kopplingsproblem vw caddy 1.8

caddy
25 februari 2007 · 61 Inlägg

Hallå allihop....

Jag har problem med växellådan/kopplingen på min bil.
Bilen är VW golf caddy -89 1.8 med femväxlad låda (typ 020).
Mitt problem är att det sporadiskt är svårt att få i växlarna. Ibland slinker dom i hur lätt som helst och ibland får man ta i. Ibland blir det missljud när man lägger i dom och ibland inte. Det jag gjort hitills är att jag har bytt växellådsolja, jag tagit loss alla stag och allt länkage till växellådan och smörjt upp alla rörliga delar samt minimerat alla glapp som fanns blans dessa samt justerat kopplingsvajern. Och när man väl får i växeln så känns allt bättre än innan men fortfarande så kvarstår problemet med att växlarna ofta är väldigt svåra att få i.
    Min begränsade bilkunskap säger mig att den inte koppar ur ordentligt, därför har jag (iren desperation)justerat kopplingsvajern så mycket att det inte finns något spel alls på kopplingspedalen (inte ens nära), men det är fortfarande likadant.
    Min begränsade bilkunskap säger mig även att en sliten koppling innebär att kopplingen slirar vilket innebär att detta inte är felet i detta fall (rätta gärna mina begränsade bilkunskaper om jag har fel).

Urtrampningsplatta, frikopplingsstång samt frikopplingsmekanism är andra saker som kan ha med saken att göra men dessa har jag verkligen ingen koll på hur de fungerar.

Är det någon som råkar ha en aning om var felet ligger?
Mycket tacksam för svar!

Senast redigerat av caddy (25 februari 2007)

Jag försöker inte ens längre...
MeloveGolf Vw trimmare
26 februari 2007 · 2 995 Inlägg

på mina 020 lådor slets synkringanra i småbitar (väldigt klena lådor).
..det känns ju när den inte "Kopplar ur" kopplingsvajern kan bli väldigt uttönjda och behövas bytas har hänt flera gånger för mig då kvittar det hur mkt man spänner/justerar...
men tar kopplingspedalen som den ska så är det ju inte den...lamellen skulle nog börja lukta om den inte koppla ur tex vid rödljusen då den ligger och "slirar" hela tiden
men synkringarna kan ju vara trolig orsak annars får du ta bort lådan
och kolla hur grejjerna ser ut är inget stort jobb....

"Edit" såg att grejjat med växellänkaget har du provat att justera? även fast man inte tror
det är det väldigt känsligt har bytt från 4-5 vxl med orgianl spakställ från 4vxl och det var ingen rolig historia att justera tills man fick i alla växlar....

Senast redigerat av MeloveGolf (26 februari 2007)

BMW X3 "3.0i Vardagsbilen" (2004)
caddy
26 februari 2007 · 61 Inlägg

Tack för svaret.

Angående kopplingsvajern så "tar den" hela vägen när man trycker på kopplingspedalen. Den är spänd så att frikopplingsarmen aldrig hamnar i sitt "viloläge", så kopplingen borde vara snudd på urkopplad hela tiden(vilket den inte ska vara, men den verkar som sagt inte koppla ur ordentligt).

När det gäller länkaget så är allt justerat så att samtliga växlar går att få i, även om det ofta är svårt (precis som det var innan jag justerade länkaget).

Två exempel på hur växlarna "beter sig":

1.När man startar bilen och (med viss möda) lägger i en växel så känner man hur den "hugger tag", trots att man har kopplings pedalen helt nedtryckt. Om man efter detta lägger ur växeln och sedan återigen lägger i växeln så händer dock inte detta. Växeln går lätt i.

2.Oftast när jag startar bilen så  går det inte att lägga i någon växel direkt utan jag får sitta och trycka växelspaken mot ett visst växelläge varpå varvtalet på motorn går ner något. Efter att jag tryckt i ca 30 sekunder så brukar växeln slinka i varpå övriga växlar också går i lätt.

I övrigt när man kör så kan växlarna ibland vara lätta att få i utan missljud och ibland tröga att få. När de är tröga att få i så blir det missljud ibland och ibland inte.


Om det är synkringarna då är det bara att byta hela växellådan va?

Kan problemen ha någonting med urtrampningslagret att göra? Vad fyller det för funktion, vilka är symtomen när det är slitet?


Tacksam för fler tips innan jag byter hela växellådan!

Senast redigerat av caddy (26 februari 2007)

Jag försöker inte ens längre...
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang