3780
Sök

Bygget av min dröm-9000

Bygget av en Saab 9000 precis som jag vill ha den!

20 350 Visningar
Uppdaterades senast 5 juni
80 Inlägg
25 maj 2023
Trådstartare
#61
https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234145/234145-ee784444773eb618a2897ee17ac9b02c.jpg

Ja gott folk, då var den ute och redo för säsongen! Går väldigt friskt och nya sintern gör en påmind 😆

I helgen ska jag slänga på stcs dekalen i framrutan samt tona övre delen precis som det var förut smile
Egentligen har jag mitt nya grenrör att bygga om lite och sen smacka på bilen men det tar man en regnig dag wink


80 Inlägg
31 maj 2023
Trådstartare
#62
https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234145/234145-4d3f53e907fd940a15ccd3798d408fb8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234145/234145-6ccf5288d0dd6db4439a90c972cf3ba5.jpg

En första liten photoshoot nu när den e 100% som den ska utseende mässigt för säsongen smile
Sunstripen e på samt dekalen. Även tänkt om lite kring stuket lampmässigt, valde att köra vanliga glödisar i pos nu samt gula starka led i dimljusen! Gillar konstrasten mer även om det är oerhört cleant med vitt. Får se hur länge det varar, ville mest prova något annorlunda!
Rullar för övrigt på kalas, kopplingen har satt sig nu. Dessvärre rätt så högt på pedalen, antagligen pga att jag körde "in" den stenhårt men aja den håller säkert ett tag! smile

Extraktorgrenröret ska på små småningom också, ska bara börja bygga om de lite smile


80 Inlägg
29 augusti 2023
Trådstartare
#63
Har åkt på en del bilträffar i sommar när vädret varit acceptabelt. Syntes även på gatebil i mantorp smile

Sen så har det hänt en del sen sist.
Övergått till en BPU setup av olika anledningar. Men främst för att få bruka bilen mer utan att det kostar panodil och bensinpengar i onödan smile
Gått å köpt mig en 9-3 coupé som jag ska ha som busbil istället. Tycker helt enkelt om att bruka denna 9000 för mycket och vill fortsätta göra det relativt smärtfritt.
Bottendelen renoverades under semestern.

Har alltså gått tillbaka till T25 setup och original spridare. Lämnar enl firman mappen är gjord hos 270hk 400nm med deras recept.
Allt godis ligger kvar i garaget, tar knappt en dag att återställa ifall jag vill åka fort igen men nu är som sagt tanken annat.
Kommer bygga lite enkelt ljud i den. Planen är att få in en 6,5" i varje dörr samt andra högtalare fram & bak.
Sen har jag mina true coilovers (riktiga fjäderben) liggandes inköpta sen i sommras. Märket är BC racing med 16KG fjädrar samt såklart justerbara dämpare. Kommer ge mig på att montera dom i vinter. Dom kommer underlätta för att slippa skrapa däcksidor samt antagligen avge mer styvhet.
Den kommer tjäna syftet att vara en väldigt trevlig bruksbil för sommrarna som man kan åka långresor utan att behöva ödsla 1.5 liter milen på motorväg å 2 liter i stan.

Huvudfokus kommer aldrig lämna den här bilen. 9-3an kommer alltså bli mer av ett sidoprojekt.

Så är status just nu smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234145/234145-3d0f7c6869bb3635a066cc9487786d24.jpg


1 483 Inlägg
30 augusti 2023
#64
Saab_basse skrev:
Har åkt på en del bilträffar i sommar när vädret varit acceptabelt. Syntes även på gatebil i mantorp smile

Sen så har det hänt en del sen sist.
Övergått till en BPU setup av olika anledningar. Men främst för att få bruka bilen mer utan att det kostar panodil och bensinpengar i onödan smile
Gått å köpt mig en 9-3 coupé som jag ska ha som busbil istället. Tycker helt enkelt om att bruka denna 9000 för mycket och vill fortsätta göra det relativt smärtfritt.
Bottendelen renoverades under semestern.

Har alltså gått tillbaka till T25 setup och original spridare. Lämnar enl firman mappen är gjord hos 270hk 400nm med deras recept.
Allt godis ligger kvar i garaget, tar knappt en dag att återställa ifall jag vill åka fort igen men nu är som sagt tanken annat.
Kommer bygga lite enkelt ljud i den. Planen är att få in en 6,5" i varje dörr samt andra högtalare fram & bak.
Sen har jag mina true coilovers (riktiga fjäderben) liggandes inköpta sen i sommras. Märket är BC racing med 16KG fjädrar samt såklart justerbara dämpare. Kommer ge mig på att montera dom i vinter. Dom kommer underlätta för att slippa skrapa däcksidor samt antagligen avge mer styvhet.
Den kommer tjäna syftet att vara en väldigt trevlig bruksbil för sommrarna som man kan åka långresor utan att behöva ödsla 1.5 liter milen på motorväg å 2 liter i stan.

Huvudfokus kommer aldrig lämna den här bilen. 9-3an kommer alltså bli mer av ett sidoprojekt.

Så är status just nu smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234145/234145-3d0f7c6869bb3635a066cc9487786d24.jpg
Tack! Åhå, känner Lars med 9-5 SC'n big_smile

Med vänlig hälsning, Oscar.
Besök mig gärna på Facebook!
Volbeat, forever and always <3

80 Inlägg
30 augusti 2023
Trådstartare
#65
Berglund_89 skrev:
Saab_basse skrev:
Har åkt på en del bilträffar i sommar när vädret varit acceptabelt. Syntes även på gatebil i mantorp smile

Sen så har det hänt en del sen sist.
Övergått till en BPU setup av olika anledningar. Men främst för att få bruka bilen mer utan att det kostar panodil och bensinpengar i onödan smile
Gått å köpt mig en 9-3 coupé som jag ska ha som busbil istället. Tycker helt enkelt om att bruka denna 9000 för mycket och vill fortsätta göra det relativt smärtfritt.
Bottendelen renoverades under semestern.

Har alltså gått tillbaka till T25 setup och original spridare. Lämnar enl firman mappen är gjord hos 270hk 400nm med deras recept.
Allt godis ligger kvar i garaget, tar knappt en dag att återställa ifall jag vill åka fort igen men nu är som sagt tanken annat.
Kommer bygga lite enkelt ljud i den. Planen är att få in en 6,5" i varje dörr samt andra högtalare fram & bak.
Sen har jag mina true coilovers (riktiga fjäderben) liggandes inköpta sen i sommras. Märket är BC racing med 16KG fjädrar samt såklart justerbara dämpare. Kommer ge mig på att montera dom i vinter. Dom kommer underlätta för att slippa skrapa däcksidor samt antagligen avge mer styvhet.
Den kommer tjäna syftet att vara en väldigt trevlig bruksbil för sommrarna som man kan åka långresor utan att behöva ödsla 1.5 liter milen på motorväg å 2 liter i stan.

Huvudfokus kommer aldrig lämna den här bilen. 9-3an kommer alltså bli mer av ett sidoprojekt.

Så är status just nu smile

https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234145/234145-3d0f7c6869bb3635a066cc9487786d24.jpg
Tack! Åhå, känner Lars med 9-5 SC'n big_smile
Han e trevlig! smile Hängde en kväll i Trollhättan efter STCS träffen i Grästorp big_smile


80 Inlägg
2 november 2023
Trådstartare
#66
https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234145/234145-a521ec5eda93c6695f6f01c30546fcd4.jpg

Varit tyst från min sida mest för att det inte har hänt något speciellt. Bilen har bara gått nu sen senaste problemet från i somras. Planerna nu i vinter är att bakaxeln ska ner (pågående just nu) för att den ska få sig en uppfräschning. Blir att blästra, lacka och smeka på nya bussningar. Var iväg mitt i sommaren och köpte BC racing coilovers bak (true coilovers, dvsa fjäderben). som ska moddas dit också. Justerbara dämpare i 32 lägen samt extra hårda fjädrar! Detta kommer förhoppningsvis göra den ännu hårdare i baken. Kommer troligtvis även bygga justerbart tvärstag för att få bakaxeln centrerad.

Förutom detta är planerna egentligen inga superstora, lutar mot att få till ett väldigt cleant o enkelt ljudbygge (en 6,5a i vardera framdörr). Samt lite steg o uppgraderat ljud i original platserna fram o bak osv.. Lite annat är påtänkt också men det håller jag lite på för nu wink

De var min lilla uppdatering för denna gång!


80 Inlägg
4 januari
Trådstartare
#67
https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234145/234145-3492ad1a4e2c557451bd5ae3bb93e8ce.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234145/234145-68b61af61d5968462162dc6019c0f996.jpg

Bakvagnen är nu renoverad och true coilovers är färdigbyggda. Höjden blir kalas, kan sänka 4cm mot min tidigare höjd samt går att göra bilen totalt stumm om man vill smile

Nya bussningar, målat och behandlat allt bak helt enkelt big_smile
Även ställbara tvärstag till bägge hjul samt det stora till bakaxeln är färdigt. Det gör justering av hjulen fram och tbx i hjulhuset möjlig samt bakaxeln i sidleds. Eftersom det är stel axel på dessa så ändras det här per automat när man sänker dom ordentligt, detta är medicinen smile
Nu är jag lite osäker på var jag ska fortsätta men kylan är här på riktigt nu så kommer stanna hemma ett par dagar och klura på nästa steg wink


1 922 Inlägg
5 januari
#68
Snyggt jobbat! 🙂👍🏻

Schwartz gjorde vid jul justerbara momentstag och för panhardstaget till sin 900:a.

Tacka fan för det, du har ju tankat 95!
NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

80 Inlägg
7 januari
Trådstartare
#69
Mr_Lööf skrev:
Snyggt jobbat! 🙂👍🏻

Schwartz gjorde vid jul justerbara momentstag och för panhardstaget till sin 900:a.
Tackar smile
Det har jag missat trots att jag tycker mig följa honom ganska väl yikes
Man får göra vad man kan när det är så pass gamla konstruktioner helt enkelt smile


80 Inlägg
5 juni
Trådstartare
#70
En liten check in på vad som sker!
Ännu en gång missöden.. Denna gång i form av bottnad spridare, dåligt oljetryck på höga varv och en krokig vevaxel. Allt åtgärdat (ej hunnit långtesta oljetryck) å bilen är ute igen. Var även iväg på Elmia och nu i helgen ska den visas upp på saabfestivalens 40 års jub av modellen smile

Bakvagnen lirar otroligt fint och behöver ej vara särskilt hårt justerad på dämparna.https://www1.garaget.org/gallery/images/235/234145/234145-72bb84b79fab130601af84e70d14a6f6.jpg



Sök