Problem med takluckan på min GOLF GT

MeuXen
11 april 2007 · 12 Inlägg

Har ett stort problem med min VW Golf GT MK3, takluckan buggar massor!

Den vill öppnas "uppåt" (den titlar, så att de blir en springa där bak) men sen när jag ska "ta bak" hela luckan, så att de blir helt öppet, Då stannar den typ på hälften och vill inte öppnas mera.. Det klickar till en gång, som att ett relä skulle stänga av strömmen, och sitter jag och spammar på öppnings knappen öppnas rutan upp ca 1-5cm åt gången (och när de klickar så stannar rutan), så jag måste manuellt stänga den sad

Vet inte riktigt vad jag ska göra åt detta, försökte söka runt lite om liknande tråd.. men hittade ingen med exakt samma fel.

har någon en aning om vad man kan göra åt detta?neutral

BuuMi
11 april 2007 · 369 Inlägg

kolla upp var reläet sitter.

när du vet det så köp ett nytt och testa om det funkar bättre efteråt.
dem kostar inte så mycket så det kan va värt å testa.

funkar inte det så vet du ju att det inte är reläet som är fel iaf wink

MeuXen
11 april 2007 · 12 Inlägg

BuuMi skrev:
kolla upp var reläet sitter.

när du vet det så köp ett nytt och testa om det funkar bättre efteråt.
dem kostar inte så mycket så det kan va värt å testa.

funkar inte det så vet du ju att det inte är reläet som är fel iaf wink

Det ska jag göra, det lär ju bli en hel del skruvande iaf.. Men den går lite tyngre också när man ska ha upp hela rutan. Efter den kommit till typ till hälften, och man börjar väva manuellt så känner man att de går en hel del tyngre. Jag har smörjt skenorna som rutan ligger på, så de borde ju inte vara det som är problemet. Men det kan ju hända då att reläet slår av då när det börjar gå för tungt, som en säkerhetsåtgärd. För har man fingrarna imellan så klipps ju dom om inte rutan stannar, så säkert måste reläet ha nått me de o. göra

BuuMi
11 april 2007 · 369 Inlägg

MeuXen skrev:

BuuMi skrev:
kolla upp var reläet sitter.

när du vet det så köp ett nytt och testa om det funkar bättre efteråt.
dem kostar inte så mycket så det kan va värt å testa.

funkar inte det så vet du ju att det inte är reläet som är fel iaf wink

Det ska jag göra, det lär ju bli en hel del skruvande iaf.. Men den går lite tyngre också när man ska ha upp hela rutan. Efter den kommit till typ till hälften, och man börjar väva manuellt så känner man att de går en hel del tyngre. Jag har smörjt skenorna som rutan ligger på, så de borde ju inte vara det som är problemet. Men det kan ju hända då att reläet slår av då när det börjar gå för tungt, som en säkerhetsåtgärd. För har man fingrarna imellan så klipps ju dom om inte rutan stannar, så säkert måste reläet ha nått me de o. göra

Jag kommer inte på något annat än sålänge iaf vad det skulle kunna vara..

Börja med att testa det, funkar det inte sen så sku jag föra in den någonstans till någon verkstad lr något liknande tongue

Låter ju lite svettigt det där ;D

dj_padde
11 april 2007 · 1 813 Inlägg

jag bytte min lucka på min gamla peugeot det gick vajrar i som gjorde att luckan åkte fram å bak.. vajrarna var slitna och hade inte spår i sig längre och gjorde såluckan stannade på vissa lägen om man inte hjälpte till å tryckte den dit den skulle.. dom vajrarna skulle kosta 2000:- och jag köpte en hel lucka med motor skenor å själva luckan i glas för 1500:- med frakt på www.lagabasen.se

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
MeuXen
11 april 2007 · 12 Inlägg

BuuMi skrev:
Börja med att testa det, funkar det inte sen så sku jag föra in den någonstans till någon verkstad lr något liknande tongue

Låter ju lite svettigt det där ;D

Haha, jo.. Det lär ju bli annars svettigt i blien på sommarn! wink

Men det är säkert asdyrt att skicka in på Service.. Men visst jag kan ju kolla alltid va dom skulle ta för pris..

dj_padde:

Golfen har också vajrar som gör att luckan åker fram o. bak!
Men är det i allmänhet svårt att byta takluckor?

Armada
1 maj 2007 · 97 Inlägg

Har exakt samma problem på min Golf! Är lite nyfiken på vad det kan kosta att fixa på verkstad. Nån som har en aning?

Senast redigerat av Armada (2 maj 2007)

MeuXen
30 juni 2007 · 12 Inlägg

Armada skrev:
Har exakt samma problem på min Golf! Är lite nyfiken på vad det kan kosta att fixa på verkstad. Nån som har en aning?

Det funkar att öppna min taklucka om jag hjälper den med båda händerna, tror jag ska byta just dom där "vajrarna" för att se om det börjar funka.. Annars skulle det vara att byta hela luckan o. allt.. För jag har märkt att det saknas en plast grej på ena sidan...

dj_padde
1 juli 2007 · 1 813 Inlägg

nej det är inte alls svårt å byte lukan... bara plocka ner innertaket å ta ut det sen sitter allt annat med bultar som du bara skruvar lås. ha med en polare lr nått kan bli svårt å skruva å hålla lukan samtidigt. för min var rätt stor vet inte hur eran ser ut under innetaket.. leta efter en ny på lagabasen.se där hitta jag till min i bra skick=)
tar en en och en halv timme å byta luckan ingefär. det svåra e å få ut innertaket utan att böja det=) annars brukar det gå snabbt och fint..

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
dj_padde
1 juli 2007 · 1 813 Inlägg

MeuXen ...  jag tror inte du behöver byta lucka du ska nog bara ta bort själva luckan och smörja och rengöra i spåren som vajern går i.. min var så trög med min nya så smörjde jag upp den sen funka den.. sen hade ajg lite problem med listen efter som den var gamal som skulle täta vid taket men det var bara å skaffa en ny inte så dyrt=)

Åk före du så väntar jag på dig där..!
Audi A4 (2006)
MeuXen
3 juli 2007 · 12 Inlägg

dj_padde skrev:
MeuXen ...  jag tror inte du behöver byta lucka du ska nog bara ta bort själva luckan och smörja och rengöra i spåren som vajern går i.. min var så trög med min nya så smörjde jag upp den sen funka den.. sen hade ajg lite problem med listen efter som den var gamal som skulle täta vid taket men det var bara å skaffa en ny inte så dyrt=)

Grejen är att jag smörjt o. så med vaselin på skenorna o. försökt rengöra dom.. Utan resultat.
Däremot så har jag märkt en sak med skenorna. "pinnarna" som sitter i sidopinnarna som sitter i skenorna, alltså det som möjliggör att rutan kan åka upp osv. Där har jag märkt att på andra sidan så "är den lite efter" den andra. Så att den andra gör allt lite före så att säga..

Detta kanske bara låter fullständigt obegripligt.. Men annars får jag ta en bild o. visa smile

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang