Kylarvatten

passatmaffia
28 mars 2023 · 97 Inlägg

tjena,denna gången skriver jag åt en kompis😂häromdagen när han var ute å åkte så fick han upp en varningslampa att han skulle kontrollolera kylarvätskan,den var under ”min”
Så han tog de han hade i bilen vilket var vatten,
Men som tur var så var han ju lite smart och intr fyllde upp med vatten till max nivån
Nu när han skulle ut till bilen så kikade han i påfyllnings locket och vattnet och glykolen har typ ”slushat” ihop dej
De är inte vatten men inte is,aja ni fattar
Så min fråga är
Räcker det att han fyller på med glykol nudå resten och startar bilen?
För han bor på hotell för tillfället och har inte tillgång till motorvärmare eller parkering inne någon stans

Senast redigerat av passatmaffia (28 mars 2023)

Brådhis * Voff voff *
28 mars 2023 · 10 203 Inlägg

Om det blivit slush beror det inte på att han fyllde på lite vatten från min och en bit upp, utan troligen har han/nå´n även tidigare gjort detta så fryspunkten är helt fel.

In med bilen i värmen, slush cirkulerar mycket dåligt, och låt den tina upp och justera sedan till fryspunkten.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
passatmaffia
28 mars 2023 · 97 Inlägg

Brådhis skrev:
Om det blivit slush beror det inte på att han fyllde på lite vatten från min och en bit upp, utan troligen har han/nå´n även tidigare gjort detta så fryspunkten är helt fel.

In med bilen i värmen, slush cirkulerar mycket dåligt, och låt den tina upp och justera sedan till fryspunkten.

Okej,men om det är vatten i behållaren,tror du då att det även är vatten i ledningarna?

Brådhis * Voff voff *
28 mars 2023 · 10 203 Inlägg

passatmaffia skrev:

Brådhis skrev:
Om det blivit slush beror det inte på att han fyllde på lite vatten från min och en bit upp, utan troligen har han/nå´n även tidigare gjort detta så fryspunkten är helt fel.

In med bilen i värmen, slush cirkulerar mycket dåligt, och låt den tina upp och justera sedan till fryspunkten.

Okej,men om det är vatten i behållaren,tror du då att det även är vatten i ledningarna?

Ja, med största säkerhet ser det ungefär likadant ut i hela systemet. Kör han med bilen kommer den gå varm eftersom slushen inte cirkulerar.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
uhlin
29 mars 2023 · 2 829 Inlägg

Brådhis skrev:

passatmaffia skrev:

Brådhis skrev:
Om det blivit slush beror det inte på att han fyllde på lite vatten från min och en bit upp, utan troligen har han/nå´n även tidigare gjort detta så fryspunkten är helt fel.

In med bilen i värmen, slush cirkulerar mycket dåligt, och låt den tina upp och justera sedan till fryspunkten.

Okej,men om det är vatten i behållaren,tror du då att det även är vatten i ledningarna?

Ja, med största säkerhet ser det ungefär likadant ut i hela systemet. Kör han med bilen kommer den gå varm eftersom slushen inte cirkulerar.

Om han bara  har fyllt på med rent vatten i expansionskärlet och inte kört nåt efter han fyllt på så är det ju klart det frusit i kärlet. Tror inte att det är lika i hela systemet då.

Känn på slangar hur det verkar, mjuka så är det säkert ingen fara.

Mossan1
29 mars 2023 · 2 733 Inlägg

Är motorn inte startad efter vattenpåfyllningen kan slushen vara endast i expkärlet. Kan då ev lösas medelst fyllning av samma mängd glykol om utrymme finns.

Har motorn startats är det utblandat och för att komma rätt igen är enklast att byta all vätska. Var då sannolikt för lite glykol från början.

Brådhis * Voff voff *
29 mars 2023 · 10 203 Inlägg

uhlin skrev:

Brådhis skrev:

passatmaffia skrev:

Okej,men om det är vatten i behållaren,tror du då att det även är vatten i ledningarna?

Ja, med största säkerhet ser det ungefär likadant ut i hela systemet. Kör han med bilen kommer den gå varm eftersom slushen inte cirkulerar.

Om han bara  har fyllt på med rent vatten i expansionskärlet och inte kört nåt efter han fyllt på så är det ju klart det frusit i kärlet. Tror inte att det är lika i hela systemet då.

Känn på slangar hur det verkar, mjuka så är det säkert ingen fara.

Eftersom det står i första inlägget att "han var ute och åkte" och "tog vad han hade i bilen" så utgick jag från att bilen är körd efter påfyllningen. Men absolut, det är en tolkningsfråga. smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
torsen
30 mars 2023 · 7 189 Inlägg

Kan det möjligen vara så att han, eller någon annan, fyllt olämplig glykol.
Vissa glykolgrupper passar inte ihop.
Kylarvätskan koagulerar om de blandas.

Lucif3r
30 mars 2023 · 2 173 Inlägg

Etylen och propylen-glykol går inte blanda. Det blir en sörja av det. Så det är ju faktiskt en trolig kandidat...

torsen
30 mars 2023 · 7 189 Inlägg

En del människor går enbart efter färgen på glykolen, vilken inte har det minsta typen av glykol att göra!

Brådhis * Voff voff *
30 mars 2023 · 10 203 Inlägg

Frågan är alltså om det räcker att fylla på med glykol när man bara fyllt på med vatten eftersom det råkat bli slush...

Och ni känner att det rimliga svaret är att han fyllt på med fel glykol...? Fast frågan uttryckligen handlar om att han fyllt på vatten...? big_smile

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
passatmaffia
31 mars 2023 · 97 Inlägg

Brådhis skrev:
Frågan är alltså om det räcker att fylla på med glykol när man bara fyllt på med vatten eftersom det råkat bli slush...

Och ni känner att det rimliga svaret är att han fyllt på med fel glykol...? Fast frågan uttryckligen handlar om att han fyllt på vatten...? big_smile

Han hällde i glykol och chansa,han stog på tomgång och allt rätta upp sig,slushen vart flytande och det blev som de skulle !
Tack för hjälpen

Brådhis * Voff voff *
31 mars 2023 · 10 203 Inlägg

passatmaffia skrev:

Brådhis skrev:
Frågan är alltså om det räcker att fylla på med glykol när man bara fyllt på med vatten eftersom det råkat bli slush...

Och ni känner att det rimliga svaret är att han fyllt på med fel glykol...? Fast frågan uttryckligen handlar om att han fyllt på vatten...? big_smile

Han hällde i glykol och chansa,han stog på tomgång och allt rätta upp sig,slushen vart flytande och det blev som de skulle !
Tack för hjälpen

Skönt, då är det bara att tuta och köra. Men säg åt honom att svänga förbi en verkstad och be dom kolla fryspunkten för säkerhets skull.

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Mossan1
1 april 2023 · 2 733 Inlägg

Har motorn körts så  kan det vara så att sluchen SOM SYNS har lösts upp, medan det är samma visa i blocket som INTE SYNS.  Eller kanske blivit nån grad varmare....

Att få fryspunkten kollad är en MYCKET GOD IDE och heller inte kostsam.

passatmaffia
2 april 2023 · 97 Inlägg

Brådhis skrev:

passatmaffia skrev:

Brådhis skrev:
Frågan är alltså om det räcker att fylla på med glykol när man bara fyllt på med vatten eftersom det råkat bli slush...

Och ni känner att det rimliga svaret är att han fyllt på med fel glykol...? Fast frågan uttryckligen handlar om att han fyllt på vatten...? big_smile

Han hällde i glykol och chansa,han stog på tomgång och allt rätta upp sig,slushen vart flytande och det blev som de skulle !
Tack för hjälpen

Skönt, då är det bara att tuta och köra. Men säg åt honom att svänga förbi en verkstad och be dom kolla fryspunkten för säkerhets skull.

Tack ska hälsa han det

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang