ny

han begär 40 utan fälgar och ljud

och 60 med fälgar och ljud

Senast redigerat av Albin_k2 (3 oktober 2022)

Mack Forum- och sitemoderator
3 oktober 2022 · 26 113 Inlägg

Albin_k2 skrev:

Albin_k2 skrev:

Hybrid_ skrev:

Ah, sorry. Ja, det är riktigt.

sen så  har den bara haft 4 ägare sen ny

han begär 40 utan fälgar och ljud

och 60 med fälgar och ljud

Vaknade han upp sen?

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 oktober 2022 · 17 380 Inlägg

Frågan är hur konverteringen är gjord. Är det massa start & glödknappar eller är det som original?

Sen ska inte en nykonverterad kosta så mycket. I synnerhet inte en som är straffsänkt!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Albin_k2 Avstängd
3 oktober 2022 · 24 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Frågan är hur konverteringen är gjord. Är det massa start & glödknappar eller är det som original?

Sen ska inte en nykonverterad kosta så mycket. I synnerhet inte en som är straffsänkt!

han betättar även att den är svårstartad när den är kall

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 oktober 2022 · 17 380 Inlägg

Albin_k2 skrev:

Hybrid_ skrev:
Frågan är hur konverteringen är gjord. Är det massa start & glödknappar eller är det som original?

Sen ska inte en nykonverterad kosta så mycket. I synnerhet inte en som är straffsänkt!

han betättar även att den är svårstartad när den är kall

Ja, maskin är slut givetvis... Lär nog inte starta i vinter.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang