Vad är biturbo?

dG IT-Tekniker
19 september 2006 · 144 Inlägg

Med biturbo får man ju alltså upp ett tryck snabbare.. håller sig trycket längre om man kör biturbo med två små turbos än om man hade kört en singel lika stor(liten) turbo?

cheba
19 september 2006 · 96 Inlägg

Sharky skrev:
Dock så kommer tex Golf med en motor med både kompressor och turbo typ gamla Lancia Delta Grupp B.

om jag inte har helt fel tillverkades en gång även Nissan Micra Super Turbo med både kompressor och turbo. samt som du säger Lancia Delta S4 och Golf GT+andra VW med TSI-motorn smile

Volkswagen Polo R WRC "Nr. 1105" (2014)
E30Tompa Rörpulare
19 september 2006 · 1 453 Inlägg

Men är inte detta va man ska undvika alltså dubbel snurra.. hört att supror me enkel turbo e mkt mer eftertraktade pga av att när man kör me dubbla snurror så blir de en lite "pause" i övergången till den andre turbon och de är de man förlorar på i längden! rätta mej om ja har fel om inte så har man ju lärt sig nått nytt:)

Mvh

Hellre omkommen och bortkörd än bortkommen och omkörd:)
"Life is lika a race track, you gotta go round and round..Sure some times you crash and burn but if you don´t make the turn you ain´t never gona learn"
BMW 325im-tech II "M-tech Maddsan" (1989)
BMW E61 m5 (2007)
Chevrolet Impala ss "White trash lowrider" (1964)
Lunnajs Mr
19 september 2006 · 267 Inlägg

nissan 200sx skrev:
Men är inte detta va man ska undvika alltså dubbel snurra.. hört att supror me enkel turbo e mkt mer eftertraktade pga av att när man kör me dubbla snurror så blir de en lite "pause" i övergången till den andre turbon och de är de man förlorar på i längden! rätta mej om ja har fel om inte så har man ju lärt sig nått nytt:)

Mvh

Är det inte bara så att man sätter på en STÖRRE turbo istället för två små på suprorna när man singelkonverterar, så att man kan ladda mer, men förlorar laddtryck på lägre varv?

Mer gas är alltid lagningen eller lösningen.
Hee-Maan
19 september 2006 · 3 113 Inlägg

det är grejjer iaf big_smile

Semper Fi
Chill "Cleant är fint"
10 januari 2008 · 46 Inlägg

Fan jag tror jag börjar fatta detta nu, lyssna på "Sharky" hans teorier verkar vettiga, och han har bra svar på det mesta smile så jag får lita på honom!

Innox Turbocharged
10 januari 2008 · 421 Inlägg
Tonight, tonight the strip's just right
I wanna blow 'em all out of their seats
Calling out around the world, we're going racin' in the street.
V12TwinTurbo
31 oktober 2008 · 5 Inlägg

JapMax skrev:

adnillen skrev:

WoX skrev:

delvis...

men när man har dubbelturbo så får man inte den där turbo smällen i ryggen utan det bara drar och drar och drar...

WoX

Det blir väl större vridmoment vid låga varvtal och mer effekt vid högre varvtal och även bättre gensvar från motorn - antagligen inte samma hugg?

jag ska erkänna att jag är ingen turbo expert men man konverterar ju till singelturbo då man vill ha ett riktigt as. Där man prioriterar toppeffekt o inte "brett register" Och två små turbo börjar ju jobba tidigt men en stor pumpar ju mer än två små.

Twinturbo!smile nu har vi ett tredje namn.. hehe! Jag skulle vilja höra någon kunnig fackman lr skrivet vad alla namnen betyder, tills dess tror jag det bara är namn! Samma skit

Frågan är oxå varför man ska ha två lika stora turbos i en serie? Låter inte logiskt..

dubbla turbo, t ex biturbo där det är lika stora turbos, där får man dubbla effekten av en vanlig turbo, men inte den där sköna turbokicken (Är inte 100% säker dock)

KimVsWorld Mästare
31 oktober 2008 · 2 947 Inlägg

Dagens bump.

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
Minitaylor Killen med idéer.
31 oktober 2008 · 193 Inlägg

Är inte biturbo när ena turbon börjar att ladda upp trycket,, o sedan överför till den andra? Som på Supra TT orginal

- True to the Source -
KimVsWorld Mästare
31 oktober 2008 · 2 947 Inlägg

Minitaylor skrev:
Är inte biturbo när ena turbon börjar att ladda upp trycket,, o sedan överför till den andra? Som på Supra TT orginal

Jo.

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
Bostrom RS
31 oktober 2008 · 886 Inlägg

Biturbo = dubbelturbo.

Focus RS
Minitaylor Killen med idéer.
31 oktober 2008 · 193 Inlägg

KimVsWorld skrev:

Minitaylor skrev:
Är inte biturbo när ena turbon börjar att ladda upp trycket,, o sedan överför till den andra? Som på Supra TT orginal

Jo.

Skönt att man får ha rätt ibland wink

- True to the Source -
Eisenhut
1 november 2008 · 1 827 Inlägg

Minitaylor skrev:

KimVsWorld skrev:

Minitaylor skrev:
Är inte biturbo när ena turbon börjar att ladda upp trycket,, o sedan överför till den andra? Som på Supra TT orginal

Jo.

Skönt att man får ha rätt ibland wink

Fast ändå fel. wink

Eftersom du har lika stora turbos till 3 cyl till varje så blir det inte så. Anledningen till ketcupeffekten i Singelsupror beror oftast på jakten på effekt och bristen på pengar, dvs att man använder stoora sega aggregat som kräver mycket luft att få igång. Med rätt turbo får du samma jämna kurva även med en singel.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two
racefan
1 november 2008 · 1 059 Inlägg

audis 2,7 heter biturbo o en turbo på 3 cyl ,v6 så det vill säga lika stora turbos.
Kärt barn har många namn.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
Minitaylor Killen med idéer.
1 november 2008 · 193 Inlägg

Eisenhut skrev:

Minitaylor skrev:

KimVsWorld skrev:

Jo.

Skönt att man får ha rätt ibland wink

Fast ändå fel. wink

Eftersom du har lika stora turbos till 3 cyl till varje så blir det inte så. Anledningen till ketcupeffekten i Singelsupror beror oftast på jakten på effekt och bristen på pengar, dvs att man använder stoora sega aggregat som kräver mycket luft att få igång. Med rätt turbo får du samma jämna kurva även med en singel.

Äh...Toyota Supra har visst så att det bara är en turbo som får all laddtryck i början, Sedan (vid ett visst vartal) så öppnas ett spjäll som släpper in laddtryck till den andra turbon..Gogo Wikipedia is Your Friend!

- True to the Source -
KimVsWorld Mästare
1 november 2008 · 2 947 Inlägg

racefan skrev:
audis 2,7 heter biturbo o en turbo på 3 cyl ,v6 så det vill säga lika stora turbos.
Kärt barn har många namn.

Sen beror det ju på hur man monterar dem som sagt. Gik-turbo har någon förklarning på det i sin .pdf -fil har jag för mej. Förresten var det du och din Audi som var med i Bilsport idag? big_smile

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
racefan
1 november 2008 · 1 059 Inlägg

fast alla v motorer har ju lika volym på varje sida så 2 lika agg måste ju va optimalt .verkar bli konstig gång i motorn annars eller?
jo det va min s2 som är med:)

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info
Mitsubishi evo Vll "Racefan.se" (2002)
camaro67 Meister
1 november 2008 · 6 763 Inlägg

Ordet bi är ett latinskt ord som betyder två. Alltså tvåturbo = dubbelturbo = TwinTurbo big_smile

Nissan 200sx S14a "LS2" (1999)
Chevrolet Camaro "LS2-T56" (1967)
KimVsWorld Mästare
1 november 2008 · 2 947 Inlägg

camaro67 skrev:
Ordet bi är ett latinskt ord som betyder två. Alltså tvåturbo = dubbelturbo = TwinTurbo big_smile

Twin Turbo är två separat monterade Turbos medan BiTurbo är tvåstegs-turbo en Turbo efter en annan, någon som säger emot? wink roll

Senast redigerat av KimVsWorld(Idag 22:03:00)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang