2673
Sök

Hur högt ska man dela av basen?

Solfilmsmontör
950 Inlägg
11 juni 2007
Trådstartare
Hej! Bygget har tagit lite fart och fick provspelat min bas idag. Undrar hur högt jag ska dela basen? Kör ett DLS CA12 med en Kenwood KFC-W3514DVC 12" bas. Satte steget på 40 hz, ska jag gå högre upp eller? Tacksam för svar.

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)
Att tänka före man talar är som att torka sig innan man skiter.

Asgammal medlem.
2 246 Inlägg
11 juni 2007
man får ju lyssna efter eget öra

Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
3 585 Inlägg
11 juni 2007
jag skulle köra basen upp till 50-60hz.. men beror självklart på saker.. låda. plasering och allt annat.. lyssna

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners

21 761 Inlägg
11 juni 2007
Det beror bla på hur djupt som framsystemet kan spela, det måste ju kunna möta upp basen så att det inte blir ett glapp i frekvensåtergivningen. Har du ett bra 6,5" system som sitter stabilt och tätt monterat så ska du kunna dela basen vid tex 70 Hz utan större problem.

Jag tror ganska säkert att det blir för stort glapp i frekvensåtergivningen om du delar redan vid 40 Hz.

Vad har du för övriga högtalare?

1 171 Inlägg
11 juni 2007
Du får även lyssna så att basen ur basarna inte släpar efter. I mitt tycke är 70Hz absolut lägsta man bör sikta på när man planerar systemet (alltså innan man ens köpt prylarna). 80Hz brukar vara lagom.

Står den på 40Hz så skickar du nästan ingen bas alls till basen, den kommer bli väldigt lågmäld och långsam.

Smålänning
7 887 Inlägg
11 juni 2007
Ska du dela vid 40 eller 50 hz, så får du nog placera 6*9or i bak nånstans också så dom kan möta upp vid 40 hz tills framsystemet kommer in.

De flesta basar kan spela 100 hz, så dela du basen vid 70 - 80, i alla fall till och börja med, sen får du höra hur det låter. blir ju som sagt inte bra om det blir ett "hopp" i frekvensomfånget.

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

Solfilmsmontör
950 Inlägg
11 juni 2007
Trådstartare
Har inget framsystem ännu... Väntar på pengar har haft en jobbig period nu med skatt på bilen lite 2'or på besiktning osv men det kommer, kommer även att lämnas in för ordentlig montering. Tänkte samtidigt faktist fråga om han vill göra in inställning så allt låter okej i bilen men de får bli efter semestern nån gång i juli.
Senast redigerat av Kornz (11 juni 2007)

"Imagination is more important than knowledge..." -Albert Einstein (1879 - 1955)

1 631 Inlägg
12 juni 2007
Brantheten på filtret är viktig, den är det ingen som nämnt. Och det där med glapp i frekvensgången kan du ta med en nypa salt. I billigare steg är det oftast 12dB-filter, alltså inte speciellt brant.

Delar du framsystemet vid säg 80hz/12dB så har signalen sjunkit 12dB vid 40 hz och ungefär 6dB vid 60hz. Delar du då basen vid säg 40hz/12dB så blir det motsvarande. Resultatet är en dipp på ca 3dB vid 60hz. Att få till delningarna är en utmaning!

Men en vanlig delning för dunka-dunka är ca 80hz/24dB på basen och så ungefär samma på framsystemet. Ger en förstärkning av midbasen som många tycker är kul.

Att spela med glapp mellan delningarna är väldigt vanligt i tävlingsbilarna. Där vill man också absolut dela väldigt lågt (typ under 50hz och väldigt brant) för att inte kunna lokalisera basen bakifrån. Tror jag själv ligger på 45hz/24db.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Solfilmsmontör
950 Inlägg
12 juni 2007
Trådstartare
gurenius skrev:
Brantheten på filtret är viktig, den är det ingen som nämnt. Och det där med glapp i frekvensgången kan du ta med en nypa salt. I billigare steg är det oftast 12dB-filter, alltså inte speciellt brant.

Delar du framsystemet vid säg 80hz/12dB så har signalen sjunkit 12dB vid 40 hz och ungefär 6dB vid 60hz. Delar du då basen vid säg 40hz/12dB så blir det motsvarande. Resultatet är en dipp på ca 3dB vid 60hz. Att få till delningarna är en utmaning!

Men en vanlig delning för dunka-dunka är ca 80hz/24dB på basen och så ungefär samma på framsystemet. Ger en förstärkning av midbasen som många tycker är kul.

Att spela med glapp mellan delningarna är väldigt vanligt i tävlingsbilarna. Där vill man också absolut dela väldigt lågt (typ under 50hz och väldigt brant) för att inte kunna lokalisera basen bakifrån. Tror jag själv ligger på 45hz/24db.

Tack för förklaringen nu klarnade saker o ting. Men kollar på steget nu och ser att där står LPF också står där off/12db/24db sen precis bredvid där är där också en delning man blir lite förvirrad här. och ett subsonic filter.....
Senast redigerat av Kornz (12 juni 2007)

Team Tondöv
649 Inlägg
12 juni 2007
Då kan du välja brantheten på delningen, antingen 12 eller 24db, eller så kan du stänga av lågpassfiltret.
Den bredvid väljer du brytfrekvensen med, t ex 63Hz.
Subsonicfiltret är ett högpassfilter för att ta bort den djupaste basen, om det inte är ställbart brukar det bryta runt 20Hz.

10 287 Inlägg
12 juni 2007
Du Gurenius,

Jag bygger alltid mina filter som Linkwitz-Riley för att få platt amplitudrespons i delningen. Gör inte ni billjudsnördar det också?

http://en.wikipedia.org/wiki/Linkwitz-Riley_filter

/Göran

gurenius skrev:

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

1 171 Inlägg
12 juni 2007
Det brukar tyvärr inte stå om filtrena är av typen Linkwitz-Riley eller Butterworth. Skillnaden är alltså q-värdet eller hur skarpt avrullningen börjar. Ett linkwitz-riley har ett mindre q-värde och detta gör att nivån vid delningsfrekvensen sjunkit 6dB. Ett butterworth har lite skarpare knä och har sjunkit 3dB vid delningsfrekvensen.

Ett L-R summerar alltså (elektriskt) till 0dB om båda grenarna summerar i fas och ett BW summerar till linjär utstrålad effekt. Vilket som är bäst beror på många faktorer inte minst, snarare viktigast, elementens respons i bilen! Det som blir "delningsfiltret" är ju hur elementens frekvensgång + filtrets frekvensgång. En annan faktor är hur elementen summerar fasmässigt. Om elementen summerar helt i fas (vilket är ovanligt och svårt att få till) så är L-R filter ofta lämpligt. Om elementen inte summerar riktigt i fas utan de är förskjutna i förhållande till varandra genom delningen så är ett BW oftast bättre iom att du får mer linjär effektrespons. Detta gör att frekvensresponsen som bli i bilen har större chans att bli rak genom delningen.

Det går alltså inte att säga som någon sa generellt att man får en puckel vid delningen på 3dB om man använder BW-filter. Det är en för förenklad modell och stämmer helt enkelt extremt sällan i praktiken, det är ett specialfall.

Hur gör man då i praktiken om man inte kan så mycket om filter?
Man kan prova sig fram med standardfilter mha olika metoder. Man får lyssna eller mäta. Först så justerar man filtrena (HP och LP) till samma frekvens (förslagsvis 80Hz) och funderar på hur elementens frekvensgång ser ut. Om framsystemet rullar av vid 80Hz tex så får man justera filtret lite, kanske sänka delningsfrekvensen en aning på HP-filtret. Om basarna sitter en bit säg (60cm) från längst bak i bilen så får man tänka på att det ljudet som studsar i väggen där kommer att komma ur fas med ljudet från basarna vid någon frekvens som beror på avståndet. Om den frekvensen är tex 80Hz så får man kanske justera upp frekvensen för LP-filtret en aning. Sedan provar man att fasvända basarna (skifta helt enkelt +/- på alla baselement) och se vilket som låter starkast/fylligast. När du hittat det läget kan du justera filtrena lite till upp eller ner så att det låter jämt och bra.

Brantheten i själva filtrena behöver man inte tänka så mycket på egentligen om man följer denna metod men det kan vara bra att få samma branthet på LP och HP totalt sett. Tex om framsystemet rullar av vid 80Hz och du delar vid 80Hz så får du ett "totalt filter" på ca 24dB/oktav. Samma gäller basarna, om du har en utsläckning/svacka pga ett lite större avstånd från någon vägg så kommer det öka på den praktiska brantheten.

Jag rekommenderar verkligen inte att dela så lågt som 45 eller 50Hz då det tillsammans med basens egen avrullning neråt i frekvens mm kommer att göra att basen läpar efter och låter fördröjd och slö (fladdrig djupbas). Lyssnar du på någon typ av goatrance eller något med djup taktfast bas så märks detta lätt som att basen kommer efter. Minst 70Hz bör man ha pga detta. Om det hörs tydligt att basen kommer bakifrån så kan det vara så att man har för flacka filter eller att filtrena inte är bra justerade.

edit: ett litet tips för att lyssna efter rätt fas är (förutom att lyssna efter maximal fyllighet) att spela basrik musik med många olika bastoner och vrida huvudet 90grader åt sidan och lyssna på hur basen låter. Den ska låta så "kompakt" som möjligt. Om det låter som att mycket av basen "slits isär" mellan öronen eller "går rakt genom huvudet" och det låter luftigt i basen så kan man behöva vända fasen på basarna och kanske justera filtrena.
Senast redigerat av zoopåse (12 juni 2007)

1 631 Inlägg
12 juni 2007
Sharky skrev:
Du Gurenius,

Jag bygger alltid mina filter som Linkwitz-Riley för att få platt amplitudrespons i delningen. Gör inte ni billjudsnördar det också?

http://en.wikipedia.org/wiki/Linkwitz-Riley_filter

99% av oss kör med aktiv delning i nån avancerad processor. I ett fåtal av dem kan man ställa vilken typ av filter (den här tex http://www.altomobile.com/html/ucs_pro.html).

Jag ska ärligt säga att jag inte har 100% koll på exakt hur aktiva filter fungerar mer än att det sker digitalt. Du får gärna förklara!

Passiva filter hade varit kul att labba med, men opraktiskt när man som vi vill testa den ena konstiga delningen efter den andra... :-)

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

10 287 Inlägg
12 juni 2007
Bra Zoopåse!

Min värld har ju varit PA-högtalare och "frifältsstrålning". Fasen i delningen löste jag i mina konstruerade aktiva filter med allpasslänkar.
Billjudsvärlden är ju egentligen inte min.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI

Solfilmsmontör
950 Inlägg
12 juni 2007
Trådstartare
Så om jag förstått de rätt så 24db ska jag ställa knappen på där de står LPF sen en ca. 80 hz och subsonic filtret kan jag ställa på en 40 hz då? Vill ju inte pajja något vill bara hitta en tillfällig lösning tills jag lämnat in bilen och fått allt justerat..

1 171 Inlägg
12 juni 2007
Om subsonicfiltret gäller för basen så låter 40Hz lite högt, den skär ju av "allt" under den frekvensen. Jag skulle kopplat ur det eller ställt det så lågt som möjligt.

Solfilmsmontör
950 Inlägg
13 juni 2007
Trådstartare
zoopåse skrev:
Om subsonicfiltret gäller för basen så låter 40Hz lite högt, den skär ju av "allt" under den frekvensen. Jag skulle kopplat ur det eller ställt det så lågt som möjligt.

Okej, du verkar kunna dina grejor tack för all hjälp till alla.

Sök