Volkswagen Polo 1.6 TDi, 2010 modell, glödningslampan blinkar och tappar effekt

Amandahon1
28 december 2023 · 2 Inlägg

Hej!
Har länge haft problem med min polo och att glödningslampan lyser och blinkar och att motorn tappar effekt, för att man sedan kan starta om den och allt är som vanligt en stund igen. Detta problem har jag haft i 2 år, varav det strulade något enormt första 6 månaderna för att sedan magiskt funka perfekt i 1 år. Och nu har problemet kommit tillbaka. Extremt konstigt. I vilket fall fick jag nog då jag är rädd för att köra med den längre än inom min ort, och lämnade in den på verkstad.

Det dem nu kommit fram till efter 2 veckor av felsökning är att det är turbon som är trasig. Men känns inte detta konstigt då den gått perfekt i 1 år och varit mycket stark i motorn? En ytterligare fråga är om det är rimligt att det kostar 10 000kr för att byta turbo i enbart arbetstimmar? (En begagnad turbo skulle kosta 4-5k).

Någon som kan råda mig vad jag borde göra? Tror ni det är turbon?

Funderar annars på att sälja hela bilen som den är för det går inte ihop sig att lägga totalt 20k på en bil som kanske är värd 30k…

Tacksam för svar!

Jesper328
28 december 2023 · 2 374 Inlägg

Vilka felkoder fanns lagrade i bilen?
Känner spontant att det är EGR eller wastegateställdon (om det är elektroniskt) som strular.

Svårt att avgöra utan att få felsöka själv, slänger bara ur mig gissningar.
En turbo är ju mekanisk, och går den sönder så lagar den inte sig själv utan det låter snarare som ett elfel.

Senast redigerat av Jesper328 (28 december 2023)

Up the RA
Growe Fri fart för ett fritt folk!
28 december 2023 · 13 746 Inlägg

som sagt felkoder?

min har varit så och där var det bara  wastegaten som var paj..  så har bytt den och allt blev perfekt..   tog bara 12månader för mig att fixa det.. den pajade 2dagar efter bes.  smile


dessutom går det att köpa en helt ny turbo för några tusenlappar på ebay.de
delararna är väldigt billiga till våra bilar pga motorn sitter i massor av olika modeller... smile


men utan felkoder kan vi bara gissa vad problemet är

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
Amandahon1
23 mars · 2 Inlägg

Några månader senare och ett besök på en auktoriserad verkstad och dem kom fram till först: ingenting. Bilen var inne på verkstaden för felsökning och tillslut kom dem fram till att det var en luftslang till turbon som det var hål i, kostade 5000kr att byta denna. Sen insåg dem att bilen ändå inte funkade efter de provkört. Turbon som var trasig! OBS! Den stod inne för felsök i 2 veckor!!! Skulle kosta 20k att byta. Bilen är knappt för 30k så kändes inte försvarbart. Fick sedan tag på min gamla mek som insåg över en dag att det absolut inte va turbon som var trasig, det var däremot en annan luftslang till turbon som va trasig, något som verkstaden borde sett i sin 2 veckor långa felsökning av turbon?? Hur som helst byttes denna. Partikelfiltret var också helt igensatt, verkstaden hade inte upptäckt detta. Bilen var också helt tömd på olja, som jag fyllt på någon månad innan?? Detta påpekades inte heller av verkstaden. Meken rengjorde, bytte slang, och fyllde på olja. Bilen funkade fortfarande inte. Efter vidare kontroll va det tillslut 3/4 spridare som var trasiga. Notera även att den varit inlämnad på mekonomen för felsök 4 gånger, det har alltså tagit över 1 år att för någon att hitta problemet. Tycker dock att en auktoriserad VW verkstad borde ha koll?? Extra roligt att man ignorerat en helt spräckt luftslang och inte kollat partikelfilter och inte sagt att bilen var HELT tom på olja. Beställde dessutom en turbo som jag fick skicka tillbaka eftersom turbon inte alls var trasig. Många vändor har det varit!!! Så om någon har haft liknande problem efter allt annat är kontrollerat, så kan det va värt att kolla spridarna.

husseman
23 mars · 1 594 Inlägg

Hehe, låter som precis allt som kan gå fel har hänt dig. Konstigt att de inte ville byta motorstyrdon oxå..huuu  Att mekonomen missat allt är inte chockande, men man tycker att märkesverkstan borde ha lite mer koll. Men i dagens läge, så e´det datorer o deras felkoder som leder till hur man löser saker. Byta delar o fort ska det gå. Istället för att göra en riktig felsökning...som kostar eftersom priserna e´ i trädtopparna på arbetstid. Ibland e´det galet att lägga tid på att riktigt felsöka en komponent - då grejen kostar som 20 min felsökning. Man chansar o byter. Funkar det så blir alla glada, funkar det inte så får kunden ännu en onödig del på sin faktura. Tyvärr funkar det så på många verkstäder idag.

mvh/husse

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang