Gnisslande bromsar (nya skivor och klossar)

pirx
11 maj 2023 · 53 Inlägg

Fick nyligen byta skivor, klossar (och bromsrör) fram på min mondeo 2005.
Sen fick de avluftas efter 2 veckor.
Ja och sen ngn vecka eller två efter det började det gnissla (fram, höger tror jag). Vid låga/lagom hastigheter, inte motorväg.

Testat några hårda inbromsning, ingen skillnad. Kanske värre faktiskt, det verkar gnissla mer när de blir varma.

Så när jag googlar runt läser jag "smörja bromsarna", låter farligt 🙂
Är det det som är tipset? Kanske inget man gör själv utan hus/garage?
Andra tips?

Mack Forum- och sitemoderator
11 maj 2023 · 26 161 Inlägg

Har du känt efter om det är extra varmt på fälgen höger fram efter lite körning?

Skulle kunna vara ett av flera tecken på anliggande bromsar, där lösningen är antingen just uppsmörjning eller ok-byte.

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Jesper328
11 maj 2023 · 2 379 Inlägg

Rätta mig om jag har fel, bromsar är tråkigt. smile

Gnissel är i regel vibrationer.
I vissa fall beror det på glasade belägg som uppstått när beläggen gått varma.
Hur som så ”ska” man lägga på något fett på baksidan av beläggena där de har kontakt med oket, just för att förhindra gnissel.

Är detta något som har gjorts?

Annars så följer du följer du råden Mack gav.
Kolla ok genom att bryta utåt med en mejsel.
Glidbultar genom att röra oket in och ut efter att du brytit ut det.
Kolla så att beläggena går hyfsat fritt i hållaren.

Kanske enklare att plocka isär grejerna och kolla om du inte är helt med på vad jag menar. lol

Up the RA
Mossan1
11 maj 2023 · 2 832 Inlägg

pirx skrev:
Så när jag googlar runt läser jag "smörja bromsarna", låter farligt 🙂?

Bara som förtydelse, man ska givetvis INTE smörja friktionsytorna.
Bara glidmekanismen för oket, och ev där beläggen ligger an i oket.
Bromskolvar ska inte smörjas.

Men kolla FÖRST hur allt står till vid hjulet/bromsen ifråga.
Rostkanter på skivorna?
Blir det hett/varmare än övriga, allt rätt monterat, osv?

Senast redigerat av Mossan1 (11 maj 2023)

pirx
12 maj 2023 · 53 Inlägg

Mack skrev:
Har du känt efter om det är extra varmt på fälgen höger fram efter lite körning?

Skulle kunna vara ett av flera tecken på anliggande bromsar, där lösningen är antingen just uppsmörjning eller ok-byte.

Får testa så fort det blir kallare väder på måndag! smile

husseman
12 maj 2023 · 1 597 Inlägg

Hmm, står inget om var du köpt dina grejer o märke. Sätter man dit skit från tex. Ridex, Stark, F-tema..så får man problem. Inte varje gång kanske, men allt för ofta.
Om Bremboklossar kostar 700:- o Ridex kostar 219:- så kanske man ska fundera på varför?  Men om inget ligger på, dvs oken e´ok...så brukar det funka med bromspasta o i värsta fall "skrikgummin". Lycka till.
mvh/husse

Mossan1
13 maj 2023 · 2 832 Inlägg

Äsch, så mycket billiga belägg jag monterat på gamla bilar genom åren och det helt utan problem.
Billiga belägg slits fortare och kan damma ner fälgen mer dock.

pirx
14 maj 2023 · 53 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, står inget om var du köpt dina grejer o märke. Sätter man dit skit från tex. Ridex, Stark, F-tema..så får man problem. Inte varje gång kanske, men allt för ofta.
Om Bremboklossar kostar 700:- o Ridex kostar 219:- så kanske man ska fundera på varför?  Men om inget ligger på, dvs oken e´ok...så brukar det funka med bromspasta o i värsta fall "skrikgummin". Lycka till.
mvh/husse

Nä, det var så att jag hade den på besiktning, och så sprack bromsrören på bromstestet där. Körförbud direkt såklart:)
Jag smög över den till en verkstad 50m bort, och de fick fixa allt det (skivor och klossar sjöng på sista versen så det tog de också).
Han snackade ngt om att han hade satt på riktigt fina skivor eller nåt, men det vet jag ju inte hur sant det är, och om det
även gällde klossarna:)

Jag kollade lite youtubes och det verkar ju ganska enkelt, ser ut ungefär som hydrualiska bromsarna på min MTB, fast större:)

Vilket fett skulle man använda dock? Kopparpasta?? Propelleraxelfett?? smile

Det som verkar segt är att jag inte har ngt verktyg för att putta tillbaks kolven in i oket med bara.
Faktiskt nästan lite av en showstopper för att försöka sig på detta.

Kanske enklare ändå att köra inom en verkstad.

Growe Fri fart för ett fritt folk!
14 maj 2023 · 13 749 Inlägg

pirx skrev:

husseman skrev:
Hmm, står inget om var du köpt dina grejer o märke. Sätter man dit skit från tex. Ridex, Stark, F-tema..så får man problem. Inte varje gång kanske, men allt för ofta.
Om Bremboklossar kostar 700:- o Ridex kostar 219:- så kanske man ska fundera på varför?  Men om inget ligger på, dvs oken e´ok...så brukar det funka med bromspasta o i värsta fall "skrikgummin". Lycka till.
mvh/husse

Nä, det var så att jag hade den på besiktning, och så sprack bromsrören på bromstestet där. Körförbud direkt såklart:)
Jag smög över den till en verkstad 50m bort, och de fick fixa allt det (skivor och klossar sjöng på sista versen så det tog de också).
Han snackade ngt om att han hade satt på riktigt fina skivor eller nåt, men det vet jag ju inte hur sant det är, och om det
även gällde klossarna:)

Jag kollade lite youtubes och det verkar ju ganska enkelt, ser ut ungefär som hydrualiska bromsarna på min MTB, fast större:)

Vilket fett skulle man använda dock? Kopparpasta?? Propelleraxelfett?? smile

Det som verkar segt är att jag inte har ngt verktyg för att putta tillbaks kolven in i oket med bara.
Faktiskt nästan lite av en showstopper för att försöka sig på detta.

Kanske enklare ändå att köra inom en verkstad.

om någon säger att dom satt på några riktigt fina bromskivor är det i regel raka motsatsen.. för kvalite grejer behöver man aldrig nämna för kvaliten talar för sig själv smile

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
jaka54
14 maj 2023 · 5 753 Inlägg

Det ända du ska "smörja in" är glidpinnarna! Inget annat! Sen har jag använt bromsdelar från Autodoc (Tyskland)  av märken  Ridex och Stark utan problem likaså från Biltema.
Vanligt kullager fett duger bra.- Det viktiga är att de (glidpinnarna) löper lätt.
Sen säger du en sak som mina öron låter konstigt: "Sen fick de avluftas efter två veckor". -Om man är tveksam om man fått luft i bromssystemet luftar man ju bromsarna direkt!

Senast redigerat av jaka54 (14 maj 2023)

uhlin
14 maj 2023 · 2 834 Inlägg

husseman skrev:
Hmm, står inget om var du köpt dina grejer o märke. Sätter man dit skit från tex. Ridex, Stark, F-tema..så får man problem. Inte varje gång kanske, men allt för ofta.
Om Bremboklossar kostar 700:- o Ridex kostar 219:- så kanske man ska fundera på varför?  Men om inget ligger på, dvs oken e´ok...så brukar det funka med bromspasta o i värsta fall "skrikgummin". Lycka till.
mvh/husse

Jag är inget stort fan av biltema men bromsklossar från dem brukar va ganska mjuka, slits ganska fort och dammar en del. När de är såpass mjuka borde väl inte gnisslet komma från just dom, däremot ett hårt belägg borde det ju gnissla en del om. Eller tänker jag helt fel?

husseman
17 maj 2023 · 1 597 Inlägg

Hupp, gnisslande bromsar brukar vara vibrationer. Dvs. - inte slitytan mellan belägg och skiva i första hand om bromsarna är inkörda OK, utan hårdvaran runt. Därför finns dämparplattor osv. Min lösning är att göra rent alla kontaktytor på oket..smörja på
både kolv o klossar med riktigt bra bromspasta. Det är väl en smaksak om man använder kopparpasta, alu-pasta, eller min turbopasta(alu o keramisk). Att bara smörja glidtappar o att använda vanligt fett- som nån yrade om innan, är inte nån lösning.

mvh/husse

Brådhis * Voff voff *
18 maj 2023 · 10 287 Inlägg

uhlin skrev:

husseman skrev:
Hmm, står inget om var du köpt dina grejer o märke. Sätter man dit skit från tex. Ridex, Stark, F-tema..så får man problem. Inte varje gång kanske, men allt för ofta.
Om Bremboklossar kostar 700:- o Ridex kostar 219:- så kanske man ska fundera på varför?  Men om inget ligger på, dvs oken e´ok...så brukar det funka med bromspasta o i värsta fall "skrikgummin". Lycka till.
mvh/husse

Jag är inget stort fan av biltema men bromsklossar från dem brukar va ganska mjuka, slits ganska fort och dammar en del. När de är såpass mjuka borde väl inte gnisslet komma från just dom, däremot ett hårt belägg borde det ju gnissla en del om. Eller tänker jag helt fel?

Gammal tråd om mina upplevelser av Biltemas belägg:

https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=213695

The evening sun touched gently on the eyes of Lucy Jordan...
Undervattensfoto med min ROV (undervattensdrönare):
https://www.instagram.com/rov_sweden/
Volvo V70 D3 "Hemlig XIII" (2012)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang