1880
Sök

Derbi senda, ostrypt cdi/annat trim?

185 Inlägg
2 augusti 2023
Trådstartare
#1
Tjena, köpte just en derbi Senda extreme 2007. Hur vet jag om min cdi är ostrypt eller inte, det satt på en polini förgasare å sportluftfilter men ska återställa den till orginal å vill veta vad mer som kan vara trim.
Senast redigerat av Lars123 (2 augusti 2023)

3 729 Inlägg
2 augusti 2023
#2
CDI enheterna brukar väl bryta vid exakt hastighet, så bryter den INTE är det nog en trimCDI.
Ingen förgasare osv kan höja hastigheten med bruten tändning.

Men det gäller bara dom jag pysslat med.  Finns så otroligt många märken och säkert flera olika lösningar.

3 096 Inlägg
2 augusti 2023
#3
Hade en Senda i min ungdom också.
En original CDI bryter vid 10.000rpm har jag för mig, man kan inte varva in i det röda fältet i alla fall.


185 Inlägg
2 augusti 2023
Trådstartare
#4
Jesper328 skrev:
Hade en Senda i min ungdom också.
En original CDI bryter vid 10.000rpm har jag för mig, man kan inte varva in i det röda fältet i alla fall.

Okej ska testa👍

185 Inlägg
2 augusti 2023
Trådstartare
#5
Jesper328 skrev:
Hade en Senda i min ungdom också.
En original CDI bryter vid 10.000rpm har jag för mig, man kan inte varva in i det röda fältet i alla fall.

Vet du om de kan sitta nå mer trim, ska kolla blindtarmen å de

2 456 Inlägg
2 augusti 2023
#6
Heh, skoj, jag hade också en Derbi Senda i mina yngre dar. Den drevade jag bara om och tog bort strypningen på avgasröret så gick den..... Alldeles för fort.....

CDI'n rörde jag aldrig, det fanns ingen anledning till det. Det var en.... -03a jag hade har jag för mig...


3 096 Inlägg
2 augusti 2023
#7
Lucif3r skrev:
Heh, skoj, jag hade också en Derbi Senda i mina yngre dar. Den drevade jag bara om och tog bort strypningen på avgasröret så gick den..... Alldeles för fort.....

CDI'n rörde jag aldrig, det fanns ingen anledning till det. Det var en.... -03a jag hade har jag för mig...

Dom är rätt så potenta dom..
Hade ett underliggande rör och 15 drev framtill.
Vill minnas att den gjorde strax under 100km/h på GPS.

Lars;
Främre drev skall vara 12 kugg.
Blindtarmen skall sitta på kröken före expansionskammaren, och ser det inte svetsat ut så kan du utgå ifrån att den är orörd.


185 Inlägg
2 augusti 2023
Trådstartare
#8
Jesper328 skrev:
Lucif3r skrev:
Heh, skoj, jag hade också en Derbi Senda i mina yngre dar. Den drevade jag bara om och tog bort strypningen på avgasröret så gick den..... Alldeles för fort.....

CDI'n rörde jag aldrig, det fanns ingen anledning till det. Det var en.... -03a jag hade har jag för mig...

Dom är rätt så potenta dom..
Hade ett underliggande rör och 15 drev framtill.
Vill minnas att den gjorde strax under 100km/h på GPS.

Lars;
Främre drev skall vara 12 kugg.
Blindtarmen skall sitta på kröken före expansionskammaren, och ser det inte svetsat ut så kan du utgå ifrån att den är orörd.

Det ser ut som orginal cdi boxen, ska kolla blindtarmen å men det ör inte orginal drev. Sitter 13 fram å 53 bak

185 Inlägg
2 augusti 2023
Trådstartare
#9
Jesper328 skrev:
Lucif3r skrev:
Heh, skoj, jag hade också en Derbi Senda i mina yngre dar. Den drevade jag bara om och tog bort strypningen på avgasröret så gick den..... Alldeles för fort.....

CDI'n rörde jag aldrig, det fanns ingen anledning till det. Det var en.... -03a jag hade har jag för mig...

Dom är rätt så potenta dom..
Hade ett underliggande rör och 15 drev framtill.
Vill minnas att den gjorde strax under 100km/h på GPS.

Lars;
Främre drev skall vara 12 kugg.
Blindtarmen skall sitta på kröken före expansionskammaren, och ser det inte svetsat ut så kan du utgå ifrån att den är orörd.

Vet du om jag måste ha luftfilterlocket för han jag köpte den av verkar ha tappat bort det, ett nytt kostar 800kr☹️


Sök