Kinadieselvärmare. installation & felsökning.

doktorduett
28 maj 2023 · 354 Inlägg

kanon. tack för ditt svar
jag beställer en o återkommer om jag stöter på patrul

Birgers
11 januari · 2 Inlägg

Någon som har en svensk manual till vevor 2 kw värmare med tre knapps kontroll ?
Har en uppmonterad i garaget, men kommer inte in i alla menyer

VirreEriksson
12 januari · 1 301 Inlägg

Kör med vevor monterad i reservhjulsbaljan på min bruksbil. Fungerar perfekt nu på vinter attfåvarnt i bilen innan man ska åka till jobbet!

Saab 9000 "2,0t" "B234R Swapped" (1997)
Saab 9000 Aero "nordic extreme R" (1996)
Toyota Supra MKIV "MaxxECU" (1993)
Birgers
12 januari · 2 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Och där slog den av sig... Tror att RPM på fläkt och dieselpumpens hastighet inte "pratar med varann..." när man varit inne och pillat själv med dessa inställningar. Gissar på ett skydd mot överhettning. Startar igen... Den startar återigen fint och låter som ett jetplan. Nu Kölar den värre än en D24 med uppställd pump... En redig sotkvast. Hm. Cirka 5 minuter efter start brukar avgaser vara osynliga...

Fel nummer ett då: Tanken har skrynklat ihop sig. Tanklocket är förvisso 2-delat men när jag släppte på det lite så blev det ett långdraget pysande... Ska göra en fabriksåterställning.

Hur gör man en fabriksåterställning ?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
12 januari · 17 485 Inlägg

Birgers skrev:

Hybrid_ skrev:
Och där slog den av sig... Tror att RPM på fläkt och dieselpumpens hastighet inte "pratar med varann..." när man varit inne och pillat själv med dessa inställningar. Gissar på ett skydd mot överhettning. Startar igen... Den startar återigen fint och låter som ett jetplan. Nu Kölar den värre än en D24 med uppställd pump... En redig sotkvast. Hm. Cirka 5 minuter efter start brukar avgaser vara osynliga...

Fel nummer ett då: Tanken har skrynklat ihop sig. Tanklocket är förvisso 2-delat men när jag släppte på det lite så blev det ett långdraget pysande... Ska göra en fabriksåterställning.

Hur gör man en fabriksåterställning ?

https://www.youtube.com/watch?v=aOaZjbz8pQM

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
glasogonorm
18 mars · 9 Inlägg

Jag har en ny kinavärmare 2kw och har ett problem som ni kanske kan hjälpa mig med.
Installerad och klar. Pumpade fram diesel inför första start med hjälp av de två pilknapparna. Men.. Det knackade och hördes tydligt att pumpen gick nån minut, sen tystnade pumpen. Nu får jag den inte att låta/gå längre. Bränslet har passerat bränslefiltret som sitter precis innan pumpen, sen är slangen inbyggd, så jag vet inte hur långt fram det finns bränsle.
Pumpen verkar iaf inte gå varken när jag försöker köra den manuellt eller starta värmaren.
Nån som har några tips?

https://www1.garaget.org/gallery/images/249/248798/248798-ca68ab511d2c5d2894b5fb6f2fc3a46a.jpg

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 mars · 17 485 Inlägg

Så du primear med pumpen? Diesel ska rinna ut där slangen (som du lossar) går in i värmaren. Är något inte ok kommer värmaren att lämna en felkod. Observera att den är mycket känslig för ett dåligt batteri!!! Hade problem med detta förra året då den inte ville något alls. Batterisymbol i display ska lysa. Inte blinka!

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Hemmamek
18 mars · 156 Inlägg

Hur vågar ni installera Kinamek som både ska vara anslutet till bränsle och bränna det utan uppsikt, i dyra (antar jag) bilar och t.o.m. båtar och hus?
yikes

Och jag som tycker man ser att folk brukar vara så väldans försiktiga här i övrigt med hur problem ska fixas och saker bytas lol

Senast redigerat av Hemmamek (18 mars )

glasogonorm
19 mars · 9 Inlägg

Tack Hybrid
Jag har provat att köra pumpen manuellt med bilens motor på. Då visade displayen 14v, och då borde den ju vara nöjd.
Vet du om pumpen är en vanlig 12v pump för likström, eller om den får andra signaler och frekvenser från värmaren när den ska gå?
Som det är nu pumpar inte soppapumpen varken vid manuell pumpning med pilknapparna eller om man slår på värmen.

Brådhis * Voff voff *
19 mars · 10 280 Inlägg

Hemmamek skrev:
Hur vågar ni installera Kinamek som både ska vara anslutet till bränsle och bränna det utan uppsikt, i dyra (antar jag) bilar och t.o.m. båtar och hus?
yikes

Och jag som tycker man ser att folk brukar vara så väldans försiktiga här i övrigt med hur problem ska fixas och saker bytas lol

Du laddar inte din telefon medan du sover va?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
19 mars · 17 485 Inlägg

glasogonorm skrev:
Tack Hybrid
Jag har provat att köra pumpen manuellt med bilens motor på. Då visade displayen 14v, och då borde den ju vara nöjd.
Vet du om pumpen är en vanlig 12v pump för likström, eller om den får andra signaler och frekvenser från värmaren när den ska gå?
Som det är nu pumpar inte soppapumpen varken vid manuell pumpning med pilknapparna eller om man slår på värmen.

Pumpen går med 12v pulser. När jag jobbade med att installera bensin/dieselvärmare så byggde jag en "primerpryl". Ett 12V batteri till en skruvdragare och ett vanligt blinkersrelä kopplat via en knapp. Eftersom relät tickar på fort med den lilla belastningen så pumpade den fram fort. Pumpen är okänslig för växling av +/- då den alltid pumpar åt samma håll.

Har du provat en factory reset?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
glasogonorm
19 mars · 9 Inlägg

Hej
Jag har inte provat factory reset. Har du nån intruktion/länk att dela med dig av?

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
20 mars · 17 485 Inlägg

glasogonorm skrev:
Hej
Jag har inte provat factory reset. Har du nån intruktion/länk att dela med dig av?

1688. om du har den typen av display?
https://www.youtube.com/watch?v=aOaZjbz8pQM

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
glasogonorm
20 mars · 9 Inlägg

Det visade sig att själva pumpen pajat.
Fick låna en annan och den funkar.
Tack för hjälp och engagemag.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang