Blivit lugnt sista veckan, fullt upp med husbestyr. Men idag blev det att ta ett ryck, först och främst lyckades jag hitta en full 11L argonmix för en hyfsad peng inte allt för långt bort, så nu är gasen fixad. Måste beställa tråd och diverse stålprofiler sen ska det börjas konstrueras!
Har iallafall kortat subframen 6cm för att passa rambalkarna, ska svetsa en kapad fyrkantsprofil i vinkel där den ska bultas då balkarna fram på 340 lutar ca 17 grader 🤦 Vidare så har jag lagt bakvagn på plats för att mäta in den. Använder främre biten av 240 bärarm då den passar bult-on i bladfjädringens upphängning, och skarvar ihop den med 940 del mot bakaxeln. Kors i taket så verkar bredden nästan bli perfekt mot fästpunkterna på bakaxeln 😄 Provmonterade fälgarna från 240in i garaget, och brett blir det!
Jo, och som tvåbarnspappa med en till på väg kan jag säga att det går inte snabbare 😄 Jag skulle vilja provstarta till sommaren, regga till 2025.. Och då kan jag eventuellt vara lite väl optimistisk 🤷 Huvudsaken är att man har kul
Kom på att jag inte visat maskin som ska i, nu kommer ju en del att ändras på den, men här är åbäket iallafall Imorgon kommer ägaren till 240 så ska vi försöka se till att få hans kärra klar så jag kan få lite plats i garaget igen..
Står och väger mellan att bygga 3 el 4-link i bakvagnen eller om jag ska köra orginal ombyggda bärarmar.. känns som jag lika gärna kan göra det lilla extra när allt ändå är nere? 🤔
Och innan påhopp, jag vet att axeln är uppochner, jag hade lite brådis och ville få ihop det så jag hade inte en tanke på det 😂 Men det kvittar ju, centrum på axeln är ju densamma och jag tycker vid snabb anblick att jag fick det så gott som perfekt centrerat
Fördelen med att ha bladfjäderfästen att mäta mot, mitten är väldigt enkel att hitta 😄
Det var en snygg lösning med bärarmarna! Kul att kunna använda sig av saker som redan finns. Kan nog bli fint det där!
Bara ett litet tips om du tänkte montera fjädrarna framför bakaxeln är att det blir större krafter/moment som verkar på stötdämparna/fjädrarna och att de kan behöva dimensioneras upp. Samt att det kan vara bra att förstärka bärarmana runt bulthålen
Nickeboii skrev: Det var en snygg lösning med bärarmarna! Kul att kunna använda sig av saker som redan finns. Kan nog bli fint det där!
Bara ett litet tips om du tänkte montera fjädrarna framför bakaxeln är att det blir större krafter/moment som verkar på stötdämparna/fjädrarna och att de kan behöva dimensioneras upp. Samt att det kan vara bra att förstärka bärarmana runt bulthålen
Tack, blev rätt nöjd när jag såg att fästena gick rätt i bladfjädringens fäste 😅
Kommer köra coils från golf 3, och den väger ju 200kg mer än en orginal 343 så bör ju palla trycket, men tack för tipset, ska absolut förstärka vid hålen när jag ändå boxar bärarmarna!
Nickeboii skrev: Det var en snygg lösning med bärarmarna! Kul att kunna använda sig av saker som redan finns. Kan nog bli fint det där!
Bara ett litet tips om du tänkte montera fjädrarna framför bakaxeln är att det blir större krafter/moment som verkar på stötdämparna/fjädrarna och att de kan behöva dimensioneras upp. Samt att det kan vara bra att förstärka bärarmana runt bulthålen
Tack, blev rätt nöjd när jag såg att 240 armarna gick rätt i bladfjädringens fäste 😅
Kommer köra coils från golf 3, och den väger ju 200kg mer än en orginal 343 så bör ju palla trycket, men tack för tipset, ska absolut förstärka vid hålen när jag ändå boxar bärarmarna!
Nu är det på g! Har som mål att få subframen på plats ikväll, och alltså då också motorn, men saker har ju skitit sig förr 😅 gör på enklast möjliga sätt och svetsar muttrar på insidan av ramen.
Helt sjukt däremot att hela ramen, åtminstone i framvagnen består av 1-1.5mm plåt
Lär stadga upp med diverse stag vartefter för det är ju kränga rätt bra med lite effekt 🤦