2726
Sök

E5 eller E10 till Toyota

28 Inlägg
18 november 2023
Trådstartare
#1
Jag har precis köpt ny bil.
En Toyota Avensis 2007.
Den skall gå på E5, alltså 98 oktan enligt den informationen man hittar.
Säljaren har alltid kört den på 95, alltså E10 i över 2 år och bilen går bra.
Jag tog ett snack med närmsta verkstads chef hos Toyota center, och han hade ingen aning om att den inte klarade E10.

Så frågan är hur riktig information är angående vilka bilar som bör gå eller inte bör gå på nya E10.
Och nu när min bil gått på E10 i drygt 3000 mil, betyder det att om det borde hända något så hade det redan gjort det?

4 124 Inlägg
19 november 2023
#2
Står det någonstans vilket oktantal som rekommenderas för denna motor ?
om det är 98 oktan bör man kanske köra på detta för bästa gång och bränsleekonomi
bränslesystemets komponenter klarar som regel en hel del sprit utan krämpor
man kan får upp oktantalet några steg genom att hinka i ca 15-20% E85 och resten BF95

smile

Renault går sönder ibland men går oftast att laga

5 114 Inlägg
19 november 2023
#3
När vi köpte våran toyota så blev vi rekommenderade att köra på 98 oktan eftersom insprutningen ej tål den högre etanolhalten samt att den är direktinsprutad så högre oktan var att föredra. Om detta spelar någon roll låter jag vara osagt även om vi upplever att den går bättre på 98 oktan. Säkert någon form av lean burn motor som är känslig mot spikningar osv.

Spana gärna in mitt projekt på mercorna och lite annat :) http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=262552
eller på projektet på min caddy mk1 http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=303965

Diagnostekniker
2 680 Inlägg
19 november 2023
#4
Beror på.
Avensis av den generationen kom väl med både portinsprutning och direktinsprutning?
Det senare KAN få problem om man kör på E10.
Kom ihåg att E10 kan innehålla allt mellan 5% och 10% etanol.

Etanolen kan lösa upp ”hinnor” som brukar skapas av bensin, ungefär som en oljefilm, och då får du ökat slitage på t.ex högtryckspumpen.
Den kan även korrodera olika material, t.ex aluminium.

Hur stor är risken för haveri?
Oklart, kör på bf98 om du känner dig osäker.
Du kan även tanka i ett medel som är till för att smörja bränslesystemet när man kör på E85.
Kommer inte ihåg vad det heter, har aldrig använt, har sett det på Mekonomen.

Up the RA

28 Inlägg
19 november 2023
Trådstartare
#6
Growe skrev:
https://toyotaorebro.se/service/tanka-e10-eller-e5/

Ja precis. Men detta visste ju inte verkstadschefen på Toyota om.
Han frågade mig som om jag vore en idiot, - vad har du fått det där ifrån?
När jag svarade på er sida så sa han att det hade han aldrig hört talas om.
Säljaren visste ju heller inte om det.

Jag tror bilen är direktinsprutad men går trots det bra på 95.
Jag kan visst tanka på 98 men vi har en mack där jag bor och den har bara 95.
Så tillsats blir troligen det smidigaste.

28 Inlägg
19 november 2023
Trådstartare
#7
Jesper328 skrev:
Du kan även tanka i ett medel som är till för att smörja bränslesystemet när man kör på E85.
Kommer inte ihåg vad det heter, har aldrig använt, har sett det på Mekonomen.

Har faktiskt ett par gamla flaskor injection cleaner från Biltema ståendes som jag fick höra var humbug.
Men nu är de kanske bra?

28 Inlägg
19 november 2023
Trådstartare
#8
mb_pucken skrev:
När vi köpte våran toyota så blev vi rekommenderade att köra på 98 oktan eftersom insprutningen ej tål den högre etanolhalten samt att den är direktinsprutad så högre oktan var att föredra. Om detta spelar någon roll låter jag vara osagt även om vi upplever att den går bättre på 98 oktan. Säkert någon form av lean burn motor som är känslig mot spikningar osv.

Det som gjorde att jag reagerade var att bilen drack så mkt bensin.
Skall dra 0.66 landsväg men drar 0.81 om jag fis kör och ca 1 - 1,2 normalt.  (ej stadskörning) Motor 2.0, 147 hk.
Skall försöka få på 98 så fort som möjligt och se om det blir någon skillnad.
Senast redigerat av JTFix (19 november 2023)

7 389 Inlägg
19 november 2023
#9
Det enda som händer om du kör på 98 i stället för 95 är att du får dyrare bensinförbrukning - varken lägre eller högre - bara dyrare.
Måste hålla med verkstadspersonalen, som du tillfrågade.

6 627 Inlägg
19 november 2023
#10
JTFix skrev:
Det som gjorde att jag reagerade var att bilen drack så mkt bensin.
Skall dra 0.66 landsväg men drar 0.81 om jag fis kör och ca 1 - 1,2 normalt.  (ej stadskörning) Motor 2.0, 147 hk.
Skall försöka få på 98 så fort som möjligt och se om det blir någon skillnad.

0.8 för en 2.0a är helt okej, däremot ska den inte ligga över litern.. Beroende på hur ni kör då, är ändå en "stor" bil.

Anliggande bromsar, slitna tändstift eller blockerat luftfilter höjer förbrukningen. Kan även orsakas av dålig syresensor.

De/Dem

28 Inlägg
19 november 2023
Trådstartare
#11
xXSammy skrev:
JTFix skrev:
Det som gjorde att jag reagerade var att bilen drack så mkt bensin.
Skall dra 0.66 landsväg men drar 0.81 om jag fis kör och ca 1 - 1,2 normalt.  (ej stadskörning) Motor 2.0, 147 hk.
Skall försöka få på 98 så fort som möjligt och se om det blir någon skillnad.

0.8 för en 2.0a är helt okej, däremot ska den inte ligga över litern.. Beroende på hur ni kör då, är ändå en "stor" bil.

Anliggande bromsar, slitna tändstift eller blockerat luftfilter höjer förbrukningen. Kan även orsakas av dålig syresensor.

Alltså 0.8 är när jag kör så snålt så att bilen saktar i nedförsbackar.
Jämför man med min förre Corolla Verso med 128hk, så drog den max 0.70 med min typ av körning i samma hastigheter där denna ligger i över L/mil.

Bilen har servats hos Toyota men min mekaniker skall gå igenom bilen på onsdag för säkerhets skull.

28 Inlägg
19 november 2023
Trådstartare
#12
torsen skrev:
Det enda som händer om du kör på 98 i stället för 95 är att du får dyrare bensinförbrukning - varken lägre eller högre - bara dyrare.
Måste hålla med verkstadspersonalen, som du tillfrågade.

Och det är du säker på?
Överallt läser man ju att bilen drar mindre 98 än 95 oktan, samt att E10 faktiskt skadar min bil.
Det håller du inte med om då?

43 Inlägg
24 juni
#13
torsen skrev:
Det enda som händer om du kör på 98 i stället för 95 är att du får dyrare bensinförbrukning - varken lägre eller högre - bara dyrare.
Måste hålla med verkstadspersonalen, som du tillfrågade.

Finns de som påstår att de får lägre förbrukning med 98 oktan
Bland annat en person på bränsleupproret
Så mycket så att han tjänar  det på det  ekonomiskt även om 98 oktan kostade 1 kr mer per liter . Enligt honom drog bilen en och en halv deciliter mindre med 98 oktan
Han sade dock inte vilken bil han har
På andra sidan Atlanten så  säger personer  också
Att  bilen går mjukare med etanolfri bensin
Och 98 oktan på Preem enligt en kille ligger på strax under 2 %
Han testade bensinen
Senast redigerat av Spider101 (24 juni )

43 Inlägg
24 juni
#14
Bensinbolagen verkar  kunna spendera mer pengar på 98 oktan
Som mer rengörande kemikalier och ge  bränslet bättre smörj . Sedan kanske dessutom bränsle med mindre etanol kan smörja bättre
Alltså mindre torr
Om inte bensinbolaget har  korrigerat det genom sätta in någonting annat smörjande 

Men de är vinstdrivande och de vill ge sitt premium bränsle en fördel

Fast Preem verkar varken  skriva ordet smörjande eller smörjer på sin 98 och taniga bensinen
Senast redigerat av Spider101 (24 juni )

43 Inlägg
24 juni
#15
JTFix skrev:
Jag har precis köpt ny bil.
En Toyota Avensis 2007.
Den skall gå på E5, alltså 98 oktan enligt den informationen man hittar.
Säljaren har alltid kört den på 95, alltså E10 i över 2 år och bilen går bra.
Jag tog ett snack med närmsta verkstads chef hos Toyota center, och han hade ingen aning om att den inte klarade E10.

Så frågan är hur riktig information är angående vilka bilar som bör gå eller inte bör gå på nya E10.
Och nu när min bil gått på E10 i drygt 3000 mil, betyder det att om det borde hända något så hade det redan gjort det?

95 oktan på OKQ8 verkar vara torr . Åtminstone på morsans Ford mondeo från 2001 . Motorn låter grovt på deras 95 oktaniga bensin
Den  går bättre på 95 oktan från Shell . Som enligt produktbladet ska ha en genomsnittlig oktantal på 95,5
Senast redigerat av Spider101 (24 juni )

Diagnostekniker
2 680 Inlägg
24 juni
#16
Spider101 skrev:
Finns de som påstår att de får lägre förbrukning med 98 oktan
Bland annat en person på bränsleupproret
Så mycket så att han tjänar  det på det  ekonomiskt även om 98 oktan kostade 1 kr mer per liter . Enligt honom drog bilen en och en halv deciliter mindre med 98 oktan

Den drog säkert 0.5DL mindre i den personens icke vetenskapligt utförda test.
Sen är ju frågan vilken bränsleförbrukning bilen hade ifrån första början?
2L/milen eller 0.45L/milen?

Oavsett så är det mycket snack i den gruppen av folk som inte vet vad de snackar om.

Up the RA

2 306 Inlägg
24 juni
#17
Jesper328 skrev:
Spider101 skrev:
Finns de som påstår att de får lägre förbrukning med 98 oktan
Bland annat en person på bränsleupproret
Så mycket så att han tjänar  det på det  ekonomiskt även om 98 oktan kostade 1 kr mer per liter . Enligt honom drog bilen en och en halv deciliter mindre med 98 oktan

Den drog säkert 0.5DL mindre i den personens icke vetenskapligt utförda test.
Sen är ju frågan vilken bränsleförbrukning bilen hade ifrån första början?
2L/milen eller 0.45L/milen?

Oavsett så är det mycket snack i den gruppen av folk som inte vet vad de snackar om.

Beror säkert på bil osv också.

På Cadillacen och 245an upplever jag också att de drar lite mindre på 98 - inte mycket, men tillräckligt för att jämna ut det lite dyrare literpriset. Då är det mätt från pump till pump via Fuelio-appen, på långkörningar (så att körstil inte ska spela in). Men det är gamla förgasarbilar, en modern bil med insprutning är så pass mycket mer optimerad att marginalen lär vara mycket mindre, om det ens blir någon skillnad alls.

Ett exempel på hur missvisande även dokumenterade siffror kan vara när de är tagna ur sitt sammanhang är min 940 - mätt från pump till pump drog den 3.2l/mil första tanken och 2.5 l/mil nästa (på e85). Men då var bilen precis nymappad, och ni kan ju gissa hur körstilen var då... lol Första tanken experimenterade jag också en del med Launch Control. roll
Senast redigerat av Mew (24 juni )


3 160 Inlägg
24 juni
#18
Mycket sanningar från förr som lever än, fast dom inte borde.

Ang E10 i VISSA DIREKTINSPRUTADE BENSINMOTORER så är inte systemet byggt för 10% etanol och kan ta skada i längden. Tex Vissa Toyotamotorer.  Man får kolla vilken motorbeteckning man har.  Tex 1AZ-FSE bör INTE enl Toyota. Finns fler.

Både spridare och högtryckspump handlar det om.

Det är INTE "bara högre förbrukning" eller annat tjafs det handlar om.

Kan man köra E10 ändå? Kanske.....
Den går säkert utmärkt, men hur länge? Vem vet.....

Men Toyota själva (säkert fler biltillverkare)  har en lista på motorer som INTE rekommenderas köra på E10.

Ang InjectionCleaner är det nästan bara Alifatnafta.
Senast redigerat av Mossan1 (24 juni )


Sök