litet oljeläckage vid oljebyte som sedan försvinner helt

jocke_gronberg
26 mars 2007 · 4 586 Inlägg

när jag bytt olja på rätt många bilder som jag ägt så har det blivit lite för mkt olja i motorn då undar jag ifall det finns någon ventil för det? .Bilen som då var en golf 2 läckte lite olja tills nivån stämde sedan så var det inget läckage längre

ifall det finns någon ventil fungerar det lika på nya bilar?

KlintA Våga Vägra Volvo!
26 mars 2007 · 326 Inlägg

Du kan ju tappa ut lite via urtappningshålet, där du tappar ut all olja vid oljebyte.neutral

Vad sa du? Har Pappa betalat?
jocke_gronberg
27 mars 2007 · 4 586 Inlägg

Eddie_Rocks skrev:
Du kan ju tappa ut lite via urtappningshålet, där du tappar ut all olja vid oljebyte.neutral

det brukar bara handla om några dl mer olja så jag brukar låta det vara

M.andersson Bilmekaniker
27 mars 2007 · 8 Inlägg

Menar du att det verkligen läcker ut olja?
Det är inte så att du byter filtret också så att det du tycker att du häller på för mycket fyller upp filtret?

Det är dyrt att ligga på topp men det gäller att prioritera!
dreamcore
27 mars 2007 · 82 Inlägg

hmm, olja försvinner bara inte, har man för mycket olja så kan det resultera i att man trycker ut olja runt packboxar och annat som brukar kunna läcka olja! finns ingen ventil som du pratar om.

Volvo v70 t5 "reaktor" (1999)
dreamcore
27 mars 2007 · 82 Inlägg

hur lång tid tar det innan nivån är bra? kan det inte var så att det är filtret du inte tänker på, för det brukar ta en-två dl innan det är fullt!!

Volvo v70 t5 "reaktor" (1999)
Team-Adolfsson Gödseldräng
27 mars 2007 · 4 529 Inlägg

softobbe skrev:
hmm, olja försvinner bara inte, har man för mycket olja så kan det resultera i att man trycker ut olja runt packboxar och annat som brukar kunna läcka olja! finns ingen ventil som du pratar om.

på vissa bilar finns det ventiler för det
på familjen mercedesar sitter det ventiler häller du 1 L för mycket tar det ca 5 min så är det lagom mängd sen

jocke_gronberg
29 mars 2007 · 4 586 Inlägg

softobbe skrev:
hur lång tid tar det innan nivån är bra? kan det inte var så att det är filtret du inte tänker på, för det brukar ta en-två dl innan det är fullt!!

det tar max 1 dag sedan inget läckage alls

WasteGate
29 mars 2007 · 397 Inlägg

softobbe skrev:
hmm, olja försvinner bara inte, har man för mycket olja så kan det resultera i att man trycker ut olja runt packboxar och annat som brukar kunna läcka olja! finns ingen ventil som du pratar om.

Jag har också för mig att det finns ventiler.. men osäker om det just är ventil för att "tappa av överfyllning" eller om det är övertrycksventil..

//Stoffe

jocke_gronberg
1 april 2007 · 4 586 Inlägg

WasteGate skrev:

softobbe skrev:
hmm, olja försvinner bara inte, har man för mycket olja så kan det resultera i att man trycker ut olja runt packboxar och annat som brukar kunna läcka olja! finns ingen ventil som du pratar om.

Jag har också för mig att det finns ventiler.. men osäker om det just är ventil för att "tappa av överfyllning" eller om det är övertrycksventil..

//Stoffe

har nu hittat en konstig sak under oljefiltret på golfen jag även nu där finns det lite olja men det verkar mest vara troligt att det ligger kvar sen senaste oljebytet samt rinner ner lite vid inbromsning

mildred80
13 maj 2007 · 9 Inlägg

Jag såg den här tråden precis och undrar hur bilen påverkas av att man har för mycket olja i motorn??
Jag fyllde precis på lite för mycket. Det är lite skumt, jag bytte och fyllde på exakt 4 liter i min Saab 9000CD -89, och i instruktionsboken säger den 4,3 liter. Ändå så visar stickan nu att jag har typ en eller ett par centimeter för mycket över max på stickan. lite skumt...jag ska iaf på besiktning imorgon, och undrar därför hur det påverkar bilen...

Tack

mildred

Senast redigerat av mildred80 (13 maj 2007)

jocke_gronberg
5 augusti 2007 · 4 586 Inlägg

på min bil sitter den en övertycksventil som gör att när det blir övertryck så läcker det olja tills nivån är normal i motorn

Sokrates Eliminator
5 augusti 2007 · 1 441 Inlägg

Oljefiltret rymmer ett par deciliter, sedan skall man varmköra innan man kontrollerar oljenivån då oljan då fyller upp filter och lägger sig uppe vid ventiler etc.,,
Fyll alltid på lite mindre än rekommenderat,, varmkör kolla nivå fyll upp till maxnivå.
Har aldrig hört talas om nån ventil som släpper ut olja vid för hög nivå. Dock står det alltid i instruktionsboken " do not overfill".

//T

Senast redigerat av Sokrates (5 augusti 2007)

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
Sokrates Eliminator
5 augusti 2007 · 1 441 Inlägg

Övertrycksventil är nog den som är en bypass över oljefitret om det blir igensatt.

//T

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.
loffe007
5 augusti 2007 · 905 Inlägg

hmm, fattar inte heller hur man kan fylla på för mycket olja ha koll på stickan bara då det är halvt på den så varmkör man motorn så oljan får gå runt i motorn och filter sen kollar man igen och fyller på vid behov. Det är väl inget som säger att man ska fylla på 4,3 liter i motorn bara för att den rymmer det enligt nån jäkla bok.

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang