740 som startar på tre cylindrar

mr_blyfot
17 april 2007 · 25 Inlägg

Hej jag har en volvo 740 gle med b230e motorn. När den är kall startar den alltid jättebra på alla 4 cylindrar. Men när den är varm eller ljummen så går den oftast igång på tre eller två cylindrar. Efter en stund går den på alla fyra igen.
Jag har kollat upp hela tändsystemet på den utan att hitta något fel. Jag har även gjort ett komprissionsprov men det visade inte heller på något fel.
Tändstiften är ganska svarta förutom det längst ut som nästan är lite vitt ibland.
Någon som har nått tipps om vad det kan vara?

Volvo 740 glt 16v "16-Taggarn" (1989)
nosferato
17 april 2007 · 439 Inlägg

byt stift o köp ngk ,skulle tro att du behöver bp6es kolla även att tändkabeln är hel.

old,low and slow....
mr_blyfot
17 april 2007 · 25 Inlägg

Ja har redan bytt både stift och kablar. Kör med ngk stift nu men det gör ingen skillnad.

Volvo 740 glt 16v "16-Taggarn" (1989)
nitro87
17 april 2007 · 48 Inlägg

mr_blyfot skrev:
Ja har redan bytt både stift och kablar. Kör med ngk stift nu men det gör ingen skillnad.

Problemet ligger i vad för bil det är du kör... är det volvo så är det standard, traktor som traktor

Live Free, Die Hard.
Drönirettab
17 april 2007 · 21 761 Inlägg

Eftersom de flesta stiften är svarta så verkar det som att den får mycket soppa, eller så kör du kanske ofta korta sträckor. När förbränningen är bra så ska elektroden vara lite grå/vit aktig.

Kolla så att kallstartventilen inte läcker, då kan det bli problem vid varmstarter. Om man skruvar loss ventilen, låter jordkabeln sitta kvar och slår på tändningen till tändläge så ska det droppa högst en droppe per minut enligt min rephandbok för 240.

Senast redigerat av Drönirettab (17 april 2007)

mr_blyfot
17 april 2007 · 25 Inlägg

Ja misstänker också att den får för mycke soppa. Ja kör både kortare och längre sträckor. Va kan de va om den får för mycke soppa?

Volvo 740 glt 16v "16-Taggarn" (1989)
Drönirettab
17 april 2007 · 21 761 Inlägg

Skrev lite tillägg i förra inlägget.

Har du kollat luftfiltret?

mr_blyfot
17 april 2007 · 25 Inlägg

De kan ju va de. Men ja har testat att plocka bort säkringen till den ett tag. Det gjorde heller ingen skillnad. Kan den läcka även om säkringen är borta?

Volvo 740 glt 16v "16-Taggarn" (1989)
mr_blyfot
17 april 2007 · 25 Inlägg

Ja har bytt luftfilter. Men det gjorde heller ingen skillnad. Det gamla luftfiltret såg ganska bra ut också.

Volvo 740 glt 16v "16-Taggarn" (1989)
HoKkee
17 april 2007 · 845 Inlägg

luftfiltret har väll inge med tändningen att göra? :S

Drönirettab
17 april 2007 · 21 761 Inlägg

mr_blyfot skrev:
De kan ju va de. Men ja har testat att plocka bort säkringen till den ett tag. Det gjorde heller ingen skillnad. Kan den läcka även om säkringen är borta?

Vet inte riktigt. Fast det ligger ju fortfarande tryck i ventilen oavsett om säkringen sitter i eller inte, i så fall borde det inte spela någon roll tycker jag.

Drönirettab
17 april 2007 · 21 761 Inlägg

HoKkee skrev:
luftfiltret har väll inge med tändningen att göra? :S

Nej, det har du rätt i. Men däremot kan det göra att motorn får fel blandning och beter sig som att det blir för mycket soppa.

mr_blyfot
17 april 2007 · 25 Inlägg

Ja får ta och testa lite till med kallstartsventilen då. Något mera tips?

Volvo 740 glt 16v "16-Taggarn" (1989)
mr_blyfot
18 april 2007 · 25 Inlägg

Det verkar inte vara något fel på kallstartsventilen. Va kan det va då?

Volvo 740 glt 16v "16-Taggarn" (1989)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang