3117
Sök

Helljus som inte fungerar

4 Inlägg
3 januari 2023
Trådstartare
#1
Tjena.
Tänkte göra här om det är någon som kan ha lösningen på min Mazda cx7 -10.
Vi kopplade en ledramp på bilen för en tid sen och det fick hur bra som helst efter mycket om å men. Men sen så slocknade helljuset när jag var ute å åkte. Den indikerar inte på instrumentbrädan heller att helljuset är igång. Å ja jag har bytt säkringar å lampor. Jag fick ett tips på att det var spaken men det var det inte heller. När man har tändningen avslagen så kan jag blinka med halvljuset 😳. Någon som har en lösning?

3 060 Inlägg
3 januari 2023
#2
Dum fråga: Står ljusvredet rätt?
Hur har ni kopplat led-rampen?
Får ni någon spänning alls upp till lamporna?

Om belysningen går via BCM så skulle jag rekommendera att mäta ingång för helljus, samt utgång.
Krävs dock ett schysst pinout-schema.


Forummoderator
18 296 Inlägg
3 januari 2023
#3
Blev rampen installerad med ett relä?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 687 Inlägg
3 januari 2023
#4
Hybrid_ skrev:
Blev rampen installerad med ett relä?

klart relevant fråga..... annars är risken stor att man bränt något obra... =/

Kör fort så hinner inget hända...

4 Inlägg
3 januari 2023
Trådstartare
#5
Jesper328 skrev:
Dum fråga: Står ljusvredet rätt?
Hur har ni kopplat led-rampen?
Får ni någon spänning alls upp till lamporna?

Om belysningen går via BCM så skulle jag rekommendera att mäta ingång för helljus, samt utgång.
Krävs dock ett schysst pinout-schema.

Rampen är bortplockad från bilen. Jag plockade bort den när helljuset slutade fungera. Och jag har kollat alla lägen på ljusvredet. Allt är koppalt som det var från original.

Forummoderator
18 296 Inlägg
3 januari 2023
#6
Dessa verkar vara känsliga för ingrepp på ljusmodulen.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4658302

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

4 Inlägg
3 januari 2023
Trådstartare
#7
Hybrid_ skrev:
Dessa verkar vara känsliga för ingrepp på ljusmodulen.

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4658302

jag har fått höra att just CX7:an är en problembil just med elen.

4 554 Inlägg
3 januari 2023
#8
Men frågan kvarstår,kopplades rampen via ett relä?

4 Inlägg
3 januari 2023
Trådstartare
#9
zzr94092 skrev:
Men frågan kvarstår,kopplades rampen via ett relä?

Japp det gjorde vi

Fri fart för ett fritt folk!
14 687 Inlägg
3 januari 2023
#10
problemet är att många reläer skickar bakström...   vissa bilar är extremt känsliga för det... och led ramperna skickar ofta ganska smutsiog el baklänges...    tyvärr så säkert det som är orsaken till att den gått sönder..  börja med att göra aktivering av helljuset med dator för att se om det bara är spaken som är bränd eller någon styrenhet..

Kör fort så hinner inget hända...

4 210 Inlägg
3 januari 2023
#11
Man får lägga en diod (1N400x) över relä-spolen med katoden mot +, den kortsluter den polomkastade spänning som en nyss bortkopplad spole avger

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Fri fart för ett fritt folk!
14 687 Inlägg
3 januari 2023
#12
spillolja skrev:
Man får lägga en diod (1N400x) över relä-spolen med katoden mot +, den kortsluter den polomkastade spänning som en nyss bortkopplad spole avger

mm kvalitets reläer har sånt inbyggt redan.. man ska satsa på canbus säkra reläer  dom brukar alltid ha sånt inbyggt.   det är många som drabbas av dessa problem.    ännuvärre med Xenon från kina dom skickar ju typ ett par tusen volt rätt in i bilen när man tänder helljuset  inte skit bra på vissa modeller..

Kör fort så hinner inget hända...

4 210 Inlägg
3 januari 2023
#13
vanliga bilrelän standard 40 och 70A  har sällan någon diod, såfall färdiga kitt
mig veterligen har inte någon av dessa relän någon diod:
https://www.tme.eu/en/katalog/automotiv … 1458035%3B
xenon borde inte var några problem om relä finns, bilbatteriet borde dämpa dessa högspännings-stötar ganska bra

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

Forummoderator
18 296 Inlägg
3 januari 2023
#14
Jag skulle koppla in en LED-ramp på en Navara. Det gick hur fint som helst i flera sekunder! Sen dog både ramp och halvljus. Hade fått fel kit. (Första bilen så ingen aning). Lätt hänt. Dyrt blev det tydligen med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Fri fart för ett fritt folk!
14 687 Inlägg
3 januari 2023
#15
spillolja skrev:
vanliga bilrelän standard 40 och 70A  har sällan någon diod, såfall färdiga kitt
mig veterligen har inte någon av dessa relän någon diod:
https://www.tme.eu/en/katalog/automotiv … 1458035%3B
xenon borde inte var några problem om relä finns, bilbatteriet borde dämpa dessa högspännings-stötar ganska bra

man får kolla reläna så man får ett med diod.. 

https://www.amazon.se/HELLA-4RD-933-332 … &psc=1

Kör fort så hinner inget hända...

* Voff voff *
10 977 Inlägg
4 januari 2023
#16
Putte1974 skrev:
zzr94092 skrev:
Men frågan kvarstår,kopplades rampen via ett relä?

Japp det gjorde vi

Var togs styrström respektive plusmatning (och jord för relä och ramp)?

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...


Sök