Blytillsättning i B20?

Octane
24 juli 2005 · 31 Inlägg

Ska man ha blyersättning i en B20?

Janken Driver
24 juli 2005 · 2 111 Inlägg

körde med min Volvo 142 (B20 motor) i typ ett år på 98oktan. Använde aldrig något tillsatsämne. Den går fortfarande klockrent.
Den motorn har gått ca 14 000. Så för att förtydliga, jag tror inte man ska ha det.

Senast redigerat av Janken (24 juli 2005)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"
Blazter_6
13 januari 2006 · 51 Inlägg

HEjsan! de senare B20 (AQ130D) ska gå att köra på blyfri 95. Den ska ha hårda ventilsäten och lägre kompression (och därmed lägre effekt, 110 hk) samt kamaxel P för bättre vrid på låga varv (förmodligen för att kompensera den lägre kompressionen). Om din motor är renoverad/utbytes är det ju inte säkert att den har rätt ventilsäten även om det står AQ130D på typskylten. Jag hade kört på blyfri 98 + blyersättning alt. blyfri 95 + oktanhöjande blyersättning för säkerhets skull.

Ford probe (1994)
ReLoad
13 januari 2006 · 5 Inlägg

här står d lite... d står inte att d e till b20 men eftersom d sitter b20 i massa 140s så... http://www.140-klubben.org/blyers/index.html    smile

Senast redigerat av ReLoad (13 januari 2006)

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang