3060
Sök

Partickelfilter A traktor

62 Inlägg
25 april 2023
Trådstartare
#1
Hej, jag har fått upp att partickelfiltret är fullt i min a traktor v70 fas2 a traktor.
Jag märker nu att den börjar bli trögare och mer svårstartad och är rädd att den inte kommer starta snart.
Jag har provat med rengöringsmedel i bränsletanken och kört på över 2500 varv i 30min men det försvann fortfarande inte.

Jag tror det bästa är att ta bort det men jag vet inte vart det sitter eller hur man ska göra. Om någon vet hade jag varit väldigt tacksam!

569 Inlägg
25 april 2023
#2
Det har nog kackat igen pga allt sot. Finns ju firmor som tydligen kan bränna det i ugn ett antal timmar och på så sätt regenerera det. Allt detta skitmedel som ska hällas i tanken kommer inte hjälpa i det här läget
Om man tar bort det helt, tja vet inte vad du tänker om miljön, du har säkert många år kvar att andas in luft så din generation borde också ta en funderare. Dessutom vet jag inte om det även kan bli tekniska problem utan den

3 097 Inlägg
25 april 2023
#3
Tar du väck partikelfiltret så lär du behöva en omprogrammering av motorstyrdonet, samt så kan du få problem hos besiktningen.

Känner du någon med Vida så kan du säkert dra igång en tvångsregenerering.
Kanske går utan en dator också, vad vet jag?


569 Inlägg
26 april 2023
#4
tvångsregenerering

I partikelfiltret samlas sot som bränns då temperaturen är tillräckligt hög. Restprodukten blir aska som stannar kvar. Om det har blivit fullt med aska hjälper det inte längre med sk regenerering. Antingen plockas den ner för rengöring eller så sätter man in ett nytt

Forummoderator
18 323 Inlägg
26 april 2023
#5
Finns Dieselvärmare? Ur funktion?

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

762 Inlägg
27 april 2023
#6
Det går ju att rengöra partikelfiltrerna. Du kan testa att göra det själv, om du ändå måste göra ett ingrepp/byta kan du testa det först.
Min bror hade felkoder på partikelfiltret på sin V50 och då tog vi ner det och rengjorde. Vi fick ut en hel del skit ur det. Nu var det nog inte huvudorsaken till att det fanns felkoder då slangarna var dåliga.. men det gav inga nya felkoder i alla fall smile

Men det kan vara värt att testa?
Här är en guide på hur man gör på en V50. Inte samma men man kanske kan få lite inspiration om hur man kan gå till väga.
https://www.runstenracing.se/?p=4573



Sök