6896
Sök

Sinter lamell istället för orginal, fördelar och tips snarast tack!?

Saaboholic
3 129 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
Som ämnet säger.

Hur mycket skillnad gör en sinter lamell jämfört med en orginal? på min (9000 2.0 t16 -85).

Flera fördelar tips etc mottages gärna.

/Markus

"Liberty of thought is the life of the soul"

1 827 Inlägg
14 mars 2007
En sinterlamell använder du i yttersta nödfall ifall du inte har tillräckligt med grepp i orginalkopplingen.

Om du har problem med en slirande koppling så rekommenderar jag att du köper en vassare vanlig koppling och en starkare tryckplatta. En sinterlamell gör bilen väldigt svårkörd då den saknar dämpning och kopplingen blir på/av. En sinterlamell kan också förstöra svänghjulet då den sliter sönder ytan på svänghjulet.

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

Saaboholic
3 129 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
Eisenhut skrev:
En sinterlamell använder du i yttersta nödfall ifall du inte har tillräckligt med grepp i orginalkopplingen.

Om du har problem med en slirande koppling så rekommenderar jag att du köper en vassare vanlig koppling och en starkare tryckplatta. En sinterlamell gör bilen väldigt svårkörd då den saknar dämpning och kopplingen blir på/av. En sinterlamell kan också förstöra svänghjulet då den sliter sönder ytan på svänghjulet.

Okej, tackar så mycket.

Vassare kopplingar är dock en sjukt dyr fråga så det får väl väntas med.
Vad skulle du rekomendera mig för tryckplatta? (skall klara 300hk+)

1 827 Inlägg
14 mars 2007
Jag vet faktiskt inte. Har noll koll på Saab och dess eftermarknadsprodukter.

Men slirar kopplingen vid fullgas som det är nu?

Mvh/Marcus

Saaboholic
3 129 Inlägg
14 mars 2007
Trådstartare
Eisenhut skrev:
Jag vet faktiskt inte. Har noll koll på Saab och dess eftermarknadsprodukter.

Men slirar kopplingen vid fullgas som det är nu?

Beror helt på vad du syftar på med slirar?

Dock kan det tilläggas att ibland när jag ska backa ut hänger sig kopplingen så det blir "ryck ryck dunk dunk" sen dör den.. har hänt ett par ggr när man stått vid rödljus/rondell också, någon aning om vad det kan vara?

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
14 mars 2007
Det är inte så att dina motorfästen är kass...  Hade en 9000 där övre fästet var skrot, de va en del ryck innan man skuttade iväg typ..  bara en tanke

1 827 Inlägg
15 mars 2007
Det jag menar med att "slira" är ifall du gasar fullt på, säg 4an eller femman, att kopplingen inte orkar hålla emot kraften.

Mvh/Marcus

Saaboholic
3 129 Inlägg
15 mars 2007
Trådstartare
turbotompa skrev:
Det är inte så att dina motorfästen är kass...  Hade en 9000 där övre fästet var skrot, de va en del ryck innan man skuttade iväg typ..  bara en tanke

okej, hur kan jag kolla upp detta på enklaste vis?

-sommar ska de va....
4 545 Inlägg
15 mars 2007
En sinterlamell kan lite överdrivet liknas med en strömbrytare. Dvs. man slirar inte speciellt gärna med en sinterlamell , den är mer av- eller på enkelt förklarat och lämpar sig mest för tävlingsåkning. Har dock haft det på en gatbil och visst gick det att köra men försök hitta felet,köp ev. en starkare ny  fjädrad lamellekoppling istället.

Tack till alla som följer och tittar i våra projekttrådar .

-:Player in the street:-
234 Inlägg
15 mars 2007
om duy ska ha en starkare koppling än orginal försök hitta en organsik koppling te bilen din,dom håller väldigt bra,köper en te min bil nu den är 70% starkare än orginal kopplingen,har nämligen en At Sinterlammelsskoppling på subarun nu o de e svårtkört kan ja säga sen finns de risk låd ras me...ännu en sak att tänka på om du nu har orginal låda...ska man ha sinter ska du annan drevsats som e tåligare annars så rykcer snart kuggen,,,,,hoppas du fick nå böätttre koll...wink ha de

-: The photoman, just ask and i shoot your car :-
: Nikon D300s with MB-D10 battery pack:-
-:The Blue Pearl:-

2 117 Inlägg
16 mars 2007
Det finns även sinterlamellkopplingar som är riktigt lättkörda...fast ok, de kostar tyvärr mer än en månadspeng. Har även dämpat centrum, bra för lådan. Integrerat svänghjul, lameller och tryckplatta i en enhet..
Ca 4-5kg lättare än original paket. God för 800hästar.

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img441f187db71dc.jpg

http://200sx.kicks-ass.net/shogun/img441f188941edc.jpg
Senast redigerat av shogun (16 mars 2007)

fritidsprofessor
1 197 Inlägg
17 mars 2007
hedley skrev:
turbotompa skrev:

okej, hur kan jag kolla upp detta på enklaste vis?

ruska om motorn så ser du om den rör sig onormalt och glappigt i infästningarna...

Saaboholic
3 129 Inlägg
18 mars 2007
Trådstartare
Uppdatering av kopplings problemet:

Den hänger sig på 1.an såväl som på backen när den känner för det..oftast någon gång per dag. Då drar den bara framåt/bakåt ett par meter innan den dör, det går då inte heller att lägga i en annan växel etc, måste då starta om bilen pumpa på kopplingen ett par gånger innan jag kan köra iväg.

/Mr B

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
20 mars 2007
hedley skrev:

Den hänger sig på 1.an såväl som på backen när den känner för det..oftast någon gång per dag. Då drar den bara framåt/bakåt ett par meter innan den dör, det går då inte heller att lägga i en annan växel etc, måste då starta om bilen pumpa på kopplingen ett par gånger innan jag kan köra iväg.

/Mr B

Kass slavcylinder/kopplingshuvudcylinder...

Sinter är jobbigt när den är varm, funkar som vanlig ett par ggr innan den e varm för då "smälter klistret" och den greppar allt eller inget, går att slira lite granna men tillslut blir det ett skutt/hjulspinn beroende på väglag...

Saaboholic
3 129 Inlägg
21 mars 2007
Trådstartare
bumpe skrev:
hedley skrev:

/Mr B

Kass slavcylinder/kopplingshuvudcylinder...

Sinter är jobbigt när den är varm, funkar som vanlig ett par ggr innan den e varm för då "smälter klistret" och den greppar allt eller inget, går att slira lite granna men tillslut blir det ett skutt/hjulspinn beroende på väglag...

Okej, det tackar man för. Lätt att få tag på bättre beg sådana?

Lastbilsmekaniker
3 878 Inlägg
24 mars 2007
Kolla skroten, lär iofs kosta en del då lådan måste bort först om det är den vid lådan... Sen är det lite av ett standard problem så det är inte säkert astt beg är så mkt billigare än nya.

Smålänning
7 887 Inlägg
24 mars 2007
Ja, det måste vara slavcylinder eller huvudcylinder.

En sinterlamell är inget bra val för en bruksbil. Dessutom så kan tryckplattan och svänghjulet ta stryk om man slirar på dom.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Sök