Biljud i hemmet?

bullen123
9 maj 2023 · 5 Inlägg

Tjenare! Tänkte fråga fall det är någon som är bra på ljud och kan hjälpa mig? Min tanke är att jag ska ha biljud i mitt hem och vill driva detta ljudet på en förstärkare från 80-talet! Skulle det på nått sätt vara lätt att fixa?

Tack för all hjälp

Lucif3r
9 maj 2023 · 2 215 Inlägg

Beror väl visserligen på stereon i fråga, men majoriteten av hemmastereos ligger på 6-8ohm, billjud ligger på 4ohm och under. Kopplar man in sånt till en hemmastereo så bränner man den tämligen fort.

Det går så klart att bygga så det fungerar, t ex genom att dubbla antalet element och koppla dom i serie för att få 8ohm.

bullen123
9 maj 2023 · 5 Inlägg

Lucif3r skrev:
Beror väl visserligen på stereon i fråga, men majoriteten av hemmastereos ligger på 6-8ohm, billjud ligger på 4ohm och under. Kopplar man in sånt till en hemmastereo så bränner man den tämligen fort.

Det går så klart att bygga så det fungerar, t ex genom att dubbla antalet element och koppla dom i serie för att få 8ohm.

Så om jag par kopplar två st 4 om högtalare och sätter det i en kanal så borde det gå? För omen ökar det dubbla när man kopplar va? Så om jag glr detta borde det väll gå?

Lucif3r
9 maj 2023 · 2 215 Inlägg

Om du kopplar dom i serie så ökar motståndet, ja.
Kopplar du dom parallelt så sjunker däremot motståndet.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
9 maj 2023 · 13 745 Inlägg

har en Onkyo tx-sr605 den är 4ohm stabil..    nu kör jag ett par Infinity Reference 61 MKll  på den dom är ju 6ohm men hade tidigare Dynavoice Magic F-6 EX   dessa var vad jag kan minnas 4ohm..  fungerade fin fint.. 

men visst 80talet är gränsfall.. men idag köper man en hemmabio förstärkare för ett par hundra.. köpte en Pionner hemmabio förstäkrare med ett komplett 6.1 system från infinity med sub och allt för 500kr       
det är ju som hittat   så den står i sovrummet så man kan få lite drag i youtube klippen smile  högtalarna är ju rätt klena men för dom pengarna är det perfekt till sovrummet..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
bullen123
10 maj 2023 · 5 Inlägg

Growe skrev:
har en Onkyo tx-sr605 den är 4ohm stabil..    nu kör jag ett par Infinity Reference 61 MKll  på den dom är ju 6ohm men hade tidigare Dynavoice Magic F-6 EX   dessa var vad jag kan minnas 4ohm..  fungerade fin fint.. 

men visst 80talet är gränsfall.. men idag köper man en hemmabio förstärkare för ett par hundra.. köpte en Pionner hemmabio förstäkrare med ett komplett 6.1 system från infinity med sub och allt för 500kr       
det är ju som hittat   så den står i sovrummet så man kan få lite drag i youtube klippen smile  högtalarna är ju rätt klena men för dom pengarna är det perfekt till sovrummet..

Ja okej👍🏻 har 2st 6,9 som jag tänkte koppla som sitter i en låda som är 4 ohm styck så ska testa att samman koppla dom å testa i förstärkaren så ser vi fall det går åt helvete😂 annars får jag köpa hem ett slutsteg och koppla in och köra direkt på ett bilbatteri och ha laddare till det!

SportPilot Ubåtsingenjör
10 maj 2023 · 7 232 Inlägg

bullen123 skrev:

Growe skrev:
har en Onkyo tx-sr605 den är 4ohm stabil..    nu kör jag ett par Infinity Reference 61 MKll  på den dom är ju 6ohm men hade tidigare Dynavoice Magic F-6 EX   dessa var vad jag kan minnas 4ohm..  fungerade fin fint.. 

men visst 80talet är gränsfall.. men idag köper man en hemmabio förstärkare för ett par hundra.. köpte en Pionner hemmabio förstäkrare med ett komplett 6.1 system från infinity med sub och allt för 500kr       
det är ju som hittat   så den står i sovrummet så man kan få lite drag i youtube klippen smile  högtalarna är ju rätt klena men för dom pengarna är det perfekt till sovrummet..

Ja okej👍🏻 har 2st 6,9 som jag tänkte koppla som sitter i en låda som är 4 ohm styck så ska testa att samman koppla dom å testa i förstärkaren så ser vi fall det går åt helvete😂 annars får jag köpa hem ett slutsteg och koppla in och köra direkt på ett bilbatteri och ha laddare till det!

Då är det billigare och bättre att köpa produkter avsedda för ändamålet smile

Porsche 911 Targa "räserbubblan" (1972)
Growe Fri fart för ett fritt folk!
10 maj 2023 · 13 745 Inlägg

SportPilot skrev:

bullen123 skrev:

Growe skrev:
har en Onkyo tx-sr605 den är 4ohm stabil..    nu kör jag ett par Infinity Reference 61 MKll  på den dom är ju 6ohm men hade tidigare Dynavoice Magic F-6 EX   dessa var vad jag kan minnas 4ohm..  fungerade fin fint.. 

men visst 80talet är gränsfall.. men idag köper man en hemmabio förstärkare för ett par hundra.. köpte en Pionner hemmabio förstäkrare med ett komplett 6.1 system från infinity med sub och allt för 500kr       
det är ju som hittat   så den står i sovrummet så man kan få lite drag i youtube klippen smile  högtalarna är ju rätt klena men för dom pengarna är det perfekt till sovrummet..

Ja okej👍🏻 har 2st 6,9 som jag tänkte koppla som sitter i en låda som är 4 ohm styck så ska testa att samman koppla dom å testa i förstärkaren så ser vi fall det går åt helvete😂 annars får jag köpa hem ett slutsteg och koppla in och köra direkt på ett bilbatteri och ha laddare till det!

Då är det billigare och bättre att köpa produkter avsedda för ändamålet smile

man kan fynda hemma högtalare ibland..   jag har köpt 2uppsättningar för 500kr paret.   
mina Infinity reference 61 mk2 köpte jag på en lokal aktion för 500kr..   låter riktigt bra för dom pengarna kan jag säga..    jag hade en sub oxå ett tag men den sålde jag.. var lite för mullrig för min smak..    det var en Pioneer med 8" som jag köpte för 300kr smile
älskar beg saker.. 
spelar både bas och klart..    ser dessutom rätt okej ut https://www1.garaget.org/gallery/images/47/46981/46981-aedaa8fd519cc92d700090f115f45792.jpg

Kör fort så hinner inget hända...
Seat Arosa (1999)
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang