Svårstartad när varm - Volvo 740 -89 Automat (B230F)

VolvoSaab_
2 mars 2023 · 14 Inlägg

Hej,

Har haft lite problem med att 740in är svårstartad när den är varm. Absolut inga problem när den är kall.

De började för många månader sen när jag skulle starta den varm och lambda-lampan lös en liten stund och tomgången var lite orolig. Tomgången stabiliserades då efter bara någon sekund och lambda-lampan slutade lysa.

Med tiden har problemet blivit värre och värre. Från att jag har haft lite orolig tomgång i några sekunder var ungefär 10e gång jag startade till att jag nu måste vara beredd på gasen för att hålla igång den de första 20-30 sekunderna vid varmstart mer eller mindre varje gång.

Har inte gjort något åt de ännu men känner att jag bör ta tag i det nu.

Min teori är: Ungefär i samband med första symptomen så skulle jag spola rent värmepaketet för att de var dålig värme. Jag tog lös termostaten, som jag sedan bytte till en ny, och spolade sen genom motorn och genom värmepaketet. Jag tänker att jag skadat båda tempgivarna, eftersom tempmätaren nu inte visar 90 grader utan snarare 45 grader samt att den andra kanske har något med varmstart-problemen att göra?

Jag ska villigt erkänna att jag har lite dålig koll på hur tomgången fungerar på B230F men kan de vara så att bilen tror att den är kallare än den faktiskt är? Eller är de troligare något annat?

Tar gärna emot alla tips.
Tack på förhand!

Med vänlig hälsning, Olle Sundqvist

zzr94092
2 mars 2023 · 4 385 Inlägg

Läckande spridare? Backventil I bränslesystenet,borde finnas!

VolvoSaab_
13 mars 2023 · 14 Inlägg

Har kommit fram till att problemet är mycket värre när de är lite soppa i tanken. Märks nästan inget när tanken är full men blir mer och mer ju längre jag kört på en tank.

Mina tankar är då:
- Kan det vara så att det skapas ångor i tanken lättare när de är lite bränsle där? (Tänker att de skulle tyda på backventil)
- Eller kan det vara så att bränslepumpen är sliten och har det tuffare när det är lite bränsle (dock konstigt att det bara är när den är varm tycker jag)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang