1962
Sök

problem med 93viggen

20 Inlägg
24 februari 2007
Trådstartare
hade tänkt att köpa mig en viggen om ett par månader. o en polare till mig sa att framvagnen kunde vika sig på dom, att de tysligen var samma framvagn som på en vanlig 900 är de så? o kan man på nåt sätt stabilisera de? funkar de vanliga fjäderbenstag eller annat???

en gång när det var mörk ute körde jag för fort

1 893 Inlägg
24 februari 2007
Tro inte på allt du hör. Skulle framvagnen riskera att vika sig, skulle den knappast kommit förbi typgodkännande som modell.
Har någon vikit sig, så är det för att man trimmat till +500hk med tillhörande vridmoment. OCh det äs en självklarhet för en seriös människa som håller på med bilar att man börjar med att förstärka bromsar innan man ens tittar åt motorn. (Det skall ju gå att få stopp på bilen också.) Sedan trimmar man motorn och förstärker allt som utsätts för dess nyfunna krafter.
Stoppar man i en 350 V8a i en Volvo 140, så byter man ju ut mer än motorn, eller hur? Det är ganska självklart. Vad fok som har turbo bilar ofta glömmer bort, är att det blir lite samma sak om man trimmar tillräkligt mycket En Saab turbo med 600hk är kraftigare än en V8a, då måste givetvis bilen förstärkas på lämpliga ställen.

En original Viggen viker sig inte i med mindre än att du viker den runt en stolpe i traffiken.
Var du lugn och handla din Viggen, det är ganska riskfritt. (I alla fall vad gäller framvagnen.)

20 Inlägg
25 februari 2007
Trådstartare
tackar för de:)

en gång när det var mörk ute körde jag för fort

5 710 Inlägg
25 februari 2007
Dock är en Viggen även i originalutförande ganska vinglig på vägen vid gaspådrag, än värre blir det om man trimmar, "viker sig" kan däremot tolkas lite fel.
Insnöade folk i SAAB-värden pratar om att de går "som en kåt snok" på vägen smile
Dock finns det saker att göra, finns ett förstärkningskit man kan köpa som kallas "Viggen rescue" kit med ett stag och ett antal bussningar som skall ta bort beteendet.

Läs mer tex här:
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … rescue+kit
http://forum.saabturboclub.com/viewtopi … rescue+kit

...eller så gör du en egen sökning så kan du läsa trådar i ämnet i felera dagar....wink

MVH Jonas
..............

Sök