Varför förknippas alltid Volvo med Svensson-bil?

Black Knight
28 september 2004 · 711 Inlägg

GT putte//

Bra svar till "Zinken", däremot det där med utlänning grejen gillade jag inte eftersom jag är utlänning själv och kör en 323 med Alpina/M kit. smile

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle
GTputte
28 september 2004 · 15 Inlägg

Black Knight

Halloj i stugan..Kanske var lite väl dumt skrivet om just utlänningar inget ont om dom er då jag själv inte är helsvensk heller. Men just det att jag får ett väldigt dåligt bemötande från dom när man "drar" mot varandra vid rödljus. Det gillar inte jag för ofta är det så att jag inte startar något race utan det märks ganska tydligt att fölk vill gasa mot en och jag är inte sen på att ställa upp:)

Men som sagt ber om ursäkt för att varit lite hård i orden.

MVH
Putte

Min Bil: http://www.garaget.org/show.php?car=2312
Ingen kommer ihåg en fegis så ge järnet!!!
Black Knight
28 september 2004 · 711 Inlägg

GTputte//

Det är lugnt, jag skojade bara, det såg du väl på min smile

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle
GTputte
28 september 2004 · 15 Inlägg

Jo visst men det finns andra som kan ta illa upp och det vill jag absolut inte..smile
Jäklar va snabbt du svarade..smile Märks du kör Beemer..smile

Min Bil: http://www.garaget.org/show.php?car=2312
Ingen kommer ihåg en fegis så ge järnet!!!
Black Knight
28 september 2004 · 711 Inlägg

GTputte skrev:

smile Märks du kör Beemer..smile

You've got that right:)

Oo=00=oO
http://www.garaget.org/?car=1182
Blow My Whistle
BlackHawk
2 oktober 2004 · 1 Inlägg

Varför får opel alltid "Gubbstämpel" på sig

Rasmus_bjo
3 oktober 2004 · 224 Inlägg

De är ju själva EMBLEMET som gör Volvo till "Svennson bil"
"Herr bil" De där märket är ju ett "man's tecken" (rund ring o en pil riktad snett upp mot höger.

Pappan i familjen köper en volvo o kör familjen i den.
Frun sitter fram brevid, och två små barn bak i baksätet.
Så var de ju i Ronny & Ragge filmen fårn tidigt 90'tal iallafall--- smile

Ford Focus ST-Line 2018
NxV ElectroRaggare
8 februari 2008 · 883 Inlägg

Och Ronny o Ragge har alltid rätt!  smile

Chevrolet Tahoe -99 4x4 på M/T 33x13,5X20 däck
Dodge M880 -77 Blivande skogskung!
Volkswagen Arteon "GT-R" (2018)
Chevrolet Tahoe LT "NxV" (1999)
Jongen
8 februari 2008 · 341 Inlägg

Tror faktiskt inte heller att Volvo vill bli av med Svensson stämplen faktiskt, det säljer ju dock bilar. Man skaffar familj, hund osv och står där med en röd Volvo kombi på uppfarten en vacker dag smile Jag talar av egen erfarenhet..... Tror att ett märket som är kända för att vara stabilt och säkert säljer mer på det än att vara sportigt och rikta sig mot unga.

John87 Stolt Volvoägare
8 februari 2008 · 4 913 Inlägg

NxV skrev:
Och Ronny o Ragge har alltid rätt!  smile

Va det värt att dra upp en nästan 4 (!) år gammal tråd för det?

Pojkar kör turbo. Män kör V8.
Bubbaman Byfåne
8 februari 2008 · 368 Inlägg

Volvo har under lång tid varit den vanligaste bilen i Sverige så ser man en Volvo så reagerar man inte så mycket. Vanlig bil = tråkig bil?? Det där med BMW ska vara en "kebabracer" tror jag beror på att vi svenskar inte ser bilar som en statussymbol som man gör i andra länder. Kommer man från ett land där bilen är en stor status symbol och ska köpa en bil är det väll ganska naturligt att man väljer en bil som anses vara en "lyx"bil och inte en vanlig Volvo. Detta var bara en tanke jag hade.

krutmats
8 februari 2008 · 1 892 Inlägg

... Och saab förknippas som en Gubb-bil..
men det håller jag på att ändra på wink
mvh/Englund

steifan DR!FTT3KN!K3R
8 februari 2008 · 10 427 Inlägg

Håller med Bubbaman, det är ju helt klart vanligaste bilmärket i Sverige.

Utanför norden är väl Volvo lite av en annan sak. Inget stort bilmärke direkt.

BMW 325i "M-Sport" (2006)
Volvo 740 GLT 16 VALVE "Der goldene Schwede" (1988)
BMW 323 Ci "Der schwarze Deutsche" (2000)
henkebenke
8 februari 2008 · 1 703 Inlägg

Black Knight skrev:
Jag tycker folk har fördomar gentemot vissa märken pga avundsjukan eller grupptryck. Vad tror ni?

Nähä?! big_smile

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Tall3n Nätverkstekniker(snart)
8 februari 2008 · 164 Inlägg

Ztyler_740 skrev:
De är ju själva EMBLEMET som gör Volvo till "Svennson bil"
"Herr bil" De där märket är ju ett "man's tecken" (rund ring o en pil riktad snett upp mot höger.

Pappan i familjen köper en volvo o kör familjen i den.
Frun sitter fram brevid, och två små barn bak i baksätet.
Så var de ju i Ronny & Ragge filmen fårn tidigt 90'tal iallafall--- smile

Vet att det är offtopic.. men äre nån mer än mig som tänkt på att familje volvon i ronny o ragge är ju en 245, sen när dom gömmer sig på macken o farsan kommer där me volvon så äre en 745^^ Antingen har ja sätt fel men de tror ja inte hehe..

För att hålla mig till ämnet så håller jag med de flesta andra talare här, Volvo förknippas med svensson bil just för att många familjer äger en volvo kombi o kör omkring på familjen i.. Men att folk kallar volvos för gubbiga kan jag inte förstå? Visst ser dom väl gubbiga ut original me oranga blinkers o osänkta o inga tonade rutor osv.. Men jag har själv satt på vita blinkers runt hela min 740, tar bort mkt av de gubbiga, tonar man sen rutorna o sänker den lite o fixar lite smådetaljer så ser dom riktigt fräscha ut smile Sen att BMW har den stämpel den har tkr ja är tråkigt för det är riktigt fina bilar, och jag själv som kör volvo skulle kunna tänka mig en bmw, vafan ja menar bakhjulsdrift me mer hästar original än volvo hehe wink , merca däremot gör mig ingenting att dom har "rik fet gubbe" stämpeln för dom är så fula så en sån skulle jag ändå inte vilja ha >_<

Audi förresten har väl ingen speciell stämpel? Elr jo de är lite sprättbög stämpel över den tkr jag, men skulle inte tacka nej till att äga en fin quattro:)

Men egentligen, orka bry sig om vad en bil har för stämpel, har man fastnat för en viss modell så har man cool

Den som spårar ur hittar ofta en klocka ;)
Davv3
8 februari 2008 · 1 019 Inlägg

Tycker inte att min är speciellt svensson dock ;D

[MÄKI-MEET] GÖRANSSON ARENA, SANDVIKEN 11 JUNI 2016 [MÄKI-MEET crew]
FireTraXX DFFL
8 februari 2008 · 9 020 Inlägg

Kanske för att man ser 3st V70 på rad dagligen?
Eller för att ALLA har någon på samma gata som har en Volvo?
Varannan bil på parkeringen på köpcentrat är en Volvo?

Klart att det är en "svensson-bil" då när alla har en.
T.o.m. min pappa har haft en och han är blatte. tongue
(Som tur är bara EN)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.
Urkas Kräsen grafiker
8 februari 2008 · 1 775 Inlägg

Dra upp flera år gamla trådar är alltid lika ballt.
Men ja, volvo klassas som svenssonbil bara för den faktiskt är sveriges vanligaste bil. Den är säker osv, så därför har gärna svenssonfamiljer den.

Whine whine!
Pikey
8 februari 2008 · 2 283 Inlägg

Volvos är en Svensson bil men det är ju inte så jävla konstigt då det är svenskt och lätt tillgängligt?
Det med gubb-bil stämmer väl med, många äldre svenskar tänker, volvo är svenskt håller bra och billiga att laga därför har många äldre svenskar Volvo.

Det stämmer det med Svensson bil men sen kan man ju göra det till vad man vill när man köpt den?

EDIT: Kolla http://www.garaget.org/video/xlijq9xf2wec

Senast redigerat av Pikey (8 februari 2008)

R.I.P. Michael Jackson!
SweetBabyDoll Queen Of Hearts
8 februari 2008 · 1 300 Inlägg

Ja, jag kan bara säga såhär; Petra SVENSSON var namnet och ni ser ju vad jag har för bil ;P Ha ha!

I do it my way
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang