Förvärma säten med sätesvärme, från app. ?

KenthIJ
7 januari 2023 · 1 468 Inlägg

Flera elbilar har ju funktionen att man kan förvärma säten, med sätesvärmen från app i telefon.
T. ex Skoda Enyaq iV.

men...

några elbilar, t. ex ID Buzz har inte den funktionen.

Inte heller vår Toyota RAV 4 PHEV 2020 (plug in hybrid) har den funktionen ( kan bara förvärma/kyla kupen) .

Någon som vet om det överhuvud taget skulle vara möjligt att fixa en sådan funktion i efterhand ?
( alltså fixa så att ID Buzz och/eller vår RAV 4 går att förvärma sätena med appen i telefonen)

Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 januari 2023 · 13 749 Inlägg

KenthIJ skrev:
Flera elbilar har ju funktionen att man kan förvärma säten, med sätesvärmen från app i telefon.
T. ex Skoda Enyaq iV.

men...

några elbilar, t. ex ID Buzz har inte den funktionen.

Inte heller vår Toyota RAV 4 PHEV 2020 (plug in hybrid) har den funktionen ( kan bara förvärma/kyla kupen) .

Någon som vet om det överhuvud taget skulle vara möjligt att fixa en sådan funktion i efterhand ?
( alltså fixa så att ID Buzz och/eller vår RAV 4 går att förvärma sätena med appen i telefonen)

men grejen med sätesvärmen är väl för att bilen fortfarande är kall inuti så värmer man arslet/kroppen.. men om bilen redan är varm startar man väll inte rövgrillen?!


jag personligen kan inte förstå varför man vill värma arslet oavsätt hur kallt det är..  jag har aldrig startar en rövgrill i hela mitt liv..  har inte heller mössa handskar eller vinterskor oftast har jag inte jacka med mig heller oavsätt om det är +20 eller -20..   kan ha jacka med med mig om jag behöver ut och gå men den ligger i regel i baksätet på bilen och tas aldrig med smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
KenthIJ
7 januari 2023 · 1 468 Inlägg

Growe skrev:

KenthIJ skrev:
Flera elbilar har ju funktionen att man kan förvärma säten, med sätesvärmen från app i telefon.
T. ex Skoda Enyaq iV.

men...

några elbilar, t. ex ID Buzz har inte den funktionen.

Inte heller vår Toyota RAV 4 PHEV 2020 (plug in hybrid) har den funktionen ( kan bara förvärma/kyla kupen) .

Någon som vet om det överhuvud taget skulle vara möjligt att fixa en sådan funktion i efterhand ?
( alltså fixa så att ID Buzz och/eller vår RAV 4 går att förvärma sätena med appen i telefonen)

men grejen med sätesvärmen är väl för att bilen fortfarande är kall inuti så värmer man arslet/kroppen.. men om bilen redan är varm startar man väll inte rövgrillen?!


jag personligen kan inte förstå varför man vill värma arslet oavsätt hur kallt det är..  jag har aldrig startar en rövgrill i hela mitt liv..  har inte heller mössa handskar eller vinterskor oftast har jag inte jacka med mig heller oavsätt om det är +20 eller -20..   kan ha jacka med med mig om jag behöver ut och gå men den ligger i regel i baksätet på bilen och tas aldrig med smile

Tackar för synpunkter och engagemang.

Jo alla är ju olika men... har man problem med ryggen och/eller annan funktionsnedsättning kan det vara oerhörd skillnad på att sätta sig i ett kallt säte (spec.om det är skinn/fusk skinn säte) och hinna bli nedkyld under de minuter det ändå tar att slå på och få värme på stolsvärmen

granadadr
7 januari 2023 · 7 293 Inlägg

Growe skrev:

KenthIJ skrev:
Flera elbilar har ju funktionen att man kan förvärma säten, med sätesvärmen från app i telefon.
T. ex Skoda Enyaq iV.

men...

några elbilar, t. ex ID Buzz har inte den funktionen.

Inte heller vår Toyota RAV 4 PHEV 2020 (plug in hybrid) har den funktionen ( kan bara förvärma/kyla kupen) .

Någon som vet om det överhuvud taget skulle vara möjligt att fixa en sådan funktion i efterhand ?
( alltså fixa så att ID Buzz och/eller vår RAV 4 går att förvärma sätena med appen i telefonen)

men grejen med sätesvärmen är väl för att bilen fortfarande är kall inuti så värmer man arslet/kroppen.. men om bilen redan är varm startar man väll inte rövgrillen?!


jag personligen kan inte förstå varför man vill värma arslet oavsätt hur kallt det är..  jag har aldrig startar en rövgrill i hela mitt liv..  har inte heller mössa handskar eller vinterskor oftast har jag inte jacka med mig heller oavsätt om det är +20 eller -20..   kan ha jacka med med mig om jag behöver ut och gå men den ligger i regel i baksätet på bilen och tas aldrig med smile

skulle vilja se din min om du körde fast i snöstorm utan handskar eller mössa smile , nu är jag en frusen person så har alltid på mig/med mig mössa å vantar på vintern smile

Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
7 januari 2023 · 17 506 Inlägg

Nå. Perioden okt-april så slår jag på ratt & rövvärme innan bilen hinner tända på alla kannor... Frågan är klart relevant. Men en Ny Cadillac Escalade kanske? Bilen startar du hemma vid frukostbordet.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 januari 2023 · 13 749 Inlägg

granadadr skrev:

Growe skrev:

KenthIJ skrev:
Flera elbilar har ju funktionen att man kan förvärma säten, med sätesvärmen från app i telefon.
T. ex Skoda Enyaq iV.

men...

några elbilar, t. ex ID Buzz har inte den funktionen.

Inte heller vår Toyota RAV 4 PHEV 2020 (plug in hybrid) har den funktionen ( kan bara förvärma/kyla kupen) .

Någon som vet om det överhuvud taget skulle vara möjligt att fixa en sådan funktion i efterhand ?
( alltså fixa så att ID Buzz och/eller vår RAV 4 går att förvärma sätena med appen i telefonen)

men grejen med sätesvärmen är väl för att bilen fortfarande är kall inuti så värmer man arslet/kroppen.. men om bilen redan är varm startar man väll inte rövgrillen?!


jag personligen kan inte förstå varför man vill värma arslet oavsätt hur kallt det är..  jag har aldrig startar en rövgrill i hela mitt liv..  har inte heller mössa handskar eller vinterskor oftast har jag inte jacka med mig heller oavsätt om det är +20 eller -20..   kan ha jacka med med mig om jag behöver ut och gå men den ligger i regel i baksätet på bilen och tas aldrig med smile

skulle vilja se din min om du körde fast i snöstorm utan handskar eller mössa smile , nu är jag en frusen person så har alltid på mig/med mig mössa å vantar på vintern smile

ser inte problemet..  behöver ju inte stå utanför bilen och vänta på en polare.. sitter väll kvar i bilen smile
är väll inte så dum att jag kliver ur....smile     
sen brukar jag helt enkelt låta bli att köra fast..   har kört fast en gång i mitt liv och då var det när jag testade en halvmeters snödriva med min Golf mk2 som var mer än låg..  men då var jag 30meter från huset jag var påväg till smile utanför garaget
enda gång jag fastnat     inte ens när jag hade blötsnö upp till dörren på min lilla Audi a2 körde jag fast smile
igentligen borde det vara förbjudet att gå utanför dörren när det är kallare än +10  jag hatar vintern..smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
7 januari 2023 · 13 749 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Nå. Perioden okt-april så slår jag på ratt & rövvärme innan bilen hinner tända på alla kannor... Frågan är klart relevant. Men en Ny Cadillac Escalade kanske? Bilen startar du hemma vid frukostbordet.

men  vad gör det för nytta om det är 22grader i bilen?   för en elbil har du ju den tempraturen när du kliver in.. vad är meningen med rattvärme och rövvärme då?

rattvärme är det värsta jag råkat ut för..uch...  varma svettiga händer näe...

ni kommer ju dö om ni blir stående om ni är sånna frusna männiiskor smile

enda gång jag ångrat valet av att kliva ut i sommarskor utan handskar och mössa var när det var -35 biljäven starta inte fick gå till jobbet och där startade inte bussjäveln..   då var det kallt.. men jag gick hem igen iof bara 3km men iallfall   då frös jag lite smile   men tveksamt om mössan och handskarna var det stora problemet smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Jesper328
7 januari 2023 · 2 379 Inlägg

Det är nog mer en fråga för mjukvaruutvecklarna.
Tveksam att det är något man fixar själv med tanke på att det är en app inblandad.
Har man däremot värmt upp bilen och fått en kupétemp på 18-20° så är ju sätena lite fesljumna iallafall.

Jag själv går ut och startar bilen 15-20 minuter innan avgång, men det är väl inget man direkt gör om man bor stan. smile

Up the RA
KenthIJ
7 januari 2023 · 1 468 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Nå. Perioden okt-april så slår jag på ratt & rövvärme innan bilen hinner tända på alla kannor... Frågan är klart relevant. Men en Ny Cadillac Escalade kanske? Bilen startar du hemma vid frukostbordet.

Låter dyrt

KenthIJ
7 januari 2023 · 1 468 Inlägg

Growe skrev:

Hybrid_ skrev:
Nå. Perioden okt-april så slår jag på ratt & rövvärme innan bilen hinner tända på alla kannor... Frågan är klart relevant. Men en Ny Cadillac Escalade kanske? Bilen startar du hemma vid frukostbordet.

men  vad gör det för nytta om det är 22grader i bilen?   för en elbil har du ju den tempraturen när du kliver in.. vad är meningen med rattvärme och rövvärme då?

rattvärme är det värsta jag råkat ut för..uch...  varma svettiga händer näe...

ni kommer ju dö om ni blir stående om ni är sånna frusna männiiskor smile

enda gång jag ångrat valet av att kliva ut i sommarskor utan handskar och mössa var när det var -35 biljäven starta inte fick gå till jobbet och där startade inte bussjäveln..   då var det kallt.. men jag gick hem igen iof bara 3km men iallfall   då frös jag lite smile   men tveksamt om mössan och handskarna var det stora problemet smile

Jo om jag förvärmer med kupevärmen  i de 20 min som utgör en förvämnings
cykel (vid minusgrader utetemp),så kan även våra ventilerade (fusk?) skinnsäten vara lite ljumna men det vore mycket mer effektivt för oss att slippa köra så mycket kupevärme utan att i stället kunna förvärma säten och ratt.

Visst är det lite "lyx problem" men ... det hade ju varit väldigt bekvämt om funktionen fanns.

På våra tidigare Prius PVH bilar ( en 2016 0ch en 2018) kunde man förvärma kupen i ca 10 min men hjälp av AC knappen på nyckeln ( går även på vår nuvarande RAV 4) men det var inte tillräckligt så när frun och /eller dottern skulle åka med fick jag gå ut och starta bilen ca 10 min innan avfärd och låta den värma sätena . Blev ju dock inga avgaser på tomgång eftersom bilarna gick på el, förutsatt att de var laddade (så även vår RAV ). Drar ju iofs en hel del på batteriet så att kunna förvärma säten vore som sagt mer effektivt för oss.

KenthIJ
7 januari 2023 · 1 468 Inlägg

Jesper328 skrev:
Det är nog mer en fråga för mjukvaruutvecklarna.
Tveksam att det är något man fixar själv med tanke på att det är en app inblandad.
Har man däremot värmt upp bilen och fått en kupétemp på 18-20° så är ju sätena lite fesljumna iallafall.

Jag själv går ut och startar bilen 15-20 minuter innan avgång, men det är väl inget man direkt gör om man bor stan. smile

Gissar/misstänker oxå att det är svårt att fixa i efterhand men... vore ju väldigt bra om det gick

Lucif3r
7 januari 2023 · 2 218 Inlägg

Allt går. Frågan är snarare hur pass teknikinriktad du är? För det lär du allt vara om du vill ha en suck att få ihop något fungerande.
Det beror ju extremt mycket på hur sätesvärmen styrs i bilen också... T ex en vanlig "dum" sätesvärmare som bara har plus och minus(+mekanisk termobrytare) så skulle man t ex enkelt kunna koppla det till en GSM/3G/WIFI ansluten arduino.

Styrs värmen av massa digitalt elände så blir det genast 1000 gånger mer komplicerat, och exakt tillvägagångssätt är omöjligt att svara på....

Att sen koppla upp det till en redan låst, existerande, app... Ja, det är t om över min förmåga big_smile Betydligt enklare att skriva en helt ny app från grunden isf...

Det finns ju dock en liten möjlighet... Om "fjärrstart av sätesvärme" var ett tillval till bilen i fråga, kan det kanske gå att ladda in ny programvara i bilen som öppnar upp den funktionen. Om inte så... Sucks to be you..

KenthIJ
8 januari 2023 · 1 468 Inlägg

Lucif3r skrev:
Allt går. Frågan är snarare hur pass teknikinriktad du är? För det lär du allt vara om du vill ha en suck att få ihop något fungerande.
Det beror ju extremt mycket på hur sätesvärmen styrs i bilen också... T ex en vanlig "dum" sätesvärmare som bara har plus och minus(+mekanisk termobrytare) så skulle man t ex enkelt kunna koppla det till en GSM/3G/WIFI ansluten arduino.

Styrs värmen av massa digitalt elände så blir det genast 1000 gånger mer komplicerat, och exakt tillvägagångssätt är omöjligt att svara på....

Att sen koppla upp det till en redan låst, existerande, app... Ja, det är t om över min förmåga big_smile Betydligt enklare att skriva en helt ny app från grunden isf...

Det finns ju dock en liten möjlighet... Om "fjärrstart av sätesvärme" var ett tillval till bilen i fråga, kan det kanske gå att ladda in ny programvara i bilen som öppnar upp den funktionen. Om inte så... Sucks to be you..

Är dessvärre inte speciellt väl bevandrad i tekniken men... det finns det ju andra som är , om det bara skulle vara möjligt att åtgärda.

Funktionen finns inte som tillval till RAV 4 PHEV men den finns ju i nya Toyota Bz4x men det är ju en (ren) elbil, vår är ju plug In.
Vet inte om det möjligen skulle gå att uppdatera RAV 4 med Bz4X mjukvara

KenthIJ
17 juni 2023 · 1 468 Inlägg

När jag förklimatiserar bilen via appen nu på sommaren så går ventilationen i sätena i gång och kyler.
Hade ju varit väldigt smidigt om det gått att värma sätena oxå men... det är väl två helt olika system för att kyla och värma

KenthIJ
16 oktober 2023 · 1 468 Inlägg

Hörde i dag att den nya uppdaterade appen som kommer i nya (2023) RAV4 PHEV även kommer att installeras/uppdateras i de äldre RAV 4 PHEV.
Vet dock inte om det innebär att man kommer att kunna förvärma säten, dock (tror att det går i Toyotas elbil Bz4X).

Några elbilar, tex Skoda Enyaq iV,  har ju appfunktionen att kunna förvärma sätena.

Någon här som vet fler bilar som har den funktionen ?

KenthIJ
21 december 2023 · 1 468 Inlägg

Har kollat runt en del nu och det verkar inte gå att uppdatera vår Rav 4 phev med förvärmda stolar funktionen.
Har även testat att gå ut och ställa bilen på " tomgång" när batteriet är laddat och bilen går på el.  Har slått på stolsvärmen och gått in igen och låtit bilen stå med stolsvärmen på en stund men... tycker inte att sätet är riktigt varmt ändå.
Kan det vara så att man måste sitta i sätet för att värmaren skall gå igång ?

Någon som har tips på bilar, el eller fossil, där man kan förvärma stolarna från app i telefon?
Väldigt gärna bil av " Berlingo " typ

Muskelbil
21 december 2023 · 342 Inlägg

Du måste sitta i sätet för att det ska värmas eller lägga en tyngd på sitsen.
Den elbil jag kommer tänka på som har appstyrning och ganska stort lastutrymme är Tesla model Y.
Den är inte lika låglastad som Berlingo men rymlig och energisnål.

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
21 december 2023 · 17 506 Inlägg

Muskelbil skrev:
Du måste sitta i sätet för att det ska värmas eller lägga en tyngd på sitsen.
Den elbil jag kommer tänka på som har appstyrning och ganska stort lastutrymme är Tesla model Y.
Den är inte lika låglastad som Berlingo men rymlig och energisnål.

Han behöver få in en rullstol med.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Muskelbil
21 december 2023 · 342 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Muskelbil skrev:
Du måste sitta i sätet för att det ska värmas eller lägga en tyngd på sitsen.
Den elbil jag kommer tänka på som har appstyrning och ganska stort lastutrymme är Tesla model Y.
Den är inte lika låglastad som Berlingo men rymlig och energisnål.

Han behöver få in en rullstol med.

Jasså, ok det ska inte vara några problem i jämförelse

utrymmet är större med cirka 300liter och det är inte högre att lyfta än i RAV4.

KenthIJ
21 december 2023 · 1 468 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Muskelbil skrev:
Du måste sitta i sätet för att det ska värmas eller lägga en tyngd på sitsen.
Den elbil jag kommer tänka på som har appstyrning och ganska stort lastutrymme är Tesla model Y.
Den är inte lika låglastad som Berlingo men rymlig och energisnål.

Han behöver få in en rullstol med.

Precis.
Tackar.
Tur att du har koll :-)
Missade att ange det.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang