6784
Sök

Veta skillnaden mellan Girling och ATE-bromsar på en 240?

420 Inlägg
24 februari 2007
Trådstartare
Hej, jag ska köpa en Volvo 240 Serie, 2.3 Kat, 1987-1993, 85KW, 2316cc, B230F. Jag undrar om det är Girling eller ATE-bromsar på den. Skall liksom köpa nya skivor, belägg och skrikdämpningsbelägg, så jag måste veta vad jag skall bestämma. Jag vet om att det finns andra trådar här på g.org om just Girling och ATE-bromsar, men jag kom inte fram till något... Tacksam för alla svar smile

//JalleJ

420 Inlägg
24 februari 2007
Trådstartare
Men någon Volvo-fanatiker måste jue veta detta? smile

420 Inlägg
24 februari 2007
Trådstartare
Seriöst? Ingen som vet? yikes

21 761 Inlägg
24 februari 2007
Borde stå på skylten vid bakluckan vilket system som just din Volvo har, det varierar ju.

Reparatör
630 Inlägg
25 februari 2007
JalleJ skrev:
Hej, jag ska köpa en Volvo 240 Serie, 2.3 Kat, 1987-1993, 85KW, 2316cc, B230F. Jag undrar om det är Girling eller ATE-bromsar på den. Skall liksom köpa nya skivor, belägg och skrikdämpningsbelägg, så jag måste veta vad jag skall bestämma. Jag vet om att det finns andra trådar här på g.org om just Girling och ATE-bromsar, men jag kom inte fram till något... Tacksam för alla svar smile

//JalleJ

Såg att någon skrivet att kolla skylten

Det är inte så säkert skylten stämmer på så gammal bil . Det passar nämligen med vicket som på bilens orginal fäste . Lättast att se om det är Girling eller Ate är på låssprinten till belägget . Sitter det en liten tvärgående låssprit i den stora låssprinten är det girling bromssystem på den axeln . Sen får du kolla andra axeln med så klart . Skulle nästan säkert vilja påstå att du har girling runt om på din bil det är det vanligaste på dessa bilar .

Benny

Sök