Optimering

agge65
3 april 2023 · 4 Inlägg

någon som vet vart man kan optimera en Volvo S70 T5 1998 ??

Volvo S70 T5 "T3" (1998)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 april 2023 · 17 486 Inlägg

agge65 skrev:
någon som vet vart man kan optimera en Volvo S70 T5 1998 ??

Finns säkert många firmor i Sverige. Vet en bra 5 mil norr om GBG. Kör dit.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Lucif3r
3 april 2023 · 2 215 Inlägg

En -98a "optimeras" inte i den bemärkselsen om man ska vara helt noggrann, den chippas smile Dvs, chippet i boxen löds bort och ett nytt löds dit(tyvärr måste det lödas, ingen sockel orginal!).

Har du ingen kunskap och/eller saknar varmluftstation så måste du lämna bort boxen/bilen. Dom flesta vill väl ha bilen, vet att iaf BSR vill ha det så. atech(som inte finns längre) kunde man bara skicka in boxen till.
Har du däremot varmluftstation och kunskap så kan man ju köpa chip lite var stans, t ex kl-racing osv.

agge65
3 april 2023 · 4 Inlägg

Okej har pratat med några men dom får inte fram något. Samt finns på brs hemsida men enligt dom så finns det inte

Volvo S70 T5 "T3" (1998)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 april 2023 · 13 746 Inlägg

det ska vilken riktig firma som hålls med bil optimeringar klara av..      han som opimerade min polo kan till 100% lösa det.    problemet är ju att man behöver bilen för att försäkra sig om att allt blir bra.   ibland är bilar i så dåligt skick att man inte ens ska optimera dom.    ibland har någon pillat själv och gör att det blir jätte knas

men hör av dig till honom  https://biloptimering.se/kontakt

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
3 april 2023 · 17 486 Inlägg

Growe skrev:
det ska vilken riktig firma som hålls med bil optimeringar klara av..      han som opimerade min polo kan till 100% lösa det.    problemet är ju att man behöver bilen för att försäkra sig om att allt blir bra.   ibland är bilar i så dåligt skick att man inte ens ska optimera dom.    ibland har någon pillat själv och gör att det blir jätte knas

men hör av dig till honom  https://biloptimering.se/kontakt

Tänkte lite på det själv. Att ösa på mer ladd i en 25 år gammal turbokälke kan ge intressanta bieffekter.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 april 2023 · 13 746 Inlägg

Hybrid_ skrev:

Growe skrev:
det ska vilken riktig firma som hålls med bil optimeringar klara av..      han som opimerade min polo kan till 100% lösa det.    problemet är ju att man behöver bilen för att försäkra sig om att allt blir bra.   ibland är bilar i så dåligt skick att man inte ens ska optimera dom.    ibland har någon pillat själv och gör att det blir jätte knas

men hör av dig till honom  https://biloptimering.se/kontakt

Tänkte lite på det själv. Att ösa på mer ladd i en 25 år gammal turbokälke kan ge intressanta bieffekter.

skulle inte oroa mig det minsta förutsatt att bilen är i bra skick.   men vet att tex audi 1.8t sällan går att bara kasta i ett annat program och köra.. 
dom börjar misstända något kopiöst när man lägger på mer ladd..    med mer laddtryck så visar sig det mesta. 
dåliga spolar tändstift bränslepumpar bränslefilter osv allt sånt blir så mycket tydligare med mer laddtryck. 

derför bör man byta allt i tändningsväg innan.    luftfilter bränslefilter ska bytas.

har varit med om provkörningar av bilar som ska optimeras som inte ens har några bromsar i huvudtaget.. det är stål mot stål.  skeva bromskivor osv. 

så derför ska man ha bilen på plats.    för annars blir det ju en missnöjd kund.  som tycker att trimfirman inte kunde göra en optimering/chip till deras bil
men det i själva verket är deras bil som är i dåligt skick.    man kan tro att folk har bilar i bra skick men icke sa nicke..

har ju hjälpt han som optimerat min polo i ett par års tid så jag har bokstavligen åkt i 100tals bilar både före och efter optimering och man slutas aldrig att förvånas över hur dåligt skick en del bilar faktist är i.   

men oxå förvånad hur bra vissa bilar går efter optimering.   

en volvo t5 är ju bland dom roligaste för skillnaden blir enorm..
vag 2.otfsi är ju inte i närheten av lika rolig optimerad.   den blir piggare men inte pigg. förens man börjar byta turbo högtryckspump osv..   då blir dom roliga.   då går dom otäckt bra.. men en optimering bara räcker inte!

vag 2.7 biturbo går riktigt bra efter optimering.   
dieslar blir i regel som helt nya bilar efteråt.          vi gjorde test med orginal och kcr och en riktig optimering på en Caddy med 1.6tdi.   vilken skillnad på bil och bil..  därför jag alltid säger kasta dom där äckliga dieselboxarna åt helvete..  för dom har inget under huven att göra.    har ju själv valt hur min polo ska vara jag har 2olika optimeringar till den med olika karaktär..  vi gjorde först en optimering där det var ganska bra ork i mellan registret men tycket den blev lite klen när man drog ut på motorvägen.. idag kan jag varva upp till rödvarv utan en tendens att slacka.    dom med små motorer är mest intressanta det är bilar med 75-90hk  som får 135hk vilket gör enorma skillnad på hur dom känns.. 

tex Ford transit som har en motor på 100hk det blir 180hk med optimering..    blir som en ny bil smile 

numera har jag inte riktigt någon tid över att hjälpa till på kvällar och helger.  men man har åkt mycket olika bilar.
lärt sig mycket oxå.   
och man inser så jäkla snabbt vikten i att ha bilar i bra skick innan man höjer effekten

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
jaka54
3 april 2023 · 5 735 Inlägg

Och hur blir soppaförbrukningen? Finns väl en anledning till att en biltillverkare inte "optimerar" sina bilar. Allt är ju en kompromiss.

agge65
3 april 2023 · 4 Inlägg

Bsr har bara till v70 t5 97-98 men det e samma motor i båda vad som skiljer vet jag inte

Volvo S70 T5 "T3" (1998)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 april 2023 · 13 746 Inlägg

jaka54 skrev:
Och hur blir soppaförbrukningen? Finns väl en anledning till att en biltillverkare inte "optimerar" sina bilar. Allt är ju en kompromiss.

förbrukningen brukar gå ner...   men man gasar i regel mer =högre förbrukning.     att biltillverkaren säljer bilen med just den effekten beror på många anledningar..  dels att dom känner att mer effekt behövs inte tex för att en annan modell som är värre skulle bli ifrån körd.

men sen får man inte missa miljöfaktorn..  för att bilen kommer släppa ut mer när man använder mer effekt.   
sen testar biltillverkaren alla olika sätt bilen ska fungera till 100% som en optimeringi sverige inte behöver ta hänsyn till.   

tex behöver man inte bry sig om +50grader upp för en 10% lutning i 5mil. med full vikt.  för det kommer liksom aldrig hända här. 
man behöver inte bry sig om att köra bilen i -50 grader heller.. 

så snävar man till dessa saker kan man plocka ur mer effekt..   det kommer fungera till 99.99% och chansen att dom där 00.01% kommer hända är obefintlig i stort sett.

därför fungerar det att plocka mer effekt. 
sen ska man oxå tänka på att ingen motor är identisk så den faktorn måste man också väga in.  att ena motorn är prefekt nästa motor ligger just på gränsen till alla toleranser en sån kan ju rasa direkt vid en optimering

så visst är det en avvägning man får göra om en optimering är rätt väg att gå.      röstar man på miljöpartiet så ska man verkligen inte gå den vägen..  men och andra sidan borde den personen simma till en öde ö och leva som dom försöker lära smile

börjar man stänga av funktioner som egr dpf osv finns det massor mer att hämta ur dom mesta fordonen   och ska man göra något helt optimalt ska man välja att köra bilen på rullande landsväg och optimeras på det sättet..

för all programvara kommer i stora drag från några få försäljare som har kört ett antal bilar på rullande landsväg och gjort filer som fungerar på dom flesta bilarna av det märket modellen och motortyp  där är oxå en av anledningarna till att bara kasta i programvaror utan att ha bilen är ganska dålig ide.
för ibland så råkar en bil ha lite mer grundladdtryck än alla andra av samma typ då kan det gå väldigt fel.

men en optimering är alltid en risk.  men ganska lätt att minimera riskerna så att chansen är väldigt låg och dom som drabbas upptäckts redan vid provkörningen när man loggar bilen så man ser att man har rätt laddtryck tändning osv .

sen ska man se upp det finns mycket oserösa på markanden som köper en box på aliexptress en ren kopia av ett orginal och börjar optimera utan att ens ha ett företag  eller startar upp ett bolag men saknar helt ansvarsförsäkringar och dyligt.

eller är där själva och kladdar i orginal programvaran utan riktig bromsbänk.. då ska man dra öronen åt sig   för dessa typer har en förmåga att hitta genvägar till effekt..   så dom stänger av alla säkerhetspärrar.  finns exempel på firmor som stängt av knacksensorer på  bilar  så man får se upp lite.

försäkra sig om att dom har rätt försäkringar och kunskaper för att utföra jobbet.
så man inte står där med en trasig motor för någon klåpare varit där och pillat

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Jesper328
3 april 2023 · 2 373 Inlägg

jaka54 skrev:
Och hur blir soppaförbrukningen? Finns väl en anledning till att en biltillverkare inte "optimerar" sina bilar. Allt är ju en kompromiss.

Förbrukningen blir i regel bättre.
Mjukvarorna som tillverkare kör med är ju oftast anpassade för att kunna köras på bf95 här i Sverige, och 70* oktan i Kazakhstan.
Med andra ord rätt så konservativa, och detta för att klara av garantitiden, samt säkerställa att du inte spikar sönder kolvarna nere i Kazakhstan.

Det viktiga med en optimering är ju däremot inte toppeffekt eller toppvrid, utan snarare att man får ett längre och mer användbart register.

*Jag vet inte vilket oktantal Kazakherna kör på.
Hittade bara på något.

Edit: Happ, Growe var snabbare.

Senast redigerat av Jesper328 (3 april 2023)

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 april 2023 · 13 746 Inlägg

agge65 skrev:
Bsr har bara till v70 t5 97-98 men det e samma motor i båda vad som skiljer vet jag inte

dom påstår att dom inte har fast dom har på hemsidan..    det är samma styrboxar oavsätt om det är en v70 eller s70 eller c70. 

man kan iof istort hänga i en 850turbo styrbox och köra oxå.. även om det inte är 100% samma om man vill leva lite farligt.   


men om man bara vill ha något random chip brukar det säljas online  men då måste man kunna löda och ingen tar något ansvar om det går fel. 
idag är det väll mest knapp tryckare som jobbar med optimeringar så dom har sällan en möjlighet att löda ens..smile
för dom mesta är nya och väldigt liten kunskap om vad dom egentligen gör. 

och det är nog där det ligger hos bsr idag..  dom har ingen som klarar av att löda längre.   
dom vill nog helst inte röra bilarna utan allt ska göras med deras programerare.. och går det fel är det ALLTID bilen det är fel på...
det ser man ju väldigt ofta.  men aldrig någon konkret lösning på vad problemet är. 

det är ju något man får när man är hos någon kunnig att dom detekterar problem som kan dyka upp   och ger lösningar på det ibland kan det vara fel på bilen men även programvaror kan det bli fel på. 

då är det bra att ha en fysisk person att bolla grejerna med och som fysiskt sätt och varit vid bilen när felen dykt upp smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
3 april 2023 · 13 746 Inlägg

Jesper328 skrev:

jaka54 skrev:
Och hur blir soppaförbrukningen? Finns väl en anledning till att en biltillverkare inte "optimerar" sina bilar. Allt är ju en kompromiss.

Förbrukningen blir i regel bättre.
Mjukvarorna som tillverkare kör med är ju oftast anpassade för att kunna köras på bf95 här i Sverige, och 70* oktan i Kazakhstan.
Med andra ord rätt så konservativa, och detta för att klara av garantitiden, samt säkerställa att du inte spikar sönder kolvarna nere i Kazakhstan.

Det viktiga med en optimering är ju däremot inte toppeffekt eller toppvrid, utan snarare att man får ett längre och mer användbart register.

*Jag vet inte vilket oktantal Kazakherna kör på.
Hittade bara på något.

Edit: Happ, Growe var snabbare.

tror du prickade en faktor jag inte riktigt mindes men väldigt viktig faktor bränsle kvalite..   
för den skiljer ju något enormt runt i världen..  sen skille ju även biltillverkarens programeringar mellan länder. men man måste endå ta med den faktorn att en bil kan köras i hela världen..   

det är ju extremt många faktorer som spelar in. och tillverkaren måste ju ha en bil som fungerar även vid dom mest otänkbara faktorerna.. 
och med god säkerhetsmarginal.      så en optimering tullar helt klart på en del faktorer. men väger man upp detta och tittar på hur stor chansen är så kan man endå säkert öka effekten..     sen säljs många motorer med olika effekter fast dom är identiska.. så där har man ännu mer gratis effekt att hämta

tex min polo som har en motor som heter Cayb  den är på 90hk.. men finns även en Caya=75hk  och en cayc=105hk    vilket gör att redan utan att riskera något hänger man i programvara till en cayc i en bil med caya så har man ökat effekten med 30hk utan att igentligen påverka något

finns mängder med sånna exempel.    där man med fördel bör väja den motorsvagaste och slippa högre försäkringspremier..smile

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang