4831
Sök

Nån som har erfarenhet av BSR:s PPC-dosa?

DFFL
9 020 Inlägg
9 februari 2007
Trådstartare
Funderar på en sådan till min bil.
Men tänker lite på deras påstådda effektökning på 40hk.
Låter lite väl mycket...

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

DFFL
9 020 Inlägg
9 februari 2007
Trådstartare
Är det verkligen ingen som har en PPC-dosa?

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

417 Inlägg
9 februari 2007
Jodå, det funkar bra.

Själv så bryr jag mig inte så mkt om några hästar hit eller dit. Om man kör lugnt, så minskar bränsleförbrukningen mot innan och du har alltid den extra kraften till hands om det behövs.

Bilen går inte lika ryckigt som innan heller. Funkar bäst ihop med sportsystem och öppet filter, men inget måste.

mvh/Jocke

TSQ
10 februari 2007
Har ni hört talas om GIAC chippen? liknande BSR fast du kan flasha bilen on the go.. Tar ungf 5 sek att växla ifrån org till tuning och 5 sek att trimma tillbaks. Har kört en audi med ett sådant chip och jag blev verkligen sugen..

http://www.giacusa.com/flashloader_handheld.php info om dosan

Kolla med Mattias på PM Racing
http://www.pmrecond.se/
Senast redigerat av Volvonator (10 februari 2007)

2 911 Inlägg
10 februari 2007
Ha dock i åtanke, att modifiera styrenheterna via ODB/ODB2 har ganska hög felmarginal, det är lätt hänt att det går åt pipan och då står man där med en styrbox med halva programvaran, bl.a. därför jag inte rör ODB om jag absolut inte behöver.

Så ska ni förändra något via ODB, låt någon verkstad eller så göra det, då ligger ansvaret på dem.

DFFL
9 020 Inlägg
10 februari 2007
Trådstartare
Decibel skrev:
Ha dock i åtanke, att modifiera styrenheterna via ODB/ODB2 har ganska hög felmarginal, det är lätt hänt att det går åt pipan och då står man där med en styrbox med halva programvaran, bl.a. därför jag inte rör ODB om jag absolut inte behöver.

Så ska ni förändra något via ODB, låt någon verkstad eller så göra det, då ligger ansvaret på dem.

BSR som lägger in trimprogramvaran när man står där.
Iallafall så jag uppfattatt det, annars får man fan knappt något för 16000kr tongue

Russel Crowe, Gladiator.

2 911 Inlägg
10 februari 2007
FireTraXX skrev:
Decibel skrev:

Iallafall så jag uppfattatt det, annars får man fan knappt något för 16000kr tongue

Precis, det är ingen fara, det är värre med lösa manicker man kan köpa här och där, som det länkades till en bit ovanför som är lite farligare, mellan var tredje och var fjärde ODB-programmering går åt pipan, vet man inte hur man ska göra då har man en död styrbox.

Men BSR programmering är ofarlig, bara köra på.

DFFL
9 020 Inlägg
10 februari 2007
Trådstartare
Decibel skrev:
FireTraXX skrev:
Decibel skrev:

Precis, det är ingen fara, det är värre med lösa manicker man kan köpa här och där, som det länkades till en bit ovanför som är lite farligare, mellan var tredje och var fjärde ODB-programmering går åt pipan, vet man inte hur man ska göra då har man en död styrbox.

Då vet jag det, tyckte också den konstiga saken som länkades till verkade lite skum.
Men då blir det en PPC-dosa, Avgassystem och luftfilter = BSR Steg 1.

Russel Crowe, Gladiator.

El- och Instrumenttekniker
2 933 Inlägg
10 februari 2007
Jag har en ppc dosa till v70n.. har inte provat utan att programmerat så jag vet inte om den ger nån effekt.. vet att den ska ta bort hastighetsspärr och sånna grejer men..
Kör ur programmet då jag ska in med den på service, ska tydligen kunna slå ut volvos grejer? :S

Då får jag svar om det är nån idé att köra in det igen big_smile

240n Goes Inzane!!?PROJEKTTRÅDEN
Volvo V70n 2,4t + BSR STEG 1 = VÄNSTERTRAFIK

TSQ
10 februari 2007
FireTraXX skrev:
Decibel skrev:
FireTraXX skrev:

Då vet jag det, tyckte också den konstiga saken som länkades till verkade lite skum.

Skum är den inte, bara för den kan programeras med flera program än BSR dosan gör det väl inte till skum. Denna produkt marknadsförs i USA av Awe-Tuning.

Är du rädd"D för att få dosan och att programmet hamnar halvägs så som jag förstod det så behöverman inte köpa dosan, det är bara att åka till PM racing så lägger de in mjukvaran i bilen. Konstigt att folk i trimbranchen dömer ut produkter som de inte känner till bara över en snabbtitt. Men det finns ett orspråk som jag ska försöka översätta.

"De vindruvorna som räven inte når upp till kallar hon för ruttna"

Fundera på den ni

DFFL
9 020 Inlägg
10 februari 2007
Trådstartare
Volvonator skrev:
Skum är den inte, bara för den kan programeras med flera program än BSR dosan gör det väl inte till skum. Denna produkt marknadsförs i USA av Awe-Tuning.

Är du rädd"D för att få dosan och att programmet hamnar halvägs så som jag förstod det så behöverman inte köpa dosan, det är bara att åka till PM racing så lägger de in mjukvaran i bilen. Konstigt att folk i trimbranchen dömer ut produkter som de inte känner till bara över en snabbtitt. Men det finns ett orspråk som jag ska försöka översätta.

Fundera på den ni

Om jag ska vara ärlig så verkade hemsidan jävligt oseriös (Den amerikanska).
Produkiten verkade konstig, massa olika program som jag helst inte vill ha i närheten av min bil. Såsom KILL och den andra konstiga.
PM racing tittade jag inte ens in på.
Håller mig till saker jag känner till och/eller har erfarenhet av.
Och jag bor 2 mil från BSR i malmö och jag vet inte ens var nynäshamn ligger.
Senast redigerat av FireTraXX (10 februari 2007)

Russel Crowe, Gladiator.

TSQ
10 februari 2007
Jag gav bara ett tips, www.awe-tuning.com för den amerikanska återförsäljaren

Nu lägger jag ner verskamheten i denna tråd
tjo

2 911 Inlägg
10 februari 2007
Volvonator skrev:
FireTraXX skrev:
Decibel skrev:

Fundera på den ni

Jag dömde inte ut produkten, utan tillvägagångssättet, ODB/ODB2, att sedan X antal produkter faller under den tekniken, shit happens.
Jag gillar inte den tekniken just p.g.a. den höga felrisken, att sätta en sådan i sin bil, som då troligen programmerar om ECU varje gång man lattjar med den skulle göra mig osäker.

Det är ett tips i all välmening, har själv ODB-prylar men jag skulle aldrig rekommendera en privatperson att använda metoden ifråga, när det blir fel blir man kallsvettig, även om man är i trimbranschen.

Personligen, och mitt företag, har inga som helst problem att erbjuda ODB/ODB2/BDM programmering, men jag gör det inte just p.g.a. ovanstående.

Så du kan behålla dina vindruvor, alldeles själv wink

Sök