Volvo 240 b21a med SUhif6

Lucas0
11 mars · 4 Inlägg

Hej, när jag var ute å körde så bara dog den från ingenstans, han starta och hade tomgång rätt låg men nästan som vanligt men så fort jag gav gas(när den e varm) så orkade den precis hålla igång ca 300-500varv. Nu när den e kall kan den stå på tomgång (precis den ej dör) men dör direkt på gas. Vad e felet? Har bytt allt i förgasaren för ca 1-2 månader sedan. Gått fint tills detta hände igår. Kollat slangar osv men hittar inget fel. Kan väl ej bero på tändning om den har/hade tomgång? Han startade dessutom direkt på första med stargas.

simlar
11 mars · 5 528 Inlägg

Kollat brytarspetsen?
Om brytargapet är för litet så får du svag motor och i vissa fall även låg tomgång.

När brytarspetsen är som mest öppen ska du ha 0,4mm gap.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
Lucas0
11 mars · 4 Inlägg

Får kolla imorgon med ställde in de och byte den för ca 3 månader sen så känns konstigt de bara kommer men de säger inget e omöjligt så hör av mig

Lucas0
12 mars · 4 Inlägg

Nope inget fel på brytarn

simlar
12 mars · 5 528 Inlägg

Rör sig trotteln i förgasaren som den ska?

Har själv aldrig skruvat i SU men Stromberg fungerar ju inte alltför olika.
På en stromberg lyfter inte trotteln om gummimembranet är trasig och man får då varken tillräckligt med soppa eller luft in i motorn för att den ska gå.
Trotteln lyfts av luftflödet.
Gasspjället framför förgasaren är det du vrider på med gasvajern, detta reglerar luftflödet genom förgasaren som i sin tur ska lyfta trotteln.

Jag antar du kollat så ventiltiderna är korrekt?
Det är ju inte ovanligt att dom helt plötsligt kuggar över när kamremmen börjar bli sliten och ingen efterspänt remmen på länge.

Volvo 360 GLT "Rödingen" (1988)
Volkswagen LT31 "Luppen" (1983)
jaka54
13 mars · 5 752 Inlägg

När en motor inte tänder/går så är det tre saker som måste kollas!
1. Finns det gnista på stiften?
2. Kommer soppa in i förbränningsrummen?
3. Finns det luft in i förgasaren?
Finns det de här sakerna så kan inte en förbränningsmotorn säja..."Nej jag vill inte starta"!

Xebers76
13 mars · 2 278 Inlägg

jaka54 skrev:
När en motor inte tänder/går så är det tre saker som måste kollas!
1. Finns det gnista på stiften?
2. Kommer soppa in i förbränningsrummen?
3. Finns det luft in i förgasaren?
Finns det de här sakerna så kan inte en förbränningsmotorn säja..."Nej jag vill inte starta"!

Nu är jag inte den som brukar skriva såhär men jag tycker jag sett detta svaret i fler trådar genom åren. Är det du som skrivit dem också? Det du påstår är inte sant. Finns massa saker som kan förhindra att en motor startar trots att dem saker du nämner finns på plats.

Steff240
13 mars · 1 023 Inlägg

Låter väl som att den inte får ordentligt med bränsle om den går på tomgång men dör vid gaspådrag?

Lucas0
13 mars · 4 Inlägg

Steff240 skrev:
Låter väl som att den inte får ordentligt med bränsle om den går på tomgång men dör vid gaspådrag?

Ja tänkte de med men har kollat pumpen vilket e ok, och igår efter han kom i temp så dog han så väntade ett par minuter sedan när jag starta den gick den som vanligt i 30sek (kunde varva och tomgången normal) men efter 30sek gick den tillbaks till att den dör vi gaspådrag. Timing är ok och ingen kamrem som hoppat

Xebers76
13 mars · 2 278 Inlägg

Haft liknande problem på en Volvo 164. Då var tanken så rostig invändigt att det nästan tog stopp i röret. Räckte för tomgång och lite lätt körning i några kilometer men sen tog det stopp. Kopplade på en båttank från biltema direkt till bensinpumpen för att testa och då funkade han klockrent.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang