Basar från JULA? - köpt & provat!!! låter väl ok....

fetgor
5 februari 2007 · 30 Inlägg

Håller på att bygga/plasta en baslåda vill V70, blir på vänstra sidan i skuffen ca 18 liter.
Hade tänkt en 8" bas MXT, JBL eller Rockford (pris 1000-1300). Va idag på JULA, så att de hade basar 8" för 169 spänn!!! - borde väl vara skräp?, men för 169 spänn blir man ju sugen att prova. Nån som köpt dessa? - De ser ju ganska bra ut, men stora magneter och snygga anslutningar.

http://www.jula.se/Butik/docs/zoom_pic. … =SE-610055

Senast redigerat av fetgor (26 februari 2007)

biffsteak
5 februari 2007 · 148 Inlägg

Tja..
har inte provat basarna och tror inte många här på garaget har det heller men för 169kr är det helt klart värt att prova, kan ju låta bra och annars kan man ha den till nått annat kul.. =P

Japs-Jens
5 februari 2007 · 1 503 Inlägg

Mm, en bas är säkert bra bara för den har stor magnet m.m. big_smile
Nemen, 169 kr kan väl inte skada. Skriv hur den spelade sen så vi vet.

RB25DET, probably the best motorsound in the world!
THEBADGUY Gorgilus addictus
5 februari 2007 · 4 736 Inlägg

jag har faktiskt hört Julas basar smile. Och för de priset låter dom helt okej! Visst, är inga värsting grejor. Men för 169 kr så låter dom okej ^^

Allt för den där jävla hatten!
Hyundai i20 MHEV "Mild" (2021)
Drönirettab
5 februari 2007 · 21 761 Inlägg

fetgor skrev:
Håller på att bygga/plasta en baslåda vill V70, blir på vänstra sidan i skuffen ca 18 liter.

Är det en sluten?

Jag tror att billiga basar ofta har ett ganska högt Qts och då är det sluten som passar bäst.

a_glad
5 februari 2007 · 293 Inlägg

körde faktist Julas 8" i dörrarna nu i sommras.. spelade helt okej faktist. smile ingen gick sönder, beror iofs hur mkt man ska spöa dom också men.. skulle någon gå sönder så kan man alltid köpa en till wink

Mvh

Du Ska Synas Eller Höras När Du Kommer, Antingen Eller Men Helst Båda Sammtidigt!
fetgor
5 februari 2007 · 30 Inlägg

Ja, det kommer bli en sluten låda, måste ju nästan köpa en & prova, kommer nog ta några veckor innan allt e klart med steg och kablar, samt högtalare bak.
Men en rapport kommer i detta forum.
Skall bar vara en 8", så vi får se hur mkt det låter, jag e nöjd bara det poppar lite bättre än dörrhögtalarna.

Senast redigerat av fetgor (5 februari 2007)

Danijel
5 februari 2007 · 237 Inlägg

Jag köpte en 8" rörbas från JULA för 299kr, den dunka på som satan iaf fram tills den blev stulen

[img]http://www.danasoft.com/sig/Danijel51558.jpg[/img]
jsupreame
6 februari 2007 · 137 Inlägg

fetgor skrev:
Håller på att bygga/plasta en baslåda vill V70, blir på vänstra sidan i skuffen ca 18 liter.
Hade tänkt en 8" bas MXT, JBL eller Rockford (pris 1000-1300). Va idag på JULA, så att de hade basar 8" för 169 spänn!!! - borde väl vara skräp?, men för 169 spänn blir man ju sugen att prova. Nån som köpt dessa? - De ser ju ganska bra ut, men stora magneter och snygga anslutningar.

http://www.jula.se/Butik/docs/zoom_pic. … =SE-610055

synd de inte finns några värden på basen så man kan beräkna nån låda..sad

fetgor
8 februari 2007 · 30 Inlägg

Så köpte en bas på JULA idag, blev en 10" för hela 199spänn, hittade dessa värden på internet om basen

Tanlon 610056 10"

Fs=48.9Hz
Vas=31liter
Qts=0.667
BL=9.6

Nån som tror att en slutan låda på ca 18 liter skulle kunna funka?

jsupreame
8 februari 2007 · 137 Inlägg

basflex låda 29 liter röret ska va 3" å 12cm långt..

fetgor
8 februari 2007 · 30 Inlägg

ok tack, men lådan blir inte större, då den redan e klar samt vill inte ha en större.....
Får se hur det låter..

Sandman
8 februari 2007 · 873 Inlägg

Hade det varit bättre att köpa den mindre basen då?

Eller spelar den större ändå bättre trots att lådan är för liten?

Lite kul om Jula basarna är "helt ok" med tanke på att det finns magneter som kostar flera tusen.

Don't get mad, get even.
macrom
8 februari 2007 · 1 Inlägg

rms? på jula basarna?

volvomartin
8 februari 2007 · 2 Inlägg

hej.  jag har såna i min 740. 3 stycken. dom dunkar riktigt bra! jag trodde också att dom skulle vara skit, men dom är riktigt bra. jag tycker att du ska köpa såna.

xorox_88 Smack that ass!!
8 februari 2007 · 2 953 Inlägg

undra om man skulle dra iväg en beställning på 2 stycken

Zombies, coming soon to a city near you!
www.nesdb.se ditt 8-bit forum på nätet
Volvo Amazon "It came from the swamp" (1965)
Volvo 242 DL "fd LowLife" (1982)
Groggmugg Beredare
8 februari 2007 · 561 Inlägg

Man ska nog inte vara så negativ så fort de e billiga. Kommer ihåg Pyramid som Bilradiolagret som idag heter BRL hade. Jag köpte en tolva för test o en polare till mej som spelade som DJ på disco o så bara skrattade åt mej att de var skit. Han själv köpte element för över 1000kr styck som han använde vid sitt spelande. Sa till han att testa mina i sina horn som han hade byggt till sina tolvor. Vi monterade o SATAN va de lät! Mkt djupare bas än hans egna o så. Snacka va snopen han blev!

Man ska inte bedömma grejor efter pris förrens man testat själv! =0)

Mvh Jonas
Ford F100 "Colabilen" (1956)
twin_cam Smålänning
8 februari 2007 · 7 877 Inlägg

Groggmugg skrev:
Man ska inte bedömma grejor efter pris förrens man testat själv! =0)

Så är det. Bara för att det är billigt, så behöver det inte vara dåligt.

Även om dom kanske låter sämre än svindyra märkesbasar, så får du mer ljud för pengarna.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Drönirettab
8 februari 2007 · 21 761 Inlägg

fetgor skrev:
Så köpte en bas på JULA idag, blev en 10" för hela 199spänn, hittade dessa värden på internet om basen

Tanlon 610056 10"

Fs=48.9Hz
Vas=31liter
Qts=0.667
BL=9.6

Nån som tror att en slutan låda på ca 18 liter skulle kunna funka?

Det ska inte vara några större problem, men för att få lite mer djupbas så bör lådan fyllas med dämpull. En basreflexlåda blir inte bra med en sådan liten lådvolym.

dagg
8 februari 2007 · 657 Inlägg

köpte en jula bas 10" i sommras å den lät faktiskt bra! tills den "skar" efter ca en vecka =P det slutade helt plötsligt dunka när jag var ute å gled runt.. kollade om de va nån anslutning som hoppat ur eller nått liknande, men hittade inget... Jag tryckte lite lätt på basen å kände att det gick trögt uta h'vete =P var säkert bara ett "måndagsexemplar" för jag känner några som inte haft några problem smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang