Volvo B234 rakställd, lämplig växellåda?

kolvas
21 juni 2023 · 4 001 Inlägg

Håller på med ett projekt där det blir en rakställd B234 men jag vet inte vilken växellåda jag ska sätta i, vill bygga om så lite som möjligt på lådan om det blir ras….
Jag siktar inte på några astronomiska effekter utan planen är n/a motor på ca 250-280 hk men det kan spåra ur med turbo innan jag är färdig

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
kewinwoj
21 juni 2023 · 23 Inlägg

Du kan sätta ditt en ZF låda Bmw diesel. Du kan även testa m90H med förstärkt växel 3. Skulle tagit ZF låda, de klarar en del mer än m90an på tanke på att det eventuellt turbo på de

Senast redigerat av kewinwoj (21 juni 2023)

kolvas
29 juni 2023 · 4 001 Inlägg

kewinwoj skrev:
Du kan sätta ditt en ZF låda Bmw diesel. Du kan även testa m90H med förstärkt växel 3. Skulle tagit ZF låda, de klarar en del mer än m90an på tanke på att det eventuellt turbo på de

Passar sprängkåpan eller måste man göra en adapterplatta? gäller ZF lådan från BMW diesel, och vilken BMW-diesel ska man leta efter?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Lucif3r
29 juni 2023 · 2 215 Inlägg

Sprängkåpan måste svetsas om, alt adapterplatta men det är väl lite si och så med dom....

Enklaste är ju en M90... Fast nog tror jag att en M46 skulle hålla rätt bra också för den effekten utan turbo...

kolvas
29 juni 2023 · 4 001 Inlägg

Lucif3r skrev:
Sprängkåpan måste svetsas om, alt adapterplatta men det är väl lite si och så med dom....

Enklaste är ju en M90... Fast nog tror jag att en M46 skulle hålla rätt bra också för den effekten utan turbo...

hur blir det med m90 när man ställer motorn rakt, då hamnar ju lådan lutad och man får modda spakstället? eller finns det sprängkåpa som passar för rakställd motor?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Lucif3r
30 juni 2023 · 2 215 Inlägg

Oh, du menade bokstavligen rakt... Mja då blir det värre, då lär även volvo's egna lådor svetsas om, eller så får man leva med knepiga växellägen.

kolvas
11 juli 2023 · 4 001 Inlägg

Lucif3r skrev:
Oh, du menade bokstavligen rakt... Mja då blir det värre, då lär även volvo's egna lådor svetsas om, eller så får man leva med knepiga växellägen.

jupp, B234 i en Volvo Duett och då är det lite platsbrist, man ser ju gott om rakställda motorer i rally och rallycross men jag har inte blivit klok på vad dom har för sprängkåpa, att bygga om spakstället är ju ingen större konst men då bygger lådan mer och jag har som sagt dåligt med plats...

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må
Nickeboii
12 juli 2023 · 762 Inlägg

Det finns en ovanlig sprängkåpa som satt på Volvo 240 L av 1976 års modell. De hade B20 och M45 låda. Den kåpan kan du montera på M46 och M47. smile

Volvo 242 L "16 Ventiler" (1976)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang