2327
Sök

Tillåten däckbredd?

Intresserad :p
3 Inlägg
22 februari 2007
Trådstartare
Dax för det kostsamma att köpa nya däck. Har nu 15", 185 bredd och 70 i profil. På min volvo 740 från -88. Men är bra sugen på att slänga på bredare däck med större tum. 16 eller 17 värkar int helt fel.

Det jag blir fundersam är just bredden på däcken. Vill ha 205 i bredd. Lagligt sätt? Vad blir det då. Eller är det inga problem.?

Har suttit och letat nu i att par dagar på näten om tillåtna bredder och liknade. Men hittar tyvärr inge av värde.

Är väldigt tacksam för all respons.
Senast redigerat av ScaniaV8 (22 februari 2007)

:/ Efterlyses!! Manualen till killar. För jag förstår inte vad du håller på med :/

Colaberoende
1 219 Inlägg
22 februari 2007
Vet ju inte vad du har för bil men kolla andras bilar på Garaget och se vad dom har.
Bredden på däcket kvittar, Rulldiametern ska vara densamma som med orginaldäcken på (eller väldigt lik)

Sedan är det ju vad du får plats med i hjulhusen.

/Ena

118 Inlägg
22 februari 2007
tror att det är att du kan ha hur bredda däck som helst bara dom inte går utanför skärmarna

ingen aning
687 Inlägg
22 februari 2007
thure523 skrev:
tror att det är att du kan ha hur bredda däck som helst bara dom inte går utanför skärmarna

nej det får dom inte men kolla gärna in pontiacen hur det är där..
den SLIPPER genom besiktningen..

även zebran har sina fläckar

Intresserad :p
3 Inlägg
22 februari 2007
Trådstartare
Tummes skrev:
För var dom hårda på bredden men nu så får inte fälgarna peta utan för skärmkanten för jag har 215 i bredd och dom sa ingen ting på bilprovningen bara att det här såg bra ut

Så åk och köp fälgar med 205 bredd det är inga problem

Okej. tack för inlägget. Har haft så mkt tjafs med bilen senaste veckorna så lika bra att frga folk som kan mer än jag själv. Så lär jag mej någe nytt oxå.

:/ Efterlyses!! Manualen till killar. För jag förstår inte vad du håller på med :/

185 Inlägg
22 februari 2007
Jag läste förut att det va ok med vilken storlek som helst, bara det gick att köra med fullt rattutslag. Så alla tum storlekar mm e tillåtet nu.

http://www.garaget.org/gallery/archive/31209/11896/31209-55671.jpg
Senast redigerat av micke777 (22 februari 2007)

23 Inlägg
23 februari 2007
Jag hade MIM Juventus på min 740 och dom är ju 8" breda och på dom satt det 225/45/16 och det var ingen som sa något om det varken på SPB eller Polisen....

250 Inlägg
25 februari 2007
Det viktiga är att de inte tar emot i hjulhus mm, man inte förrändrar spårvidden (ET) mer än max 15mm, inte sticker utanför skärmarna samt behåller rullningsomkretsen (+-5%)
Inom dessa ramar får du sedan göra som du vill med bredd och fälg dimension.

Sök