5610
Sök

Går inte att låsa upp mina bakdörrar på 740'n... HJÄLP

421 Inlägg
19 mars 2007
Trådstartare
Jag har en volvo 744 -87 med centrallås. Den har stått stilla i sen december, men nu så har jag ställt på den och startat den. Problemet som hänt nu är att bakdörrarnas lås inte låser upp sig med centralen, och den går inte att dra upp och låsa upp manuellt. Jag får alltså inte upp bakdörrarna längre. Någon som vet vad jag kan göra, vad felet kan vara?

Låspinnarna rör sig när jag låser upp bilen, men de låser inte upp sig..

Jag tackar alla för den hjälp jag kan få...
Senast redigerat av Raggarn84 (19 mars 2007)

21 761 Inlägg
19 mars 2007
Låsenheten(solenoiden?) i dörrarna kanske har kärvat ihop och inte rör sig tillräckligt mycket, eller så är det dålig kontakt. Ta loss dörrsidan och kika om allting rör sig som det ska, testa att koppla(dutta) 12V direkt på låsenhetens kablar för att se om de rör sig mer.

1 893 Inlägg
19 mars 2007
Kan vara svårt att avlägsna dörrsidan ifall man inte får upp dörren först.
Du säger att knoppen inte kommer upp, vad händer om du drar i öpnings mekanismen, alltså dörrhandtaget för att öppna dörren. Jag har för mig att det får låset att poppa upp.

421 Inlägg
19 mars 2007
Trådstartare
Kristian_V skrev:
Kan vara svårt att avlägsna dörrsidan ifall man inte får upp dörren först.
Du säger att knoppen inte kommer upp, vad händer om du drar i öpnings mekanismen, alltså dörrhandtaget för att öppna dörren. Jag har för mig att det får låset att poppa upp.

Nej, jag fick oxå för mig det, emn det gör det icke...

421 Inlägg
19 mars 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Låsenheten(solenoiden?) i dörrarna kanske har kärvat ihop och inte rör sig tillräckligt mycket, eller så är det dålig kontakt. Ta loss dörrsidan och kika om allting rör sig som det ska, testa att koppla(dutta) 12V direkt på låsenhetens kablar för att se om de rör sig mer.

Lite svårt att få bort dörrsidan om man inte för upp dörrarna...

3 059 Inlägg
19 mars 2007
E det bara på bakdörrarna och samma problem på båda två?

1 893 Inlägg
19 mars 2007
Ifall man drar i inner handtaget, så skall dörren öppnas. Annars blir det till att förstöra nått, så du kommer åt. sad

Fotograf
1 319 Inlägg
19 mars 2007
krossa dörrisidan och fixa en ny sen lättast så..

Fotograf.
vårdad bil är bra bil

421 Inlägg
19 mars 2007
Trådstartare
Smajly skrev:
E det bara på bakdörrarna och samma problem på båda två?

Japp. samma på båda sidorna..

21 761 Inlägg
19 mars 2007
Raggarn84 skrev:

Jo, tänkte inte på det. Har ställt mig i skamvrån nu.

421 Inlägg
19 mars 2007
Trådstartare
Drönirettab skrev:
Raggarn84 skrev:

Jo, tänkte inte på det. Har ställt mig i skamvrån nu.

Jasså hehe..

Jag får väl bryta sönder insidan, ingen lust...

421 Inlägg
19 mars 2007
Trådstartare
har fan ingen lust att förstöra inredningen.. måste komma på ett annat sätt....

3 059 Inlägg
19 mars 2007
Kristian_V skrev:
Ifall man drar i inner handtaget, så skall dörren öppnas. Annars blir det till att förstöra nått, så du kommer åt. sad

Har dom inte sånna dära "barnspärrar" som man kan ställa så att dörrarna inte ska gå att öppna från insidan?
Fast då ska det ju iallafall att gå från utsidan..
Märkligt att det bara är på bakdörrarna och på båda på samma gång. Dom har inte en separat säkring?

Eller kan man komma åt kablarna till låsmotorerna genom nån klädsel man tar bort på mittstolpen?? Kan ju testa o lägga 12v direkt till dom isåfall..

324 Inlägg
19 mars 2007
Prova med att ta bort skraplisten utsidan vid rutan, och ta en tråd och gör en krok och testa att fiska lite i dörren och se om det går att dra i någon spärr/hake eller någonting. Det är ju i alla fall värt att prova.

Om du ska ta bort dörrklädseln, Du borde komma åt alla skruvar. På sidorna sitter den väll bara med clips skulle jag tro, och sen i över kant är den väll bara på hakad över en plåt kant. Jag tror att den sitter så. men är du väldigt försiktig och tar tid på dej så grejar du det nog!

Lycka till!
Senast redigerat av Audikrille (19 mars 2007)

Fiesta XR2 1.6 -87
Focus HGV -99

421 Inlägg
19 mars 2007
Trådstartare
Smajly skrev:
Kristian_V skrev:

Har dom inte sånna dära "barnspärrar" som man kan ställa så att dörrarna inte ska gå att öppna från insidan?
Fast då ska det ju iallafall att gå från utsidan..
Märkligt att det bara är på bakdörrarna och på båda på samma gång. Dom har inte en separat säkring?

Eller kan man komma åt kablarna till låsmotorerna genom nån klädsel man tar bort på mittstolpen?? Kan ju testa o lägga 12v direkt till dom isåfall..

Jag får ta en titt imorgon när det är ljust...

421 Inlägg
19 mars 2007
Trådstartare
Audikrille skrev:
Prova med att ta bort skraplisten utsidan vid rutan, och ta en tråd och gör en krok och testa att fiska lite i dörren och se om det går att dra i någon spärr/hake eller någonting. Det är ju i alla fall värt att prova.

Jag satt och tänkte precis samma. kanska ska testa det och ha en liten ficklampa, så kanske man kan få se lite när rutan är nervevad...

1 893 Inlägg
19 mars 2007
Även om barn spärren är på, så skall låset gå upp när man drar i inner handtaget. Dörren skall då givetvis inte öppnas, men då skulle det gå att öpna utifrån.

Jag skulle dock inte ha så brått att jag förstör panelen, bätre då att svänga in hos volvo, gå rätt in på baksidan o haffa tag i någon och fråga. Mekanikerna brukar vara ganska hjälpsamma, bara man kommer förbi kundmotagningen. wink Fast det gäller ju att inte få tag i han den sura som ju finns på varje arbetsplats.
Jag brukar gå rätt in till mekanikerna, bara fråga någon som står böjd över en bil, var trevlig! Kan han inte så gormar han efter någon som kan...
Kommer någon vänlig själ ut och öpnar för dig, så ger du han ett par hundringar, lite smörja för nästa gång. Vill han inte ha, så handlar du fikabröd till gänget. wink

Billigare och lättare än att ge sig på bilen med kofoten. smile

1 893 Inlägg
20 mars 2007
Audikrille skrev:

God idé! På 900an och de sista 700orna satte man in en plast bit för att hindra tjuvar att göra denna manöver, hoppas din inte har plast skyddet. Annars är det bara att ta i lite, så ger sig skyddet, men det förutsätter att man vet var mekanismen är. <--Överkurs. wink
Audikrille skrev:
Om du ska ta bort dörrklädseln, Du borde komma åt alla skruvar. På sidorna sitter den väll bara med clips skulle jag tro, och sen i över kant är den väll bara på hakad över en plåt kant. Jag tror att den sitter så. men är du väldigt försiktig och tar tid på dej så grejar du det nog!

Lycka till!

När du har framdörren öppen, kolla då var klipsen under sitter, jag tror inte man kommer åt dem utan att öpna dörren, men kanske... Det sitter en skruv, eller ett klips i bak kant också, vid det röda ljuset som tänds när dörren står öppen.
Sedan är det lossa vev till rutan och handtaget, sedan skall det bara vara att lyfta loss den.

421 Inlägg
25 april 2007
Trådstartare
Jag sålde bilfan istället.. fick 5000 för den som den var... (den baktände och dog när den blev varm m.m.)

1 893 Inlägg
30 april 2007
netsplit skrev:
Jag utnyttjar din tråd lite.
Jag har liknande problem. Dock så låser samtliga lås upp sig med fjärren men INGEN av mina 5 dörrar (4+1) går att öppna med nyckel. Kan man göra nåt åt det eller är det nya lås som gäller?

Mest troligt har man bara använt fjären till låsa/låsaup, om man inte använder nyckeln så rostar låsen igen. Kan gå att rädda men du måste ta loss låsen och lägga o olja rostbortagning eller nått. Sedan får man se hur mycket som är kvar.
De flesta brukar gå att få liv i, men det är mycket pill, loss med dörrpaneler för att lossa kolvarna osv. Pilligt att plocka isär dem också.
Även om någon inte går att rädda, så kan man använda brickorna i den och montera i ett annat lås, så samma nyckel passar.
Det är pilligt och frågar du tex en volvo verkstad, så säger de att det inte går, att du får köpa nytt. Men det går, jag har gjort det på några stycken.

Man demonterar låset (På volvo 700-900) genom att böja upp kanten på täckbrickan, försiktigt. Sedan kommer alla delar ut "framvägen"

Men prova först att gbara lägga låsen i ett bad med rostlösande.

Sök