6940
Sök

vilken bromsvätska???

498 Inlägg
20 juni 2007
Trådstartare
Ska renovera oken bak på audin och då kommer jag att behöva fylla på , men frågan är ju då med vad?
Som jag har fattat det så får man inte blanda, ska man chansa på att det är rekomenderad vätska i?

Dagdrömmare
2 836 Inlägg
20 juni 2007
Vilken bil? Audin är nog DOT3 o VW blir DOT4(nyare bil).

498 Inlägg
20 juni 2007
Trådstartare
kollat instruktionsboken till audin där står det dot.4
Ska man lita på att det är det som är i ?

Skaune
24 juni 2007
Byt alla olja när du ändå är igång, så vet du att oljan du har i är av god kondition och du vet säkert att du har rätt olja i.

Eliminator
1 441 Inlägg
24 juni 2007
Högre dot högre kvalite,, funkar även då bromsoljan börjar bli varm,, blanda har ingen större betydelse,, Men om du inte vet när bytt så rekommenderas att byta, då bromsolja blir sämre med tiden och bör bytas med jämna mellanrum.

Tommy

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

145 Inlägg
24 juni 2007
Biltema har DOT4 bromsvätska, med kokpunkt på 235grader, kostar 45:- för en liter om jag inte är ute o cyklar.
Eftersom precis som föregående talare sade så blir bromsvätska dålig, då den suger åt sig fukt, och binder då in vatten i vätskan, som gör att bromsvätskan kokar tidigare, och även att gamla bromsrör börjar rosta inifrån eventuellt.

Biltemas funkar faktiskt bra, och jag vet även om dom som kör med den i sina porschar smile

edit : tillägger att du kan ju köpa 2liter biltema, det räcker gott o väl åt att byta ut oljan i hela systemet o även "spola rent" lite.
Senast redigerat av _Andrew_ (24 juni 2007)

550 Inlägg
24 juni 2007
Bromsvätska skall bytas var 24 månad.

(none)
1 725 Inlägg
24 juni 2007
Har du inte gjort någon Service då det bytte bromsvätska? Det har det gjort på min, och då fick man en stämpel på det bytet + att det står vad det var för vätska. Vet inte hur Du har det.

Mvh Jonas

--Lev i går som det vore i morgon--

Sök