Köpråd: MYCKET driftsäker kombi för uthyrning budget ~70-80K

GladAnka
18 februari 2023 · 31 Inlägg

Hej!

Har sedan ett par år tillbaka hyrt ut min gamla Toyota Auris på GoMore. Det gör att jag lyckas dryga ut kostnaderna och till och med gå med lite vinst i mitt bilägande, vilket är få förunnat smile  Kruxet är att den är på väg att bli för gammal för plattformen (max 15 år gammal) så det är dags för en ny. Sen skulle jag vilja passa på att skaffa en bil med dragkrok, farthållare, fullstor kombi etc. Själv cykelpendlar jag till vardags och använder bilen sporadiskt på helgerna, men gillar ändå att äga en egen bil och slippa kollektivtrafiken!

Toyotan har uppfört sig bra och aldrig blivit strandsatt trots bilfärder hundratals mil bort! Så jag är riktigt nöjd med den på så sätt och kikar därför på Toyota Avensis/Auris av nyare snitt. Kruxet är att de är så dyra vid lite lägre mil, typ 10-15 tusen. Det klättrar lätt över 100K.

Vad borde jag sikta in mig på med en budget runt 70-80K?

Huvudalternativ:
Ford Focus 1.0 Ecoboost 2010-2018: Plus: Otroligt bra bränsleförbrukning för att vara bensinare, man får rätt låga mil i prisklassen på Blocket. Minus: Oklar hållbarhet på inte bara motorn utan konstruktionen i övrigt? Hjälper de lägre miltalen med den biten eller borde man avstå Ford helt om  man sysslar med uthyrning?

Volvo V50 D2 115 hk 2011-2012: Plus: Ännu bättre bränsleekonomi, om än på diesel. Volvo lär vara mer attraktivt än Ford vid uthyrning. Minus: Har läst mig till att det är en av Volvos svarta får. Men då mestadels de första revisionerna innan 2011? DPF:en kan givetvis krångla men den kommer ju gå långt och ofta p.g.a uthyrningen. D2 (115 hästarn) ska vara den auto-regenererande varianten?

Kia Cee'd 2012-2018: Plus: Ungefär som Volvon i bränsleförbrukning av diesel. Bara något dyrare per mil på Blocket. Minus: Oklar hållbarhet här med? Bullrig har jag både läst mig till och fått uppleva när jag åkt med en sådan!

Prio #1 är ju helt enkelt att kunder slipper något som helst "vägmek" för då löser försäkringen ut och den hamnar på en verkstad långt hemifrån... Tråkigt för både mig och kund. Har inte hänt med min Toyota än och jag vill undvika det in i det längsta!

Tankar om fler kandidater? Eller är jag inne på rätt spår med Toyota Avensis/Volvo V50/Kia Cee'd?

Senast redigerat av Saitham (18 februari 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 februari 2023 · 17 473 Inlägg

Köp en Toyota igen. Något annat alternativ som folk kan plåga ser jag inte.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
granadadr
18 februari 2023 · 7 288 Inlägg

ficusen som bil är helt ok,, men ecoboost 1,0 ,, nja  ,, ska du ha en skottsäker bil köp en tråkig Corolla,,  smile

Ford Mondeo 2,2 "Brandbilen" (2010)
Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
GladAnka
18 februari 2023 · 31 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Köp en Toyota igen. Något annat alternativ som folk kan plåga ser jag inte.

Hehe big_smile

Jovars. Men man kan exempelvis finna en Focus med 10 300 mil för 66 000 kr på Blocket just nu, och en Avensis med 12 300 mil för 109K... Det går nästan två Fårrd på en Toyota  tongue

Då blir man ju lockad...

Senast redigerat av Saitham (18 februari 2023)

xXSammy
18 februari 2023 · 6 569 Inlägg

Focus med 1.0 kom först 2011 ihop med mk3 karossen, dessa har även en kamremsintervall på 24.000 mil/10år och eftersom kamremmen går i olja så är det mycket viktigt att bilen har servats med rätt oljespecifikation, annars går remmen av eller börjar separera och täpper oljepumpen

Edit: 1.6 EcoBoost är en trevlig maskin annars, går att snitta 0.53 på landsväg (Linköping-Karlstad)

Volvo V50 är byggt på samma bottenplatta som Ford Focus mk2. (2005-2010)
Så det är egentligen en Ford..fast med Volvo's elsystem och mindre bagageutrymme.
Men de har inte skrämt bort folk innan.

Senast redigerat av xXSammy (18 februari 2023)

De/Dem
GladAnka
18 februari 2023 · 31 Inlägg

xXSammy skrev:
Focus med 1.0 kom först 2011 ihop med mk3 karossen, dessa har även en kamremsintervall på 24.000 mil/10år och eftersom kamremmen går i olja så är det mycket viktigt att bilen har servats med rätt oljespecifikation, annars går remmen av eller börjar separera och täpper oljepumpen

Edit: 1.6 EcoBoost är en trevlig maskin annars, går att snitta 0.53 på landsväg (Linköping-Karlstad)

Tack för info!

Det enda problemet jag ser med 1.6:an är att den verkar sjukt ovanlig jämfört med 1.0:an? Vill ju ha billiga och tillgängliga reservdelar smile

xXSammy skrev:
Volvo V50 är byggt på samma bottenplatta som Ford Focus mk2. (2005-2010)
Så det är egentligen en Ford..fast med Volvo's elsystem och mindre bagageutrymme.
Men de har inte skrämt bort folk innan.

Mjo det har jag också läst mig till. Men jag tänker mig att V50:ns USP ändå är D-motorerna kontra Fords alternativ i samma generation? D4162T verkar både mycket driftsäkrare och piggare än samtida konkurrenter? Även om det är Ford/PSAs skapelse i grunden?

Senast redigerat av Saitham (18 februari 2023)

Hybrid_ Forum- och sitemoderator
18 februari 2023 · 17 473 Inlägg

En kompis har en ECOBOOST 1.0 som extrabil och den står just nu på verkstad för den har kokat sönder toppen. Inte helt ovanligt tydligen.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Noobnisse
18 februari 2023 · 181 Inlägg

Hade jag varit du hade jag inte stirrat allt för mycket på bränsleförbrukningen om det inte ger stora fördelar vid GoMore-uthyrning. Så länge du inte har den som pendlarbil/kör mycket varje månad så blir det inte så stora skillnader i månadskostnad om bilen drar 0.7 eller 0.5l/mil.

Vad jag har hört är Kia Cee´d driftsäkra bilar, denna ligger tyvärr utanför din budget men en bil från 2016 har ju fler "biluthyrningsår" kvar jämfört med en från 2012.
https://www.blocket.se/annons/stockholm … /100415182

Tycker du är rätt ute men för mig faller Volvon bort först. Vet inte hur en typisk GoMore-uthyrning ser ut men om det är mycket småsträckor så tror jag det är fördelaktigt att köpa sig en bensinare istället.

GladAnka
18 februari 2023 · 31 Inlägg

Hybrid_ skrev:
En kompis har en ECOBOOST 1.0 som extrabil och den står just nu på verkstad för den har kokat sönder toppen. Inte helt ovanligt tydligen.

OK... Ja jag kanske borde släppa tanken på den. Även om förbrukningen är legendarisk på den gulliga lilla litern big_smile

Noobnisse skrev:
Hade jag varit du hade jag inte stirrat allt för mycket på bränsleförbrukningen om det inte ger stora fördelar vid GoMore-uthyrning. Så länge du inte har den som pendlarbil/kör mycket varje månad så blir det inte så stora skillnader i månadskostnad om bilen drar 0.7 eller 0.5l/mil.

Alltså... Det är ju svårt att veta hur pass tungt det väger vid en uthyrning men kör man lite längre kan bränslet ändå bli halva kostnaden för kunden. Just nu är Toyotan borta i Norge faktiskt!

Skulle säga att strax över hälften av resorna är åtminstone 10+ mil totalt.

Noobnisse skrev:
Vad jag har hört är Kia Cee´d driftsäkra bilar, denna ligger tyvärr utanför din budget men en bil från 2016 har ju fler "biluthyrningsår" kvar jämfört med en från 2012.
https://www.blocket.se/annons/stockholm … /100415182

Tycker du är rätt ute men för mig faller Volvon bort först. Vet inte hur en typisk GoMore-uthyrning ser ut men om det är mycket småsträckor så tror jag det är fördelaktigt att köpa sig en bensinare istället.

Ja den där var trevlig ur ålderssynpunkt! Men sen vill jag gärna inte ha en halvkombi igen utan för egen del vill jag verkligen kunna lasta stort när jag väl använder bilen.

Det blir antingen att kånka byggvaror, postpaket, eller utflykter med vandringsryggor etc när jag väl använder den. Där har nuvarande Auris halvkombi blivit en begränsning.

Tack för input!

Senast redigerat av Saitham (18 februari 2023)

1Adrian1
18 februari 2023 · 356 Inlägg

Har du kikat något på Honda Accord?

Om inte, så kan det vara ett bra alternativ. Se exempel via länk nedan smile

https://www.blocket.se/annons/stockholm … /105908360

Edit: Det förutsatt att det är diesel du är ute efter. Bensinare brukar ligga lite högre i pris.

Senast redigerat av 1Adrian1 (18 februari 2023)

SportPilot Ubåtsingenjör
18 februari 2023 · 7 229 Inlägg

Hade inte ens tänkt tanken på att köpa något annat än en nyare Toyota om du ska hyra ut den.

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
SportPilot Ubåtsingenjör
18 februari 2023 · 7 229 Inlägg

Saitham skrev:

Hybrid_ skrev:
Köp en Toyota igen. Något annat alternativ som folk kan plåga ser jag inte.

Hehe big_smile

Jovars. Men man kan exempelvis finna en Focus med 10 300 mil för 66 000 kr på Blocket just nu, och en Avensis med 12 300 mil för 109K... Det går nästan två Fårrd på en Toyota  tongue

Då blir man ju lockad...

Toyotan rullar två gånger så långt också, dessutom med mindre bestyr

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
MrHyde
18 februari 2023 · 652 Inlägg

xXSammy skrev:
Volvo V50 är byggt på samma bottenplatta som Ford Focus mk2. (2005-2010)
Så det är egentligen en Ford..fast med Volvo's elsystem och mindre bagageutrymme.
Men de har inte skrämt bort folk innan.

D2 är väl dock ingen Ford-motor utan en fransk motor om inte jag missminner mig? Isf går ju pålitligheten ut genom fönstret direkt tongue

Live long, and prosper.
husseman
19 februari 2023 · 1 590 Inlägg

Hmm. Ford eller Fransk- pålitlighet saknas oavsett enligt mig.
mvh/husse

xXSammy
19 februari 2023 · 6 569 Inlägg

MrHyde skrev:

xXSammy skrev:
Volvo V50 är byggt på samma bottenplatta som Ford Focus mk2. (2005-2010)
Så det är egentligen en Ford..fast med Volvo's elsystem och mindre bagageutrymme.
Men de har inte skrämt bort folk innan.

D2 är väl dock ingen Ford-motor utan en fransk motor om inte jag missminner mig? Isf går ju pålitligheten ut genom fönstret direkt tongue

4 cylindrar bensin är Ford/Mazda
Och dieselmotorerna är Ford/PSA

Bara de med 5 cylindrar är Volvo's egna, och VEA(?) motorn men den har nog aldrig suttit i V50

De/Dem
GladAnka
19 februari 2023 · 31 Inlägg

1Adrian1 skrev:
Har du kikat något på Honda Accord?

Om inte, så kan det vara ett bra alternativ. Se exempel via länk nedan smile

https://www.blocket.se/annons/stockholm … /105908360

Edit: Det förutsatt att det är diesel du är ute efter. Bensinare brukar ligga lite högre i pris.

Honda verkar rätt intressanta ändå! Gillar deras estetik sedan länge och har ju hört att de är samma liga som Toyota, men kanske lite bortglömda här i Sverige jämfört med t.e.x USA.

Ser i din signatur att du är lite partisk wink Men hur är pålitligheten för Accord 2012-2017? Vilka motorer ska man kika på och hur är automatlådorna? Har kommit underfund med att automat vore trevligt när jag ändå byter och känns också idiotsäkrare vid uthyrning, haha!

Edit: Dieslarna hade dock en tråkig fordonsskatt måste jag säga sad Nästan 4 papp om året...

Senast redigerat av Saitham (19 februari 2023)

GladAnka
19 februari 2023 · 31 Inlägg

Ja just det ja... Jag glömde ju disktuera Skoda Fabia/Octavia? De anses ju ofta som det tråkigaste på vägarna men hur är hållbarheten? smile Särskilt på automatlådorna då om jag ställer in mig på det?

Typ https://www.blocket.se/annons/stockholm … /106840550 eller https://www.blocket.se/annons/vastmanla … /106922060

Senast redigerat av Saitham (19 februari 2023)

1Adrian1
19 februari 2023 · 356 Inlägg

Saitham skrev:

1Adrian1 skrev:
Har du kikat något på Honda Accord?

Om inte, så kan det vara ett bra alternativ. Se exempel via länk nedan smile

https://www.blocket.se/annons/stockholm … /105908360

Edit: Det förutsatt att det är diesel du är ute efter. Bensinare brukar ligga lite högre i pris.

Honda verkar rätt intressanta ändå! Gillar deras estetik sedan länge och har ju hört att de är samma liga som Toyota, men kanske lite bortglömda här i Sverige jämfört med t.e.x USA.

Ser i din signatur att du är lite partisk wink Men hur är pålitligheten för Accord 2012-2017? Vilka motorer ska man kika på och hur är automatlådorna? Har kommit underfund med att automat vore trevligt när jag ändå byter och känns också idiotsäkrare vid uthyrning, haha!

Edit: Dieslarna hade dock en tråkig fordonsskatt måste jag säga sad Nästan 4 papp om året...

Helt klart bortglömt märke här i Sverige och Europa generellt. De som kör Honda har oftast kört det hela livet.

Hehe, man blir väl lite partisk när man haft flera Hondor och aldrig haft några bekymmer wink Generationen jag länkade kom 2009 sedan 2011/2012 kom det en facelift där sista årsmodellen i Sverige var 2015. Båda bensinarna i denna generation (2.0L & 2.4L) är väldigt pålitliga motorer och vilken man en väljer blir man garanterat nöjd. När det gäller dieseln så finns det bara en (2.2L) och även den påvisat sig vara pålitlig. Nära vän till mig har en diesel 2012 med 24.000 mil och den rullar på fint. Däremot skulle jag säga att Honda är mer välkänt för sina bensinmotorer än dieselmotorer.

Automatlådorna är väldigt pålitliga och jag känner inte till några barnsjukdomar. En av de bättre automatlådorna jag kört helt klart.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang