Hur sköter ni "putstrasan"? Fråga till er med BLANKA bilar!!

OBR
4 maj 2007 · 57 Inlägg

Jag menar torktrasan/sämskskinnet,,,

Hänger ni det på tork efter användning?
Finns det inte risk för att "skrapskapande/skräp" fastnar då till nästa gång?
Stoppar ni det fuktigt i en påse direkt efter användning istället?

Hur länge är det "bra"?
Det ser faktiskt smutsigt ut redan efter ett par torkningar,, är det "bäst före" på dom där skinnen?

Mvh  Olle B

Min nästa bil skall oxå vara en gul cabbe,,,
index
4 maj 2007 · 658 Inlägg

Om man nu nödvändigtvis ska använda skinn så skölj ofta. Efter användning sköljer jag ur det och hänger på tork inomhus, sen ner i påse, sköljs noga ur före användning igen. Svårt att säga när det är dåligt.
Ett tipps är silikon/gummiskrapa för att ta bort det mesta vattnet, sen en microfiberduk för the final tuch. Även här är nogrann sköljning viktigt. Repar dock mindre än skinn.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.
haxer Proljece?
4 maj 2007 · 1 464 Inlägg

microfiberduk använder proffs sämskinn föredrar nog den äldre generationen men det positiva med microfiber är att den är lättare att rengöra efteråt så har jag fattat det iallafall smile

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
OBR
4 maj 2007 · 57 Inlägg

haxer skrev:
microfiberduk använder proffs sämskinn föredrar nog den äldre generationen men det positiva med microfiber är att den är lättare att rengöra efteråt så har jag fattat det iallafall smile

Jag tillhör helt klart den "äldre" generationen!!roll

Mikrofiber och skrapa är kanske "modellen" även för mig.

Och den där duken finns hos,,,,,, ???

Mvh  Olle B

Min nästa bil skall oxå vara en gul cabbe,,,
BBR
4 maj 2007 · 348 Inlägg

Jag brukar göra så att jag efter torkat av den med en microfiberduk, tar jag och spolar av den, sen hänger upp och låter den torka, sedan viker ihop och lägger inomhus.

Sen om jag har bra puts på min bil eller inte det är upp till dig, men det är så jag gör smile

Mäki Långsam Perfektionist
5 maj 2007 · 4 800 Inlägg

Kör med microfiber nu mer smile och tvättar den helst varje gång emellan användning. Vet iofs inte om min är så blank hehe smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
haxer Proljece?
5 maj 2007 · 1 464 Inlägg

OBR skrev:

haxer skrev:
microfiberduk använder proffs sämskinn föredrar nog den äldre generationen men det positiva med microfiber är att den är lättare att rengöra efteråt så har jag fattat det iallafall smile

Jag tillhör helt klart den "äldre" generationen!!roll

Mikrofiber och skrapa är kanske "modellen" även för mig.

Och den där duken finns hos,,,,,, ???

Mvh  Olle B

Nu menade jag inte att det finns folk som har sämskinn som har bytt finn det säkert men många te.x min farsa han kör med sämskinn jag kör med microfiber min bror kör lite både och. Finns att köpa på statoil för en 50lapp eller nått

Volvo duger till å plocka potatis och skörda med.
Ta bort parabolen på skuffen om du vill slippa alla fåglar!
mellowd Drop Shop
5 maj 2007 · 926 Inlägg

mitt skinn är mer eller mindre svart. Funkar till 100% ändå. smile
de där microgrejset alla pratar om har jag inte hört talas om. kanske man skulle prova smile

master_lars
5 maj 2007 · 1 180 Inlägg

Ett sämskskin blir ju bara bättre och bättre ju mer det används... Och har man tvättat bilen bra och noga så behöver man inte oroa sig för att det blir repor när man torkar... Men att dra ett plast/gummiredskap (läs skrapa) över bilen skulle jag aldrg göra!

index
5 maj 2007 · 658 Inlägg

Microfiberduken går att köpa på de flesta ställen där de säljer schampo och liknande.
Många verkar vara emot skrapan, kan inte förstå varför, bra mycket lättare att hålla ren från smuts än skinnet, fastnar det ett litet korn på skinnet så har man ju plötsligt små fina repor över hela bilen.
Skrapan sköljer man av efter varje dragning och behöver inte ens vridas ur. Hur bra som helst.

Kilowatts is my living, horsepower is my life.
henkebenke
5 maj 2007 · 1 703 Inlägg

Att en gummiskrapa skulle repa mer än ett välanvänt sämskskinn tvivlar jag på.
Jag kör med skrapa först, torkar därefter väck resten med skinn.

Strålande resultat varje gång!

Volkswagen typ1 "Restolooker" (1962)
Mange Bandit
5 maj 2007 · 13 Inlägg

Jag har alltid använt sämskskinn, men blev rekomenderad microfiberduk av en rekondfirma, funkar klockrent, bättre uppsugning än skinnet. sköljer av den och låter den hängtorka, sedan är den tvättbar i 90 grader. Försöker alltid ha blank bil wink

// Mange
Cruizr
5 maj 2007 · 417 Inlägg

Lite smaksak det där, men själv så föredrar jag stort syntetiskt sämskskinn. lång livslängd och behövs inte krama ur det så ofta.

Skrapa e kass, å om man e toknoga för det e mycket lättare att den repar trots noggrann avspolning. De e mer en grej man använder på rekond för att det ska gå undan...


mvh/jocke

bmx
5 maj 2007 · 7 100 Inlägg

vi behöver ingen putstrasa,för vi har så rent vatten i vilket fall som helst,men annars så kör jag med sämskin^^

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
nilbri ST
5 maj 2007 · 121 Inlägg

Sämsskinn från MrCAP. Sköljer i vatten med en klick tvål efetåt. Vrider ur den och stoppar det i ett plaströr. Det får aldrig torka. Funkar bra.lol

90 på 50-väg
http://bubblare.se/movie/ronny_och_ragge4/
Så vaknade jag - så var den dan förstörd
ludde__mannen draminbil.nu
5 maj 2007 · 1 382 Inlägg

bmx skrev:
vi behöver ingen putstrasa,för vi har så rent vatten i vilket fall som helst,men annars så kör jag med sämskin^^

Hehe det blir inga torkfläckar alltså menar du? tongue

bmx
5 maj 2007 · 7 100 Inlägg

jao precis:P

hante ja haft så tajte troser så hadde ja bröta omkull dej!
JW
5 maj 2007 · 281 Inlägg

jag behöver bara dra gummiskrapa på taket och bakluckan och lite på huvven.. resten rinner av!! inte en vattendroppe stannar kvar på bilen... rinner iväg som kvicksilver smile

loudness
5 maj 2007 · 4 554 Inlägg

jag skrapar av dom stora ytorna sen tar jag sämskinn på mindre och kompressorluft och blåser bort kvarvarande vatten under lister i spglar och andra ställen där vatten blir stående och sen åker ut när man kör och gör rinningar, sköljer alltid ur sämskinnet när jag e klar och hänger den på tork

twin_cam Smålänning
5 maj 2007 · 7 877 Inlägg

Kör ett begagnat torkarblad för att skarapa av taket och huven, sen sämskinn efter. i 9 fall av tio så blir det även en vaxning. Gör det betydligt enklare att tvätta bilen.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang