Hur sköter ni "putstrasan"? Fråga till er med BLANKA bilar!!

Poon Knegare
5 maj 2007 · 302 Inlägg

OBR skrev:

haxer skrev:
microfiberduk använder proffs sämskinn föredrar nog den äldre generationen men det positiva med microfiber är att den är lättare att rengöra efteråt så har jag fattat det iallafall smile

Jag tillhör helt klart den "äldre" generationen!!roll

Mikrofiber och skrapa är kanske "modellen" även för mig.

Och den där duken finns hos,,,,,, ???

Mvh  Olle B

Microfiber duk finns att köpa hos din närmaste AutoExperten butik.

Poon
Love the sound...
OBR
6 maj 2007 · 57 Inlägg

Tack alla,, jag skall ge den "moderna duken" en chans.cool

Sen var det det där med vaxet,, själv har jag kört slut på ännu en gul burk Simoniz hårdvax,, blir bra efter ett par dagars slitande med trassel, men direkt efter vaxning är det omöjligt att få bort en lite fet/grimig yta som vaxet lämnar efter sig.

Men jag får kanske ta det som en ny fråga,, typ:
"Vad använder ni för vax" tongue (till bilen!)lol.

Mvh  Olle B

Min nästa bil skall oxå vara en gul cabbe,,,
Tore Student
6 maj 2007 · 232 Inlägg

nilbri skrev:
Sämsskinn från MrCAP. Sköljer i vatten med en klick tvål efetåt. Vrider ur den och stoppar det i ett plaströr. Det får aldrig torka. Funkar bra.lol

min erfarenhet av sånt som ligger fuktigt jämt är att de möglar hur undviker du det?

- Vad har du i lådan?
- Kaniner.
- Vad gör de?
- Kaniner...
ludde__mannen draminbil.nu
6 maj 2007 · 1 382 Inlägg

Sämsskinn SKA INTE torka big_smile Och nej det möglar inte! Har haft samma skinn i drygt ett år nu.. Det luktar ju lite sunkigt när man plockar fram det men efter lite knådande så är det som nytt igen!

Mäki Långsam Perfektionist
6 maj 2007 · 4 800 Inlägg

OBR skrev:
Tack alla,, jag skall ge den "moderna duken" en chans.cool

Sen var det det där med vaxet,, själv har jag kört slut på ännu en gul burk Simoniz hårdvax,, blir bra efter ett par dagars slitande med trassel, men direkt efter vaxning är det omöjligt att få bort en lite fet/grimig yta som vaxet lämnar efter sig.

Men jag får kanske ta det som en ny fråga,, typ:
"Vad använder ni för vax" tongue (till bilen!)lol.

Mvh  Olle B

Senast jag körde så hade jag Turtlevax med nanoteknologi (nå sånt där tjaffs me andra ord wink ) Men det blev bra i alla fall! smile

Audiot som råkat ut för Subarusjukan
Malm3n Fotograf @ Team Insane Racing
6 maj 2007 · 1 781 Inlägg

Microfiberduken ska man ju använda för att ta bort dom extremt små vattendropparna efter sämskskinnet och efter det så är det ju alltid spayvax som gäller! Maguire´s produkter endast!tongue

Team Insane Racing
Chrom Kapten Långsam
6 maj 2007 · 185 Inlägg

Jag tycker både sämskinn och microfiberdukar funkat lite så där. Brukar köra en silikonskrapa på stora ytor och sen torka resten med en frottehandduk, suger upp allt och resultatet blir klockrent varje gång!

Tzatziki
6 maj 2007 · 452 Inlägg

Tar bort vattnet från bilen med siliconskrapa.
Använde sämskinn innan men köpte mig en microfiberduk
från Meguiars på Elmia mässan.

- Helnöjd med microfiberduken!!

Thorssa
6 maj 2007 ·

Lite Turtle wax it wet tillsammans med ett syntetiskt sämskskinn använder jag. Skinnet åker ner i röret det såldes i efteråt så att det inte torkar!

Rubbster Rekondare
6 maj 2007 · 236 Inlägg

master_lars skrev:
Ett sämskskin blir ju bara bättre och bättre ju mer det används... Och har man tvättat bilen bra och noga så behöver man inte oroa sig för att det blir repor när man torkar... Men att dra ett plast/gummiredskap (läs skrapa) över bilen skulle jag aldrg göra!

Håller helt med! att använda en gummi skrapa på bilens lack är inte till att rekomendera. Den är bara bra till att få rutorna fria från vatten.

Sämskskin håller så länge tills det börjar tappa sugförmågan smile

Fiberduken är hur bra som helst.. lacken torkar fortare än när man har torkat med sämskskin.

Men alla har ju sin egen smak!

95% av sveriges kvinnor har ett bra sexliv.. resten hinner jag inte med!
twin_cam Smålänning
6 maj 2007 · 7 877 Inlägg

OBR skrev:
Men jag får kanske ta det som en ny fråga,, typ:
"Vad använder ni för vax" tongue (till bilen!)lol.

Mvh  Olle B

Jag använder Diamant Flytande Hårdvax. Klockrent varje gång. Finns tyvärr bara att köpa på marknader... så det blir till att köpa när det finns.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!
Palle_e46
6 maj 2007 · 148 Inlägg

använder microfiberduk ungerfär var 2-3 tvätt använder ja spraywax för att få upp glansen ytterligare

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang