Allmänt farliga lastbilsförare?

Presidento Of World
4 februari · 3 329 Inlägg

Igårkväll (17-18) åkte jag med min familj grabb på 6 och fru på en 90 motorväg som blir 1-1 i ca 800meter.

Jag ligger i stadiga 94 på farthållaren när jag ser en lastbil blinka med hellljusen för att..det går för sakta? Jag kan inte flytta på mig ca 500 meter kvar tills det blir 2 filigt igen ligger han i röven och blinkar för kung och fosterland samt hänger på tutan varpå grabben blir rädd samt frun.. jag signalerar med varningsblinkers att denne skall lugna ner sig var på han fortsätter?

Ok.. nu blir det 2 fil motorväg där han kan passera men då slänger han sig i höger bakom mig och fortsätter med samma beteende till och med värre lägger sig mellan båda filerna som att han vill preja oss?

Vad i helvete har hänt med lastbilsförarna? Just denna var väldigt aggressiv ev påverkad men jag tycker mig se mycket mer sånt bland dessa. Brukar ju vara dom som hela jävla tiden klagar på alla bilister hela tiden.

Jag har självklart polisanmält detta, hade gärna följt efter om jag suttit själv i bilen men man får tänka ett steg till när man har familj i bilen så jag drog på men jag såg bakåt att han fortsatte blinka på andra bilister och då har den motorvägen hunnit bli 110 väg.

Jag vet att jag trampar på en öm tå här då många av er just lastbilschaufförer men diskutera kan vi, varför i helvete är många av er så aggressiva? Desamma gäller vid halka eller snö då minsann ska det ligga så nära det går.

Jag fattar, tidspress men är det inte bättre att komma fram helskinnad än inte alls och ev förstöra livet för andra?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
MrHyde
4 februari · 654 Inlägg

Presidento skrev:
Igårkväll (17-18) åkte jag med min familj grabb på 6 och fru på en 90 motorväg som blir 1-1 i ca 800meter.

Jag ligger i stadiga 94 på farthållaren när jag ser en lastbil blinka med hellljusen för att..det går för sakta? Jag kan inte flytta på mig ca 500 meter kvar tills det blir 2 filigt igen ligger han i röven och blinkar för kung och fosterland samt hänger på tutan varpå grabben blir rädd samt frun.. jag signalerar med varningsblinkers att denne skall lugna ner sig var på han fortsätter?

Ok.. nu blir det 2 fil motorväg där han kan passera men då slänger han sig i höger bakom mig och fortsätter med samma beteende till och med värre lägger sig mellan båda filerna som att han vill preja oss?

Vad i helvete har hänt med lastbilsförarna? Just denna var väldigt aggressiv ev påverkad men jag tycker mig se mycket mer sånt bland dessa. Brukar ju vara dom som hela jävla tiden klagar på alla bilister hela tiden.

Jag har självklart polisanmält detta, hade gärna följt efter om jag suttit själv i bilen men man får tänka ett steg till när man har familj i bilen så jag drog på men jag såg bakåt att han fortsatte blinka på andra bilister och då har den motorvägen hunnit bli 110 väg.

Jag vet att jag trampar på en öm tå här då många av er just lastbilschaufförer men diskutera kan vi, varför i helvete är många av er så aggressiva? Desamma gäller vid halka eller snö då minsann ska det ligga så nära det går.

Jag fattar, tidspress men är det inte bättre att komma fram helskinnad än inte alls och ev förstöra livet för andra?

Min första fråga måste bli; var det en svenskreggad lastbil?

Men ja, jag tycker att lastbilsförare i allmänhet börjar bli helt annorlunda mot vad dom var för 5-10 år sedan. Många åker utan lyse, vissa med bara parkeringsljus. Många kör för fort, även svenska bilar. Men just avståndet har jag riktigt svårt för, eftersom just inbromsning är en del av vad man lär sig när man tar C-kort. Ligger min farthållare på 85 på en 80-väg så finns det ingen mening med att komma ikapp och ligga skitnära bakom. Men såklart, de chaufförerna tänker säkert att det bara är jag som skadas och inte dom..

Sen ska man också tillägga att personbilsförare har blivit mer och mer idiotiska mot lastbilar. Dundrar om PRECIS när det går ihop igen på vajerväg, eller den klassiska ligga 1 meter bakom lastbilen och köra lite tailgating så chauffören inte har en aning om att bilen ens är där.

Tycker det bara finns mottrafikanter nuförtiden, medtrafikanter är extremt sällsynta..

Live long, and prosper.
Presidento Of World
4 februari · 3 329 Inlägg

MrHyde skrev:

Presidento skrev:
Igårkväll (17-18) åkte jag med min familj grabb på 6 och fru på en 90 motorväg som blir 1-1 i ca 800meter.

Jag ligger i stadiga 94 på farthållaren när jag ser en lastbil blinka med hellljusen för att..det går för sakta? Jag kan inte flytta på mig ca 500 meter kvar tills det blir 2 filigt igen ligger han i röven och blinkar för kung och fosterland samt hänger på tutan varpå grabben blir rädd samt frun.. jag signalerar med varningsblinkers att denne skall lugna ner sig var på han fortsätter?

Ok.. nu blir det 2 fil motorväg där han kan passera men då slänger han sig i höger bakom mig och fortsätter med samma beteende till och med värre lägger sig mellan båda filerna som att han vill preja oss?

Vad i helvete har hänt med lastbilsförarna? Just denna var väldigt aggressiv ev påverkad men jag tycker mig se mycket mer sånt bland dessa. Brukar ju vara dom som hela jävla tiden klagar på alla bilister hela tiden.

Jag har självklart polisanmält detta, hade gärna följt efter om jag suttit själv i bilen men man får tänka ett steg till när man har familj i bilen så jag drog på men jag såg bakåt att han fortsatte blinka på andra bilister och då har den motorvägen hunnit bli 110 väg.

Jag vet att jag trampar på en öm tå här då många av er just lastbilschaufförer men diskutera kan vi, varför i helvete är många av er så aggressiva? Desamma gäller vid halka eller snö då minsann ska det ligga så nära det går.

Jag fattar, tidspress men är det inte bättre att komma fram helskinnad än inte alls och ev förstöra livet för andra?

Min första fråga måste bli; var det en svenskreggad lastbil?

Men ja, jag tycker att lastbilsförare i allmänhet börjar bli helt annorlunda mot vad dom var för 5-10 år sedan. Många åker utan lyse, vissa med bara parkeringsljus. Många kör för fort, även svenska bilar. Men just avståndet har jag riktigt svårt för, eftersom just inbromsning är en del av vad man lär sig när man tar C-kort. Ligger min farthållare på 85 på en 80-väg så finns det ingen mening med att komma ikapp och ligga skitnära bakom. Men såklart, de chaufförerna tänker säkert att det bara är jag som skadas och inte dom..

Sen ska man också tillägga att personbilsförare har blivit mer och mer idiotiska mot lastbilar. Dundrar om PRECIS när det går ihop igen på vajerväg, eller den klassiska ligga 1 meter bakom lastbilen och köra lite tailgating så chauffören inte har en aning om att bilen ens är där.

Tycker det bara finns mottrafikanter nuförtiden, medtrafikanter är extremt sällsynta..

Självklart är många bilister röt ägg med ingen snack om den saken.

Lastbilen var svenskreggad och stod på någon micro åker i södra Sverige (vi befann oss o södra värmland)

Men som du är inne på, dom sitter väl säkert och skiter I bilisten, full medveten om att alla inte är så.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
MrHyde
4 februari · 654 Inlägg

Presidento skrev:

MrHyde skrev:

Presidento skrev:
Igårkväll (17-18) åkte jag med min familj grabb på 6 och fru på en 90 motorväg som blir 1-1 i ca 800meter.

Jag ligger i stadiga 94 på farthållaren när jag ser en lastbil blinka med hellljusen för att..det går för sakta? Jag kan inte flytta på mig ca 500 meter kvar tills det blir 2 filigt igen ligger han i röven och blinkar för kung och fosterland samt hänger på tutan varpå grabben blir rädd samt frun.. jag signalerar med varningsblinkers att denne skall lugna ner sig var på han fortsätter?

Ok.. nu blir det 2 fil motorväg där han kan passera men då slänger han sig i höger bakom mig och fortsätter med samma beteende till och med värre lägger sig mellan båda filerna som att han vill preja oss?

Vad i helvete har hänt med lastbilsförarna? Just denna var väldigt aggressiv ev påverkad men jag tycker mig se mycket mer sånt bland dessa. Brukar ju vara dom som hela jävla tiden klagar på alla bilister hela tiden.

Jag har självklart polisanmält detta, hade gärna följt efter om jag suttit själv i bilen men man får tänka ett steg till när man har familj i bilen så jag drog på men jag såg bakåt att han fortsatte blinka på andra bilister och då har den motorvägen hunnit bli 110 väg.

Jag vet att jag trampar på en öm tå här då många av er just lastbilschaufförer men diskutera kan vi, varför i helvete är många av er så aggressiva? Desamma gäller vid halka eller snö då minsann ska det ligga så nära det går.

Jag fattar, tidspress men är det inte bättre att komma fram helskinnad än inte alls och ev förstöra livet för andra?

Min första fråga måste bli; var det en svenskreggad lastbil?

Men ja, jag tycker att lastbilsförare i allmänhet börjar bli helt annorlunda mot vad dom var för 5-10 år sedan. Många åker utan lyse, vissa med bara parkeringsljus. Många kör för fort, även svenska bilar. Men just avståndet har jag riktigt svårt för, eftersom just inbromsning är en del av vad man lär sig när man tar C-kort. Ligger min farthållare på 85 på en 80-väg så finns det ingen mening med att komma ikapp och ligga skitnära bakom. Men såklart, de chaufförerna tänker säkert att det bara är jag som skadas och inte dom..

Sen ska man också tillägga att personbilsförare har blivit mer och mer idiotiska mot lastbilar. Dundrar om PRECIS när det går ihop igen på vajerväg, eller den klassiska ligga 1 meter bakom lastbilen och köra lite tailgating så chauffören inte har en aning om att bilen ens är där.

Tycker det bara finns mottrafikanter nuförtiden, medtrafikanter är extremt sällsynta..

Självklart är många bilister röt ägg med ingen snack om den saken.

Lastbilen var svenskreggad och stod på någon micro åker i södra Sverige (vi befann oss o södra värmland)

Men som du är inne på, dom sitter väl säkert och skiter I bilisten, full medveten om att alla inte är så.

Dagens samhälle tyvärr, bara JAG JAG JAG som räknas. Egoismen flödar, och späs på av sociala medier.

Live long, and prosper.
zemet
5 februari · 4 041 Inlägg

Det var inte så att han försökte signalera till dig att du inte hade bakljusen tända tex?

Jag har flera gånger kört ikapp bilar som ligger i 70 på en 90 väg för att dom inget ser antagligen.
Släckta bakljus.

Blinkar med helljus flera ggr så dom skall fatta.
Ibland får man ett finger tillbaka, ibland verkar dom inte ens märkt att man blinkade....

Senast redigerat av zemet (5 februari )

Tesla Model S P85D "LingonExpressen" (2015)
Presidento Of World
5 februari · 3 329 Inlägg

zemet skrev:
Det var inte så att han försökte signalera till dig att du inte hade bakljusen tända tex?

Jag har flera gånger kört ikapp bilar som ligger i 70 på en 90 väg för att dom inget ser antagligen.
Släckta bakljus.

Blinkar med helljus flera ggr så dom skall fatta.
Ibland får man ett finger tillbaka, ibland verkar dom inte ens märkt att man blinkade....

Nope, kör alltid med halvljus/bakljus. Det var min tanke med först men dubbelkollade idag så faktiskt allt lyser och det gör det. Bilen brukar även varna när det inte lyser hehe.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
spillolja
5 februari · 4 026 Inlägg

Varje gång jag är i Norge och kör på en 80 väg ska alltid minst en långtradare köra om en

Renault går sönder ibland men går oftast att laga
Renault Clio II "Pundarburk Grand Luxe" (2000)
trubbelturbo
5 februari · 1 460 Inlägg

Alla lastbilar är spärrade till 90km/h (vissa 89km/h). Så om föraren kom ikapp dig när du körde i 94km/h så har vi inte bara med fortkörning att göra, utan även manipulerad fartbegränsare och färdskrivare, ganska allvarlig brottslighet med andra ord.

Lite konfrontativ fråga, men, du hade inte tidigare kört om för att sedan sakta ner igen? Försöker bara förstå vad som kan trigga ett sånt här beteende...

I övrigt så håller jag med om det MrHyde är inne på. Nämligen att alla kör som krattor i dagens läge. Bilister har i regel noll koll på sin omgivning, man tänker bara på sig själv och ser knappt längre än där motorhuven slutar. Busschaufförer tror att de har förtur i alla situationer och otroligt många
lastbilschaufförer är otroligt aggressiva och "bufflar" sig fram, samtidigt som man känner att man är lite viktigare än övriga trafikanter.

Ska tilläggas att jag själv är lastbilschaufför och vi kan i många lägen inte följa alla trafikregler till punkt och pricka för att kunna utföra vårt jobb. Vintertid vill man inte gärna stanna för då kanske man inte kommer i rullning igen, vilket kan leda till att man kör ut väl nära framför någon även om man har väjningsplikt. I uppförsbackar måste vi ha farten med oss för att ta oss upp. Ibland kanske man måste ligga mitt i vägen eller i fel fil för att klara en kurva, för att ta några exempel.

Nämnda tidspress är ett gissel. Om man har bråttom någon gång ibland har nog ingen påverkan, men många är alltid stressade, vilket nog kan leda till att det "rinner över" tyvärr. Vi har ett helt sjukt regelverk att förhålla oss till, det är inte vi själva som planerar våra körningar men det är vi som får ta konsekvenserna i form av böter och indragna körkort.

Och det där med svenska/utländska chaufförer kan vi lägga ner. Många utländska kör med fina bilar, ordning och reda, lugnt och fokuserat medan många svenskar täcker halva vindrutan med poppys och bränner på i 90 med ögonen ner i telefonen.

Och att svensk bil = svensk förare är inte korrekt. Oerhört många åkerier i Sverige äger 40 lastbilar men har inga anställda. Samtliga chaufförer i dessa åkerier är inte svenska, och är "egenföretagare i bemanningsbranschen".

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
Hybrid_ Forum- och sitemoderator
5 februari · 17 486 Inlägg

Jag sätter farthållaren på 90km/h på morgonen (Gristrött och mörkt) till jobbet. Ca 87km/h enligt gps. Känns som de kör i cirka 83-84? Hem går det i expressfart så totalt en bra medelhastighet big_smile

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!
Presidento Of World
5 februari · 3 329 Inlägg

trubbelturbo skrev:
Alla lastbilar är spärrade till 90km/h (vissa 89km/h). Så om föraren kom ikapp dig när du körde i 94km/h så har vi inte bara med fortkörning att göra, utan även manipulerad fartbegränsare och färdskrivare, ganska allvarlig brottslighet med andra ord.

Lite konfrontativ fråga, men, du hade inte tidigare kört om för att sedan sakta ner igen? Försöker bara förstå vad som kan trigga ett sånt här beteende...

I övrigt så håller jag med om det MrHyde är inne på. Nämligen att alla kör som krattor i dagens läge. Bilister har i regel noll koll på sin omgivning, man tänker bara på sig själv och ser knappt längre än där motorhuven slutar. Busschaufförer tror att de har förtur i alla situationer och otroligt många
lastbilschaufförer är otroligt aggressiva och "bufflar" sig fram, samtidigt som man känner att man är lite viktigare än övriga trafikanter.

Ska tilläggas att jag själv är lastbilschaufför och vi kan i många lägen inte följa alla trafikregler till punkt och pricka för att kunna utföra vårt jobb. Vintertid vill man inte gärna stanna för då kanske man inte kommer i rullning igen, vilket kan leda till att man kör ut väl nära framför någon även om man har väjningsplikt. I uppförsbackar måste vi ha farten med oss för att ta oss upp. Ibland kanske man måste ligga mitt i vägen eller i fel fil för att klara en kurva, för att ta några exempel.

Nämnda tidspress är ett gissel. Om man har bråttom någon gång ibland har nog ingen påverkan, men många är alltid stressade, vilket nog kan leda till att det "rinner över" tyvärr. Vi har ett helt sjukt regelverk att förhålla oss till, det är inte vi själva som planerar våra körningar men det är vi som får ta konsekvenserna i form av böter och indragna körkort.

Och det där med svenska/utländska chaufförer kan vi lägga ner. Många utländska kör med fina bilar, ordning och reda, lugnt och fokuserat medan många svenskar täcker halva vindrutan med poppys och bränner på i 90 med ögonen ner i telefonen.

Och att svensk bil = svensk förare är inte korrekt. Oerhört många åkerier i Sverige äger 40 lastbilar men har inga anställda. Samtliga chaufförer i dessa åkerier är inte svenska, och är "egenföretagare i bemanningsbranschen".

Nej hade inte kört om, han kom ikapp mig var nästan ensam på vägen fram till den korta biten på 1-1, min mätare kanske visar fel men tänker att 94 bör vara runt 90? Bilen är en -17 med rätt däck osv men ska för sakens skulle koppla upp en GPS för att kolla ändå smile

Spännande och se om det leder till något eller om det läggs ner som allt annat..

Det behövs nog hårdare kontroller på lastbilarna framför allt på kanske hastighetsmanipulering?

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
trubbelturbo
5 februari · 1 460 Inlägg

Hybrid_ skrev:
Jag sätter farthållaren på 90km/h på morgonen (Gristrött och mörkt) till jobbet. Ca 87km/h enligt gps. Känns som de kör i cirka 83-84? Hem går det i expressfart så totalt en bra medelhastighet big_smile

Jag har inte fått någon förklaring till varför, men nästan alla lastbilar med släp körs i 83km/h. Gissar att det är någon felmarginal som polisen har satt när det ska skrivas fortkörningsböter. (hastighet registreras i färdskrivaren och kan leda till böter upp till 28 dagar i efterhand om man blir stoppad i en vägkontroll) smile

Presidento skrev:

trubbelturbo skrev:
Alla lastbilar är spärrade till 90km/h (vissa 89km/h). Så om föraren kom ikapp dig när du körde i 94km/h så har vi inte bara med fortkörning att göra, utan även manipulerad fartbegränsare och färdskrivare, ganska allvarlig brottslighet med andra ord.

Lite konfrontativ fråga, men, du hade inte tidigare kört om för att sedan sakta ner igen? Försöker bara förstå vad som kan trigga ett sånt här beteende...

I övrigt så håller jag med om det MrHyde är inne på. Nämligen att alla kör som krattor i dagens läge. Bilister har i regel noll koll på sin omgivning, man tänker bara på sig själv och ser knappt längre än där motorhuven slutar. Busschaufförer tror att de har förtur i alla situationer och otroligt många
lastbilschaufförer är otroligt aggressiva och "bufflar" sig fram, samtidigt som man känner att man är lite viktigare än övriga trafikanter.

Ska tilläggas att jag själv är lastbilschaufför och vi kan i många lägen inte följa alla trafikregler till punkt och pricka för att kunna utföra vårt jobb. Vintertid vill man inte gärna stanna för då kanske man inte kommer i rullning igen, vilket kan leda till att man kör ut väl nära framför någon även om man har väjningsplikt. I uppförsbackar måste vi ha farten med oss för att ta oss upp. Ibland kanske man måste ligga mitt i vägen eller i fel fil för att klara en kurva, för att ta några exempel.

Nämnda tidspress är ett gissel. Om man har bråttom någon gång ibland har nog ingen påverkan, men många är alltid stressade, vilket nog kan leda till att det "rinner över" tyvärr. Vi har ett helt sjukt regelverk att förhålla oss till, det är inte vi själva som planerar våra körningar men det är vi som får ta konsekvenserna i form av böter och indragna körkort.

Och det där med svenska/utländska chaufförer kan vi lägga ner. Många utländska kör med fina bilar, ordning och reda, lugnt och fokuserat medan många svenskar täcker halva vindrutan med poppys och bränner på i 90 med ögonen ner i telefonen.

Och att svensk bil = svensk förare är inte korrekt. Oerhört många åkerier i Sverige äger 40 lastbilar men har inga anställda. Samtliga chaufförer i dessa åkerier är inte svenska, och är "egenföretagare i bemanningsbranschen".

Nej hade inte kört om, han kom ikapp mig var nästan ensam på vägen fram till den korta biten på 1-1, min mätare kanske visar fel men tänker att 94 bör vara runt 90? Bilen är en -17 med rätt däck osv men ska för sakens skulle koppla upp en GPS för att kolla ändå smile

Spännande och se om det leder till något eller om det läggs ner som allt annat..

Det behövs nog hårdare kontroller på lastbilarna framför allt på kanske hastighetsmanipulering?

Jag har kört lastbil sedan 2017 och bara blivit kontrollerad 2ggr under denna tiden, min kollega blev stoppad i våras och det var första gången på 15år sa han, så ja, det skulle inte skada om mer resurser lades på kontroller. Även om det inte är någon angenäm upplevelse när det väl händer... big_smile

I övrigt hade jag gärna sett fler, civila, poliser ute i trafiken med fokus på dåligt beteende (kort avstånd, mobiltelefonanvändande och aggressiv körning). Inte bara laser och alkoholtester.

Offensiv inkompetens är bästa försvar.
MrHyde
5 februari · 654 Inlägg

trubbelturbo skrev:
I övrigt hade jag gärna sett fler, civila, poliser ute i trafiken med fokus på dåligt beteende (kort avstånd, mobiltelefonanvändande och aggressiv körning). Inte bara laser och alkoholtester.

Du har så rätt, är det något vi behöver så är det just precis det! Fler trafikpoliser överlag, men även mycket mer civila bilar. Jag vet inte om det är min dåliga uppmärksamhetsförmåga(no pun intended), men jag upplever att det är väldigt sällan man ser en civilbil nuförtiden. Har dom blivit färre kanske?

Live long, and prosper.
Janneutanb
6 februari · 7 271 Inlägg

Tyvärr är folk bara mera stressade och mera hjärndöda än tidigare och det känns som att det bara blir värre ju längre tiden går.

Kommer du inte på nån anledning till varför han gjorde på det så glöm det bara och gå vidare med livet.
Han var en idiot helt enkelt.

Jag kör specialtransporter i Usa och nog för att många svenskar kan vara puckade men jag hoppas för allt i världen att dom inte blir som amerikaner. Dom tar idioti till en ny nivå, långt ifrån den sämsta svenska chauffören.
Gäller både privatpersoner och yrkeschaufförer tyvärr.

granadadr
6 februari · 7 290 Inlägg

OFTA jag ser dåligt beteende av långtradare,, gärna preja en,, jag kör MKT biltrailer och husvagn,, och antingen trycker dem undan en,, prejar eller så går in 1 meter framför bilen,, helt sjukt beteende,, har dashcam så endel finns så klart på film,, minns en gång på en påfart,, han bara tryckte sig ut på huvudled,, visst han har tungt lass,, men att sakta ner 10 km å sen åka in bakom mig är det såååå svårt?? tutade gjorde faanskapet med

Ford Granada 2,8i "Turbo edition" (1985)
Ford Mondeo 2,2 Sport edition "Semesterbilen" (2010)
Ford Granada "COSWORTH" (1978)
MrHyde
6 februari · 654 Inlägg

Janneutanb skrev:
Jag kör specialtransporter i Usa och nog för att många svenskar kan vara puckade men jag hoppas för allt i världen att dom inte blir som amerikaner. Dom tar idioti till en ny nivå, långt ifrån den sämsta svenska chauffören.
Gäller både privatpersoner och yrkeschaufförer tyvärr.

Det här var ju faktiskt väldigt intressant! Man har ju sett mängder av dashcams från staterna men jag har aldrig hört från någon som upplevt båda länderna.
Det är alltså nästan så illa som man ser på dashcams? Skiljer sig trafikregler mycket från delstat till delstat? För körkortsåldern skiljer sig beroende på delstat om jag fattat det rätt?

Live long, and prosper.
Growe Fri fart för ett fritt folk!
6 februari · 13 746 Inlägg

MrHyde skrev:

trubbelturbo skrev:
I övrigt hade jag gärna sett fler, civila, poliser ute i trafiken med fokus på dåligt beteende (kort avstånd, mobiltelefonanvändande och aggressiv körning). Inte bara laser och alkoholtester.

Du har så rätt, är det något vi behöver så är det just precis det! Fler trafikpoliser överlag, men även mycket mer civila bilar. Jag vet inte om det är min dåliga uppmärksamhetsförmåga(no pun intended), men jag upplever att det är väldigt sällan man ser en civilbil nuförtiden. Har dom blivit färre kanske?

civila trafikpoliser finns i mängder men dom jagar bara fortkörare..   här i örebro tar det under 30min att hitta dom för dom har sina standard ställen där står dom med lasern och försöker sätta fast folk som kör förfort på 70sträckor där det är 70 i onödan och förstör hela trafikrytmen..  där står dom och jagar bilar..  hela dagarna i ända   

skulle dom mot förmodan leta fortkörrare när dom själa kör så är det motorvägen genom stan dom letar.. 


dom försöker helt enkelkt inte att få ordning på dåligt betende som är betydligt mycket farligare än att folk kör fort..

Kör fort så hinner inget hända...
Volkswagen Polo 1.6Tdi "Biloptimering i Sverige" (2010)
Seat Arosa (1999)
MrHyde
6 februari · 654 Inlägg

Growe skrev:

MrHyde skrev:

trubbelturbo skrev:
I övrigt hade jag gärna sett fler, civila, poliser ute i trafiken med fokus på dåligt beteende (kort avstånd, mobiltelefonanvändande och aggressiv körning). Inte bara laser och alkoholtester.

Du har så rätt, är det något vi behöver så är det just precis det! Fler trafikpoliser överlag, men även mycket mer civila bilar. Jag vet inte om det är min dåliga uppmärksamhetsförmåga(no pun intended), men jag upplever att det är väldigt sällan man ser en civilbil nuförtiden. Har dom blivit färre kanske?

civila trafikpoliser finns i mängder men dom jagar bara fortkörare..   här i örebro tar det under 30min att hitta dom för dom har sina standard ställen där står dom med lasern och försöker sätta fast folk som kör förfort på 70sträckor där det är 70 i onödan och förstör hela trafikrytmen..  där står dom och jagar bilar..  hela dagarna i ända   

skulle dom mot förmodan leta fortkörrare när dom själa kör så är det motorvägen genom stan dom letar.. 


dom försöker helt enkelkt inte att få ordning på dåligt betende som är betydligt mycket farligare än att folk kör fort..

Det är ju synd att dom agerar så, här i Gästrikland är det aldrig civila som kör fartkontroller, det är bara målade bilar.
Oavsett så skulle det behövas mer patrullerande polisbilar på vägarna, målade som civila. Både i avskräckande syfte och får att få stopp på vårdslöst och aggressivt beteende.

Live long, and prosper.
Janneutanb
6 februari · 7 271 Inlägg

MrHyde skrev:

Janneutanb skrev:
Jag kör specialtransporter i Usa och nog för att många svenskar kan vara puckade men jag hoppas för allt i världen att dom inte blir som amerikaner. Dom tar idioti till en ny nivå, långt ifrån den sämsta svenska chauffören.
Gäller både privatpersoner och yrkeschaufförer tyvärr.

Det här var ju faktiskt väldigt intressant! Man har ju sett mängder av dashcams från staterna men jag har aldrig hört från någon som upplevt båda länderna.
Det är alltså nästan så illa som man ser på dashcams? Skiljer sig trafikregler mycket från delstat till delstat? För körkortsåldern skiljer sig beroende på delstat om jag fattat det rätt?

Iallafall här i södra Kalifornien så är dom så illa.
Tänk dig världens mest egoistiska människa med en lika aggressiv körstil som en bajsnödig taxichaufför som enbart tittar dit den åker för stunden.
Så kör 95% av alla på vägarna här borta.

"Oj här är min avfart"
*korsar 3-4 filer utan att bry sig eller sig se för utan blinkers för att precis hinna på avfarten innan dom kör rätt in i stolpen eller refugen som skiljer motorväg och avfart.*

Jag kan köra inne i stan, 35m lång, 5m bred med följebilar osv trots det ska folk tuta för att det tar för lång tid i en sväng eller försöka köra om på insidan.

Tror inte det har gått en enda dag där jag varit ute på vägen där jag inte sett en olycka med krockade bilar....

Fiesta_Racing Ford fantast
6 februari · 1 607 Inlägg

frågan är var du gjort för att föraren av lastbilen ska köra så? får ju bara reda på din version av händelsen. först och främst bör du mäta upp din hastighetsmätare i bilen då det är norm att dom felar och är godkänt upp till 10% felmarginal. lastbil är det endast godkänt med 1%.

sen om det var nerför eller plan mark detta hände. är det nedför så kanske han ville ha lite medrull för att spara lite bränsle. sen är det väglaget var det bra eller dåligt. halt eller tort.

det finns en grej i lastbilar som heter färdskrivare den mäter hastighet sträcka och tid hela tiden och den måste vara exakt och besiktigas varje år. visar den fel är den inte godkänd. däremot så får din bil fela 10km för lite och ingen kontroll på det.

så min fråga är varför ökade inte du lite till om du kände obehag?

kör lastbil dagligen i Göteborgs området och kan bestämt säja att många som kör personbil är rätt värdelösa. siter i att blinka. kör om för att sen svänga av på nästa avfart. blir sura om man inte släpper in dom på påfarten (fast enligt lag ska dom anpassa farten) kör utan baklyse. kör slalom mellan filerna när det  går försakta. tränga sig före i köer går bra med.

kan kolla lite på svenska dashcams så ser du att svenska trafiken är rena vilda western

det är skitlätt att ta reda på vem det är som kör en lastbil då 99% av alla lastbilar har stora åkerlogotyper på sidorna. många har även nummer på bilarna så det är inga problem att ta reda vem som kört.

mitt projekt http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=260519
spacers.se
katt åt lampa lös i magen
en volvo är som aids när man fått den blir man aldrig av med den
Presidento Of World
6 februari · 3 329 Inlägg

Fiesta_Racing skrev:
frågan är var du gjort för att föraren av lastbilen ska köra så? får ju bara reda på din version av händelsen. först och främst bör du mäta upp din hastighetsmätare i bilen då det är norm att dom felar och är godkänt upp till 10% felmarginal. lastbil är det endast godkänt med 1%.

sen om det var nerför eller plan mark detta hände. är det nedför så kanske han ville ha lite medrull för att spara lite bränsle. sen är det väglaget var det bra eller dåligt. halt eller tort.

det finns en grej i lastbilar som heter färdskrivare den mäter hastighet sträcka och tid hela tiden och den måste vara exakt och besiktigas varje år. visar den fel är den inte godkänd. däremot så får din bil fela 10km för lite och ingen kontroll på det.

så min fråga är varför ökade inte du lite till om du kände obehag?

kör lastbil dagligen i Göteborgs området och kan bestämt säja att många som kör personbil är rätt värdelösa. siter i att blinka. kör om för att sen svänga av på nästa avfart. blir sura om man inte släpper in dom på påfarten (fast enligt lag ska dom anpassa farten) kör utan baklyse. kör slalom mellan filerna när det  går försakta. tränga sig före i köer går bra med.

kan kolla lite på svenska dashcams så ser du att svenska trafiken är rena vilda western

det är skitlätt att ta reda på vem det är som kör en lastbil då 99% av alla lastbilar har stora åkerlogotyper på sidorna. många har även nummer på bilarna så det är inga problem att ta reda vem som kört.

Plan mark torrt som snus, har mätt min mätare idag och vid 94 på farthållare så visar gps 91 så inte helt åt skogen men kunde vara bättre.

Jag kunde ökat till 100 men varför skall jag behöva öka på en 90 sträcka? Dessutom så kunde han köra om direkt det blev två filigt men vägrade och fortsatte sin aggressivitet både mot mig men även andra trafikanter på en motorväg som blev 110.

Fine, om det hade handlat om en sträcka på flera kilometer där det är 1+1 då hade jag kanske kunnat öka för att underlätta eller något men 800 meter ca och det beteendet långt innan det blev 1±1 är bara så onödigt och farligt.

Det finns lixom ingen annan sida jag höll mig på 94 i ca 10km hela den sträckan på motorvägen som är 90 ingen annan irritera sig. Sista 1km kommer lastbilen ikapp och börjar redan då blinka men reagerade inte förän han kom riktigt nära vid 1+1 det var då det blev farligt.

Presidento saknar signatur
Kör:
Golf 1.6 TDI 4MOTION -17
Opel Insignia AT 2.0 CDTI 4x4 OPC -13
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang